סרטן השד: צפוף זה לא טוב

(3)
לדרג

רקמת שד צפופה מעלה פי 4 עד פי 6 את הסיכוי ללקות בסרטן שד, ובנוסף גם מקשה על איתורו בבדיקת ממוגרפיה. חשוב שתדעו איזו רקמת שד יש לכן, ותפעלו בהתאם

מאת: מערכת zap doctors

באחרונה עלה לסדר היום דיון על היכולת לזהות גושים בשד של אשה שרקמת השד שלה צפופה. בתקשורת פורסמו סיפוריהן של נשים אשר עברו בדיקות תקופתיות לאיתור מוקדם של סרטן השד שלא חשפו דבר, אך לאחר תקופה התברר כי נשים אלה חולות בסרטן שד בשלב מתקדם.

הסיפורים הרבים על מחלה שלא אותרה בזמן למרות הבדיקות עוררו גל של חרדה, תהיות ואינסוף שאלות. מהי רקמת שד? מהי רקמת שד צפופה? מדוע קשה יותר לאבחן נשים חולות שרקמת השד שלהן צפופה? איך ניתן לדעת איזו רקמת שד יש לי? והאם יש בדיקות המתאימות לרקמות שד שונות? כל התשובות לפנייך:

מהי רקמת שד?

הכירורגית ד"ר אן גורביץ', מנכ"לית ומנהלת רפואית של "אולטרא מדיקל" המרכז לבריאות השד מסבירה: "שד של כל אישה מורכב מרקמה בלוטית, רקמת חיבור ורקמת שומן. שד המורכב מאחוז גבוה יותר של בלוטות ורקמת חיבור ביחס לרקמה השומנית ייחשב לשד עם רקמות צפופות או 'שד צפוף'. כדי ליצור דרך אובייקטיבית, משותפת ואחידה לסיווג צפיפות השד נקבעו קריטריונים במערכת הנקראת BI-RADS המקובלת כיום בכל העולם. הקריטריונים מסווגים כל שד לאחת מארבע קטגוריות שונות של צפיפות שד, אשר בהן צפיפות השד עולה מ-25 אחוז ועד 75 אחוז.

1. רקמת שד כמעט שומנית לחלוטין (BI-RADS 1 -צפיפות שד קטנה מ 25%).

2. רקמת שד פיברו-גלאנדולארית בחלקה (Fibroglandular) בנויה חלקית מרקמה שומנית, וחלקית מסיבי חיבור ובלוטות המפוזרות בשד ( BI-RADS 2 ) צפיפות שד 25%-50%.

3. רקמת שד פיברו-גלאנדולרית בעיקרה (הטרוגנית) בנויה בעיקר מבלוטות חלב וסיבי חיבור (BI-RADS 3 ) צפיפות שד 50-75%.

4. רקמת שד צפופה מאוד (BI-RADS 4) - צפיפות שד מעל 75%).

גורמים המשפיעים על צפיפות השד

על צפיפות השד משפיעים גורמים כמו גיל, עודף משקל, נטייה גנטית, הגיל בו האישה ילדה לראשונה, שינויים הורמונליים והנקה. ככלל, ניתן לומר כי לצעירות רקמת שד צפופה יותר מאשר למבוגרות. במרבית המקרים, צפיפות השד משתנה לאורך השנים ולרוב היא גבוהה מאוד אצל נשים צעירות והולכת ופוחתת אצל נשים בתקופת גיל המעבר. ד"ר גורביץ' מציגה את הנתונים הבאים: "רקמת השד אצל רוב הנשים הצעירות עד גיל 40 היא באופן טבעי צפופה, והדבר אינו מהווה סיכון לחלות בסרטן השד. מעל גיל 40 בתקופת טרום גיל המעבר לכ-שני שליש מהנשים יש רקמת שד צפופה. מעל גיל 50 רק לכ-25% מהנשים יש רקמת שד צפופה".

למה חשוב לזהות איזו רקמת שד יש לאשה והאם הדבר אפשרי?

ד"ר גורביץ' מונה שתי סיבות עיקריות בעטיין מוטב לך לדעת איזו רקמת שד יש לך. ראשית, שד צפוף הינו גורם סיכון לסרטן השד אצל נשים מעל גיל 45-50. נשים שנותרות עם שד צפוף בגילאים אלו, מועדות פי 4 עד 6 לחלות בסרטן השד. שנית, רקמת שד צפופה היא גורם לכישלון של ממוגרפיה. ד"ר גורביץ': "אצל בעלות רקמת שד צפופה שעוברות בדיקת ממוגרפיה הרקמות המתקבלות בתמונת הממוגרפיה הן בצבע לבן, בדומה לגידולים, ולכן הן מסתירות פעמים רבות את הגידולים. מכאן הבעייתיות באבחון סרטן השד במבנה שד בעל רקמה צפופה. קושי זה עולה כאשר הסרטן נמצא בשלביו הראשונים והגוש עדיין קטן ונסתר מהעין ואיננו נחשף בבדיקת המישוש.

אכן חשוב לדעת איזו רקמת שד יש לכל נבדקת וזאת יוכל לומר הרדיולוג שיכול לקבוע את מידת צפיפות השד בעזרת בדיקת ממוגרפיה או על ידי בדיקת אולטרה סאונד ABVS אוטומטית ו-MRI.

מהי בדיקת האיתור המומלצת לבעלות רקמת שד צפופה?

ד"ר גורביץ': "בדיקת אולטרה סאונד שד אוטומטית היא הבדיקה המומלצת ביותר לגילוי מוקדם של סרטן השד אצל נשים בעלות רקמת שד צפופה. ממחקר גדול שנערך בשנים האחרונות בארצות הברית עולה כי באולטרה סאונד זה ניתן לראות את הגידולים שנצפים בבדיקת הממוגרפיה. אולם, בנוסף לכך, ניתן לראות גם גידולים שבדיקת הממוגרפיה אינה מצליחה לאתרם. בדיקת האולטרה סאונד האוטומטית הצליחה לאתר 40% יותר גידולים בהשוואה לממוגרפיה לבד .

אם גילית כי רקמת השד שלך צפופה, הבדיקה שתתאים לך ביותר היא בדיקת אולטרה סאונד אוטומטית. עם זאת חשוב לדעת כי בדיקת אולטרה סאונד אינה תחליף לבדיקה ידנית, ממוגרפיה או MRI. כל אחת מהבדיקות הנ"ל מומלצת לבד או יחד עם אולטרה סאונד לאוכלוסיות מסוימות של הנשים. יתרונות בולטים של בדיקת האולטרה סאונד האוטומטית נובעים מהיותה בדיקה נטולת קרינה ועל כן ניתן להשתמש בה אצל נשים בהיריון ומניקות וגם למעקב תכוף.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום