דיכאון עמוק: טיפול בגרייה מגנטית

(4)
לדרג

"התרופות הפסיכיאטריות גרמו לי תופעות לוואי כמו השמנה וירידה בתפקוד המיני, לעומת זאת, הטיפול בגרייה מגנטית עמוקה סייע לי להתגבר". סיפורו האישי של רון

מכון רפואי ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2307854 (מספר מקשר)

רון (בן 42) מתמודד עם דיכאון קליני למעלה מ-20 שנה, מאז סוף שנות העשרה שלו. בראיון עמו, הוא מספר על הטיפול בגרייה מגנטית עמוקה - שיטת טיפול ייחודית, שהמטופלים בה אינם סובלים מתופעות לוואי; שיטה זו סייעה לו בהתמודדות עם המוגבלות הנפשית, במקומות שבהם תרופות פסיכיאטריות כשלו מלעשות זאת - הן בהקלה שנתנו, בזמן האפיזודה הדיכאונית; והן בשימור המצב החיובי, לאחר שהאפיזודה הסתיימה.

רון, באיזה גיל אובחנת כחולה בדיכאון?

"התחלתי לחוש בסוף שנות העשרה שלי את התופעות שמאוחר יותר הוגדרו כאפיזודות דיכאוניות. לאחר מספר אפיזודות, התחלתי להתייחס אליהן כאל דיכאון - ובגיל 23 אובחנתי כסובל מדיכאון קליני".

מה זה אומר - להיות חולה בדיכאון? איך זה משפיע על היום יום?

"בתקופות בהן אני בדיכאון, אני מרגיש רע; קשה לי לתפקד ביום יום - והראייה שלי את הכול צבועה בפסימיות רבה. הדיכאון משפיע מאוד על התפקוד החברתי. פחות מתחשק לי לפגוש אנשים ולעשות דברים חברתיים. הוא גם מקשה על התפקוד המקצועי שלי - ובמקרים חריגים אפילו לקחתי חופשה או לא הגעתי לעבודה, למשך תקופה".

"בזמן האפיזודה הדיכאונית, אני עייף מהרגיל, למרות שאני ישן הרבה יותר מהרגיל. התיאבון שלי נפגע - וכך גם החשק המיני".

טיפול בדיכאון. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בדיכאון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם חשפת את היותך מתמודד עם מחלה נפשית, כלפיי הסביבה הקרובה? מה היו התגובות?

"הדיכאון שלי מתאפיין בעונתיות - ומגיע לשיא בסתיו ובחורף. כך גם הסביבה שלי תופסת אותו - כמחלה כרונית שמקשה עליי מאוד ושצריך לחפש לה טיפול מקל ויעיל, כשהיא מתרחשת.

אני מתמודד עם הדיכאון קרוב ל-20 שנה, במהלכן שיתפתי ודיברתי; ואני ממשיך לדבר על זה (ברמות שונות) עם אנשים. זה חלק בלתי נפרד עבורי, מהתהליך של ההתמודדות עם המחלה.

התובנה שהמחלה הנפשית היא כמו מחלה פיזית - מחלה שהלוקים בה זקוקים לטיפול, על מנת שיוכלו להמשיך בתפקוד היומיומי - מעניקה לגיטימציה למתמודדים עם מחלות נפש. התובנה הזו, מצד המשפחה הקרובה, החברים ובתוך הזוגיות, מסייעת לי בהתמודדות - ולא פחות גם לסביבה המידית שלי.

בעיניי זה לגמרי בלתי טריוויאלי. הזוגיות שלי, למשל, שורדת היטב למעלה מעשר שנים עם הרבה תמיכה. וזה לחלוטין לא מובן מאליו, בכל מחלה כרונית - ודאי במחלה כרונית נפשית".

איזה טיפולים ניסית בעבר? מה היו תוצאותיהם?

"ניסיתי טיפולים רבים, שכללו גם תרופות פסיכיאטריות מסוגים שונים וגם טיפולים אלטרנטיביים. בהתייעצות עם הפסיכולוג ופסיכיאטרים שונים, ניסיתי את כל התרופות נוגדות הדיכאון הנפוצות מהדור הקודם והדור האחרון. ניסיתי לשלב אותן גם עם דברים שונים, כמו מעכב מאו, או עם תרופות מייצבות, מתוך הנחה שיש להתייחס לדיכאון שלי כאל Bi-Polar Type 2. המשכתי בטיפול התרופתי המשתנה במשך 10-15 שנה.

בהסתכלות לאחור, רבות מהתרופות הועילו מעט מאוד וההשפעה שלהן לא נמשכה, מעבר לטווח הקצר. יותר מזה: מאחר שהייתי זקוק למינונים גבוהים גם כדי להשיג את האפקט הזמני, נוצרו תסמינים ותופעות לוואי גופניות חזקות מאוד: בעיות עיכול קשות, דימומים, כאבים בחזה, סחרחורות וירידה כמעט מוחלטת בחשק המיני.

אני רואה זאת כמסע ארוך ולא מוצלח עם תרופות פסיכיאטריות - גם מבחינת ההשפעה שלהן וגם מבחינת התופעות הפיזיות החמורות שהתלוו לשימוש בהן. יודגש כי גם במינונים הגבוהים -לא הצלחתי להגיע למצב שבו חשתי שנמצא פתרון מספק למחלה.

כל זה הוביל אותי לחפש אלטרנטיבות, במקביל לטיפול התרופתי. ניסיתי, למשל, טיפול באור, פעילות גופנית שאמורה להמריץ את מחזור הדם, טיפולי מגע שונים (שיאצו וכדומה), טיפולי תזונה וטיפולי צמחים.

השפעת הטיפולים הללו היתה גם היא מקומית בלבד. חלקם הניבו הקלה מסוימת, חלקם היו חסרי משמעות - ואף אחד לא הניב יעילות, שהצליחה להעביר אותי בשלום תקופה מלאה של אפיזודה דיכאונית.

זה מה שחיפשתי כל השנים - טיפול שיאפשר לי לעבור בשלום אפיזודה מלאה, כזה שיאפשר לי תפקוד מקצועי וחברתי מלא גם בזמן הדיכאון; ולא פחות - שיאפשר לי להרגיש פחות רע נפשית, ללא תופעות הלוואי הקשות. כך הגעתי, בהמלצת הפסיכיאטר בבית החולים הדסה, לטיפול בגרייה מגנטית עמוקה (DeepTMS)".

טיפול בדיכאון. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בדיכאון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כיצד הטיפול הזה סייע לך? במה הוא שונה מהטיפולים האחרים שניסית?

"לטיפול היה אפקט מידי וברור. תוך ימים אחדים מתחילתו, לפחות כשמתחילים במינון גבוה, נוצרת תחושה פיזית טובה הרבה יותר, גם כשמצויים באפיזודה דיכאונית: דפוסי השינה חוזרים לנורמליות ונפסקת השינה המוגזמת, התיאבון מושפע לטובה וחל שיפור ניכר בתפקוד המקצועי. האפקט המידי של הטיפול הוא משמעותי ביותר. והעיקר - אין לו שום תופעות לוואי, גם כשהוא ניתן במינונים הגבוהים שנדרשו לי, על מנת שיהיה אפקטיבי עבורי. הטיפול אינו מלווה בכאבים, בפגיעה בתיאבון או בשינה וכו'.

כמו הטיפולים האחרים, הטיפול הזה אינו מרפא את הדיכאון הקליני. אבל - וזה אבל גדול מאוד - ביחס לטיפולים האחרים, ההשפעה שלו היא לטווח ארוך; והוא מאפשר יציאה מהמצב הדיכאוני, בתקופה של אפיזודה דיכאונית. בתרופות ובטיפולים האחרים, מעולם לא חוויתי אפיזודה שלמה שבה יצאתי מהדיכאון. מקסימום, היו לי מספר חודשים טובים. בנוסף, ההשפעה של הגרייה המגנטית נשמרה - גם לאחר שהאפיזודה חולפת. וזהו יתרון משמעותי נוסף שלה, מבחינתי, בהשוואה לטיפולים האחרים".

מהם החסרונות של הטיפול בגרייה מגנטית?

"למעשה, בפן הרפואי - טיפולי, בהשוואה להתנסות ארוכת השנים שלי עם טיפולים ותרופות שונות, לגרייה המגנטית אין חסרונות. לפחות עבורי. יחד עם זאת, מאחר שהיא אינה מוכרת בסל הבריאות או בביטוחים המשלימים, אף על פי שלידיעתי היא מוכרת כטיפול יעיל ומומלץ על ידי משרד הבריאות הישראלי ועל ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), המשמעות של זה היא שהטיפול יקר - ועלול להגיע לעשרות אלפי שקלים לשנה.

כשהתחלתי בטיפול, עשיתי אותו בתדירות של 5 ימים בשבוע. אמנם, ככל שהמצב השתפר -ירדתי בתדירות. אך אני יכול לומר בבירור שככל שהמינון גבוה יותר, כל האפקטיביות של הטיפול משמעותית יותר.

לפעמים מצאתי את עצמי במצב שבו השיקול לגבי התדירות של הטיפולים נגע לא רק במצב ובצרכים הרפואיים שלי, אלא גם לעלות הצפויה. העלות הפכה לחלק מהשיח המקצועי, גם עם המטפלים שלי - כמה זה יעלה? ולא רק מה התדירות הרצויה להשגת השפעה מקסימלית".

טיפול בדיכאון. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפול בדיכאון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם היית ממליץ לאחרים את הטיפול הזה? מדוע?

"אני מאוד ממליץ לאנשים אחרים על הטיפול. מניסיוני, לא רק שהוא אפקטיבי יותר מכל טיפול תרופתי אחר שניסיתי, אלא שהוא גם כלל אינו גורם לתופעות לוואי, גם כאשר הוא נעשה במינון גבוה. אני חושב שהוא יכול להיות טיפול אפקטיבי מאוד, עם הרבה פחות "מחירים" נלווים, גם כטיפול מוקדם וראשוני. ולא רק כמוצא אחרון, עבור מי שטיפולים תרופתיים לא סייעו לו.

"המתמודדים עם מחלות נפשיות מתמודדים גם עם הסטיגמה הנלווית למחלה הנפשית. יחד עם הלגיטימיות שיש להעניק למחלה הנפשית, כמצויה במעמד זהה למחלה פיזית, המתמודדים זקוקים לטיפולים היעילים והטובים ביותר, שיאפשרו לנו תפקוד יומיומי מלא - כמו לכל אדם אחר".

ד"ר דורון תודר מומחה לפסיכיאטריה, מנהל המרכז הרפואי נוירוקליניק ומנהל את מרפאת החרדה ואת היחידה לנוירופיזיולוגיה קלינית במרכז לבריאות הנפש בבאר-שבע מסביר מהו טיפול בגרייה מגנטית עמוקה, האם הוא מתאים לכל חולה דיכאון קליני והאם יש לו תופעות לוואי: "הגרייה המגנטית העמוקה ((DeepTMS מאפשרת לנו לגרות באופן סלקטיבי וממוקד אזורי מוח הקשורים למחלה, בעקבות הגרייה המוח מפריש באופן מקומי חומרים הדרושים לשם שיקום הפעילות והתפקוד של אותם אזורים ומאפשר להתגבר על הסימפטומים של המחלה.

מכיוון שהגרייה היא מקומית ועמוקה אין השפעה על אזורי מוח נוספים וזאת גם הסיבה שהטיפול לא גורם לתופעות לוואי (כמו עליה במשקל או ירידה בחשק המיני).

דיכאון אינה מחלה פשוטה ואצל אנשים שונים ישנם אזורי מוח שונים שמתפקדים באופן לקוי. לשמחתנו יש באפשרותנו להגיע לכל אותם אזורים בעזרת קסדות גרייה שונות וכך להתאים לכל מטופל את הגרייה המיטבית ביותר עבורו.

התאמה אישית זו של אזור המוח אותו אנו מגרים היא זו שמביאה לאחוזי ההצלחה הגבוהים שמאפיינים את הטיפול בגרייה המגנטית העמוקה והפכו את הטיפול להיות מוכר ומבוקש בארץ ובעולם".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול ב-ADHD, שינה, מיגרנות וחרדה בעזרת נוירופידבק.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום