דיכאון והשמנה: שוברים את הקשר

(4)
לדרג

ישנם אנשים הנרתעים מטיפול בנוגדי דיכאון מהחשש כי הוא גורם להשמנה. אולם, בחירת תרופה מתאימה בשילוב תזונה נכונה יסייעו בשמירה על המשקל ושיפור מצב הרוח

מאת: מערכת zap doctors

נוגדי דיכאון מסייעים לאנשים הסובלים מדיכאון בראש ובראשונה על-מנת לשפר את מצב רוחם, אך גם לסייע להם לחזור לתפקוד תקין ולמנוע מחלות ובעיות רפואיות.

"חשוב מאד לטפל בדיכאון משום שבמצבים אלה נמצא הגוף במצב של עקה (סטרס)", אומר ד"ר יובל בן אמנון, פסיכיאטר מומחה ופסיכותרפיסט.

"הסטרס משפיע על המצב הבריאותי, לדוגמה - חולי סוכרת הסובלים מדיכאון מג'ורי מתקשים להגיע לאיזון סוכר.

כמו-כן, נמצא כי דיכאון הוא גורם התמותה המשמעותי ביותר בחצי השנה לאחר אוטם בשריר הלב (התקף לב), ולאנשים שעברו אוטם בשריר הלב וסובלים מדיכאון יש סיכוי פי 4.3 לתמותה, בהשוואה לכאלו שאינם בדיכאון. הקשר בין גוף לנפש הוא הדוק ולכן צריך לטפל בדיכאון במקביל לטיפול בתחלואה הגופנית".

למרות חשיבותו הרבה של הטיפול בדיכאון ישנם אנשים החוששים מנטילת נוגדי דיכאון מכיוון שהם עלולים לגרום להשמנה. נשאלת השאלה - האם נוגדי דיכאון אכן גורמים להשמנה? ד"ר בן אמנון מציין, כי נושא ההשמנה הוא אחת החידות הגדולות וישנן כמה השערות לגבי הגורמים לתופעה: "ידוע כי טיפול תרופתי כנראה מעלה במידה מסויימת את התיאבון לפחמימות עקב השפעתו על הסרטונין. בנוסף, ישנן עדויות מסויימות כי התרופות גורמות לירידה בחילוף החומרים, וסיבה נוספת היא פסיכולוגית - אנשים שמרגישים טוב אוכלים טוב יותר. העלייה במשקל היא סימן לריפוי שלהם, כחלק מחזרה להנאה מדברים שונים וביניהם אוכל.

מחקר שבוצע בקרב 170 חולים הראה כי מלבד ההבדלים בין התרופות, אנשים שהגיבו טוב לטיפול, כלומר מצבם הנפשי השתפר, הם אלו שהעלו יותר במשקל, מה שמסביר שהאכילה היא חלק מתוצאות תהליך הריפוי".

יש לציין כי ישנם הבדלים בין התרופות וחלקן גורמות להשמנה יותר מאחרות. ד"ר בן אמנון מפרט: "התרופות שכמעט ולא גורמות להשמנה הן ציפרלקס ולוסטרל. תרופות שגורמות להשמנה מתונה הן פרוזק וציפרמיל, והתרופות הנחשבות לגורמות יותר להשמנה הן פבוקסיל וסרוקסט.

על-מנת למנוע השמנה, ההמלצה כבר בתחילת הטיפול לפנות לדיאטנית ולהתחיל פעילות גופנית, למרות שזוהי תכנית מאתגרת מכיוון שאדם הנמצא בדיכאון יתקשה להשקיע מאמץ בשינוי הרגלי חיים כמו תזונה נכונה או הליכה לחדר כושר".

הטיפול התרופתי, כאמור, משפר את מצב הרוח וכתוצאה מכך גם התיאבון גובר במקרים רבים, אבל אפשר למנוע או למזער את העליה במשקל אם מקפידים על אכילה מבוקרת.

גלית אלדרוטי, דיאטנית ראשית ומנהלת מקצועית בחברת דיאטה קלאב, ממליצה לפנות לתזונאית כאשר מרגישים שיפור בתיאבון וחוששים מעליה במשקל. התזונאית תרכיב תפריט מתאים בהתאם למצב ולהעדפותיו של המטופל.

ומה לגבי אנשים שלא ישנים טוב בלילה ומוצאים את עצמם במטבח בשעות הקטנות?

"כאשר השינה משתבשת קשה יותר להשתלט על האכילה והעייפות משפיעה על היכולת לבחור נכון. מומלץ להשאיר ליד המיטה בקבוק שתיה של מים, תה צמחים או סודה וכאשר מתעוררים כדאי לנסות להסתפק בשתיה. אם מודעים לבעיה והשתיה לא מספיקה, רצוי להכין בערב מראש אוכל מתאים, כגון כריך במקום עוגה, ירקות ופירות ומזון בעל ערך קלורי נמוך יחסית. כמו-כן, חשוב לאכול מסודר במהלך היום על-מנת שלא יהיה צורך פזיולוגי בלילה".

האם ישנם סוגי מזונות עדיפים יותר לאנשים הנוטלים נוגדי דיכאון?

"מומלץ לאכול כל שלוש שעות ארוחה עם פחמימה. אפשר בבוקר לאכול פרוסת לחם, בצהרים לבחור בין אורז, תפוחי אדמה או פסטה ובארוחות ביניים מעדן חלב או פירות. עדיף לאכול פחמימות מורכבות כמו דגנים מלאים, קוסקוס מלא וכדומה, משום שהן מאריכות את זמן השובע. חשוב להקפיד על כמויות, עליהן יכולה להמליץ התזונאית וכדאי מאד להתחיל בפעילות גופנית המסייעת בשריפת קלוריות. אפשר לעשות פעילות אירובית כגון הליכה, המסייעת לשיפור מצב הרוח משום שהאדרנלין בעקבות הפעילות גורם לתחושה טובה".

אכילה נכונה, הקפדה על שתייה ופעילות גופנית הן השילוב שכדאי להקפיד עליו, ובמקביל מומלץ לפנות לטיפול קוגנטיבי-התנהגותי על-מנת לשוחח על הקשיים ולהתמודד עם המצב".

למידע נוסף על דיכאון - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום