קולונוסקופיה רגילה או וירטואלית?

(34)
לדרג

סרטן המעי הגס הוא נפוץ וקטלני, אך גילוי מוקדם עשוי להביא לריפוי. בדיקת קולונוסקופיה, רגילה או וירטואלית, מאפשרת אבחון. איזה בדיקה עדיפה?

מאת: מערכת zap doctors

סרטן המעי הגס הוא סרטן נפוץ וקטלני. גילוי מוקדם עשוי להציל חיים. הדרך לאתר את המחלה בשלב מוקדם, בו היא עדיין ניתנת לריפוי, היא באמצעות בדיקת קולונוסקופיה.

מהי קולונוסקופיה? מתי ומדוע חשוב לעבור את הבדיקה? מה ההבדל בין קולונוסקופיה "רגילה" לקולונסקופיה וירטואלית? כל התשובות מפי ד"ר יוסף אקשטיין, מנהל הדימות במור רפואה מתקדמת.

קולונוסקופיה  (אילוסטרציה)
קולונוסקופיה (אילוסטרציה)

מדוע חשוב לאבחן את סרטן המעי הגס בשלב מוקדם?

"משום שזה מציל חיים. בפירוש כך. סרטן המעי הגס הוא מחלה קטלנית. דרך יעילה ובטוחה למנוע פגיעה קשה במי שלוקה בה, היא איתור בשלב מוקדם. לא סתם אומרים שגילוי מוקדם מציל חיים. טיפול במחלה בשלביה הראשונים, עוד בטרם הגידול התפשט, מיטיבה את הסיכוי להביס את המחלה. אם מגלים את המחלה בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי מגיעים לכ90%".

כיצד ניתן לגלות את המחלה בשלב מוקדם?

"סרטן המעי הגס זכה לכינוי הרוצח השקט. זאת משום שהוא גורם לתסמינים רק בשלב מאוחר. כדי לגלותו בשלב מוקדם יש לערוך בדיקת סקר המכונה קולונוסקופיה, גם כאשר אין תסמינים המחייבים בירור. את הבדיקה הזו ממליצים לבצע אחת ל10 שנים החל מגיל 50. במקביל, וללא קשר, יש לבצע בדיקת דם סמוי בצואה, כשהימצאות דם מחייבת לעבור בדיקת קולונוסקופיה. גם אנמיה עלולה להצביע על קיומו של גידול ועשויה להצדיק ביצוע הבדיקה.

המשתייכים לאוכלוסייה בסיכון גבוה לחלות במחלה חייבים להתחיל בבדיקה בגיל מוקדם ובתדירות תכופה יותר. קבוצות הסיכון כוללות מטופלים שיש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה או שחולה באחת המחלות הבאות: סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן הרחם, סרטן השחלות או מחלות מעיים דלקתיות".

מהי בדיקת קולונוסקופיה?

"זו בדיקה המשקפת את חלל המעי ומאפשרת איתור גידולים שפירים (פוליפים) וגידולים ממאירים. יש הבדל בין שני סוגי בדיקות קולונסקופיה, האחת קולונוסקופיה 'רגילה' והשניה קולונוסקופיה וירטואלית".

מה ההבדל בין קולונוסקופיה וירטואלית לבין קולונוסקופיה רגילה?

"בקולונוסקופיה הרגילה החולה עובר את הליך הבדיקה בהרדמה, לאחר ניקוי עצמי של המעיים, באמצעות תכשירים משלשלים ו/או חוקן. הוא מורדם, ומוחדר לפי הטבעת שלו צינור גמיש שבסופו מצלמת וידאו (קולונוסקופ), מצלמה המקרינה החוצה את הנעשה במעי.

במידה ומאותר ממצא, הוא נכרת ומועבר לבדיקה היסטולוגית. בקולונוסקופיה וירטואלית, נדרשת אותה הכנה, אולם הבדיקה מבוצעת ללא הרדמה והיא איננה פולשנית (הקולונוסקופ איננו מוחדר לפי הטבעת). מדובר בבדיקת CT ממוחשב שגרתית המשקפת את כל חלל הבטן, לרבות המעיים ואיברים סמוכים. לשם ביצוע הבדיקה, מחדירים צינורית דקה וקצרה אל פי הטבעת, לשם ניפוח המעיים, ואז מבצעים את סריקת הסיטי".

מה עדיף? קולונוסקופיה וירטואלית או קולונוסקופיה רגילה?

"אין לשאלה זו תשובה גורפת. לכל אחת מהבדיקות יתרונות וחסרונות משלה. כל אחד צריך להגדיר לעצמו את הפרמטרים להשוואה ולדרג אותם לפי חשיבות. את היתרונות והחסרונות של בדיקות הקולונסקופיה, ניתן לבחון על פי הפרמטרים הבאים:

1. נוחות הבדיקה: שתי הבדיקות מחייבות הכנה לא נעימה, אולם הקולונוסקופיה הרגילה כרוכה גם בהחדרת צינור עבה וארוך לפי הטבעת, באופן שעלול לגרום לכאב ואי נוחות בשל הרדמה לא מספקת או מבנה מעי מפותל. ואילו בקולונוסקופיה הוירטואלית, הבדיקה כרוכה בהחדרת צינורית דקה וקצרה רק לאזור פי הטבעת בעומק של חמישה סנטימטרים.

2. הרדמה: הקולונוסקופיה הרגילה כרוכה בהרדמה. להרדמה עלולות להיות השלכות לא נעימות. כמו כן, לא כל מטופל יכול להיות מורדם. כך, למשל, לעתים הרדמה עלולה לסכן את חייהם של אנשים מבוגרים או חולים במחלות לב.

3. התנהלות לאחר הבדיקה: לאחר ההרדמה הכרוכה בבדיקת הקולונוסקופיה הרגילה המטופל נשאר להשגחה, לא יכול לנהוג, זקוק למנוחה ויכול לעזוב את בית החולים רק בליווי.

4. סיכונים: בבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית יש פחות סיכונים בהשוואה לקולונוסקופיה רגילה. קיימת קרינה בבדיקה הווירטואלית, אולם היא מבוצעת במינון קרינה נמוך יחסית במכשירים החדשים. לצד הסיכונים הנובעים מההרדמה בבדיקה הרגילה, עלול המכשיר המוחדר למעיים לנקב את דפנות המעי בצורה חמורה, מצב מסכן חיים המצריך ניתוח חירום.

ניפוח האוויר עלול אף הוא לגרום לניקוב המעי אולם הסיכויים לכך נמוכים בהרבה; מה גם שהחולה בהכרה מלאה ועל כן יכול להתריע במידה ומשהו איננו כשורה, כאשר הוא מספר למטפל כי הוא חש כאב בלתי סביר.

5. אפשרות טיפולית: במידה ומתגלה ממצא חשוד בבדיקת קולונוסקופיה רגילה, הממצא מוסר באופן מיידי. כלומר בדיקה זו מאפשרת אבחנה וטיפול שלרוב מספיק ואיננו דורש טיפול נוסף. בבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית לא ניתן לכרות ממצא חשוד. אולם, במרכזים רפואיים שונים, כולל במור רפואה מתקדמת ובבית חולים בילינסון במחלקת הגסטרו ובמחלקת הדימות, מנהיגים מדיניות לפיה ברגע שמאותר ממצא חשוד בבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית, המטופל מועבר ישירות לביצוע קולונוסקופיה רגילה. עובדה זו חוסכת לו הכנה נוספת ומאפשרת השלמה של אבחון וטיפול באותו היום.

6. ציבור הנבדקים: את בדיקת הקולונוסקופיה הרגילה לא יכול לעבור כל מטופל. כאמור, זקנים וחולי לב לא יכולים לעמוד בה בשל ההרדמה, אולם גם אנשים הסובלים מבעיות בקרישת הדם, או נוטלים מדללי דם, לא יכולים לעבור אותה במתכונת זו. ועל כן עדיפה להם בדיקת הקולונוסקופיה הווירטואלית.

7. אבחון יסודי: שתי הבדיקות מאפשרות אבחון יעיל מאד של המעיים, אולם לבדיקת קולונוסקופיה וירטואלית יש יתרון ברור בגזרה זו: הבדיקה משקפת את כל חלל הבטן, מבסיסי הריאות ועד האגן הקטן, ומאפשרת לקבוע את דרגת המחלה ולתת דירוג לגידול. במידה והסרטן התפשט לאיברים סמוכים, הבדיקה הזו תלמד על כך ותשקף את מצבו של החולה".

8. עלות: בדיקת קולונוסקופיה רגילה כלולה בסל הבריאות ואילו בדיקה וירטואלית אינה כלולה בסל הבריאות, פרט למיקרים בהם חולים לא יכולים לעבור קולונוסקופיה רגילה מסיבות רפואיות. ניתן לקבל החזר על בדיקה וירטואלית דרך הביטוחים המשלימים והביטוחים הפרטיים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום