סמים: עלייה בשימוש בקרב בני נוער

(3)
לדרג

כ-6% מבני הנוער בישראל דיווחו על שימוש בסמים קלים. תפיסתם השגויה כסמים לא מזיקים הופכת אותם למסוכנים במיוחד. כתבה לרגל שבוע המאבק בסמים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

בשנים האחרונות ניתן לזהות בישראל מגמה עקבית ומדאיגה, של ירידה בגיל צרכני הסמים, במקביל לעלייה במספרם. יותר ויותר בני נוער משתמשים בסמים, בגיל שנעשה צעיר משנה לשנה. ד"ר אירנה נתנאל, פסיכותרפיסטית מוסמכת בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית בקליניקה "מיינד קליניק", מציגה את היקף השימוש בסמים בקרב בני נוער בארץ לפי סקר של רשות למלחמה בסמים: "בשנת 2005 השתמשו בסמים 9.9% מבני הנוער. לעומת זאת, בשנת 2008 14.11% מתלמידי ביה"ס בגילאי 12-18 דיווחו על שימוש בסמים נדיפים ו-10.66% דיווחו על שימוש בסם לא חוקי כגון: מריחואנה / גראס, חשיש, וכדורים ללא מרשם רופא כגון: כדורי מרץ, כדורי שינה והרגעה. מדובר בתופעה של צריכת תרופות באופן לא מבוקר ולא חוקי. יש הרוכשים את התרופות אצל סוחרים או על ידי מרשמים מזוייפים בבתי מרקחת. חשוב להדגיש כי תרופות הרגעה הינן ממכרות בהחלט, מאחר והן מכילות חומרים פעילים הנקראים בנזודיאזפינים אשר בצריכה ממושכת ולא מבוקרת עלולים ליצור תלות.

סמים קלים, האמנם?

במדינות רבות בעולם המערבי קיימת הבחנה חוקית בין "סמים קלים", הכוללים סמים שההתמכרות אליהם והשפעתם זניחה יחסית, וכוללים בין השאר את המריחואנה; לבין "סמים קשים", שהשימוש בהם גורר התמכרות קשה וארוכת טווח והשפעתם עצומה. לא רק המחוקק בישראל ביטל את ההבחנה הזו, ולא אימץ את ההסדר הנהוג במדינות מסוימות במערב, המתירות שימוש עצמי בסמים קלים; אלא גם רופאים רבים ומטפלים בצרכני סמים מבטלים את ההבחנה. כך, למשל, ד"ר נתנאל קובעת: "אין דבר כזה סמים קלים. המילה 'קל' לא יכולה להתחבר למילה סם. כל הסמים הם פסיכו-אקטיביים ויש להם השפעה מרחיקת לכת על הצרכנים. אפילו שימוש חד פעמי משאיר חותם במוח ועלול ליצור נזק בלתי הפיך. אסור להקל ראש בכל מה שנוגע לשימוש בסמים. צריך להבין שכל סם הוא מסוכן ביותר והנזק שהוא גורם לגוף ולנפש בלתי הפיך".

ד"ר נתנאל מספרת כי הבעיה הרווחת בישראל, במקביל לצריכה בהיקף גדול של קנאביס וקוקאין בקרב בני נוער, היא צריכת סמים נדיפים. "בכל בית ובכל מקום ילדים ובני נוער יכולים להריח גז מזגנים ואדי דבק. מדובר בסמים לכל דבר המסכנים את הבריאות הנפשית והפיסית של המשתמשים בהם לא פחות מסמים אחרים.

לא לסמים

ד"ר פאבל שוורץ, מומחה לרפואה משלימה, יוצא נגד שימוש בסמים לסוגיהם. לדבריו, אנשים חולים שיש להם אישור להשתמש בקנאביס רפואי כדי להקל על כאביהם ולסייע להם יכולים להשתמש בקנאביס בלי לחשוש, מאחר שלרוב חסרונות הקנאביס, במקרה שלהם, אינם גוברים על יתרונותיו.

אולם, לאנשים בריאים, לתפיסתו, מוטב להימנע משימוש בסמים, לרבות סם הקנאביס, שאת השלכותיו הוא מפרט בהרחבה: "לשימוש בקנאביס השפעות פיסיות, נפשיות, רגשיות והתנהגותיות. ניסוי מעניין שנעשה בחולדות יכול להאיר את ההשפעות ההרסניות האפשריות לשימוש בסם. גירו לחולדה, באמצעות חשמל, את מרכז השמחה במוח, באופן דומה לפעולה המוחית הנגרמת עקב עישון מריחואנה. החולדה למדה לבדה ללחוץ על הכפתור יוצר הגירוי, היא הפסיקה לאכול לגמרי, לחצה על הכפתור שוב ושוב ללא הפסק, עד שבסופו של דבר מתה מרעב.

"בדיוק כמו החולדה, גם האדם מתמכר לתחושה הטובה הראשונית של השימוש בקנאביס מאד בקלות ומתקשה להפסיק את השימוש. עם הזמן הוא מתחיל לסבול מבעיות לא פשוטות, בהן בעיות פיסיות, הכוללות נפיחות ברירית העיניים ודלקות עיניים; דופק מהיר; עלייה בסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם; עלייה בסיכון לחלות בסרטן ריאות; יתר לחץ דם; הפרעות תפקודיות, לרבות חולשה כללית, בעיות קואורדינציה, פגיעה בחוש התנועה והכיוון, כאבי ראש, בחילות, סחרחורות ועוד.

"כמו כן, שימוש בקנאביס עלול לגרור השלכות נפשיות, רגשיות והתנהגותיות, כגון ירידה באקטיביות פסיכומוטורית, הפרעות קשב וריכוז, פגיעה באומדן מרחקים, פגיעה בהתמצאות במרחב, אי נוחות, אי שקט ועוד.

"למשתמש עלולות להיגרם גם השלכות פסיכו-נוירולוגיות. כך, יכול אדם שמעשן הרבה קנאביס לתקופה ממושכת לאבד את הזיכרון לטווח הקצר, עלול לחוות שינוי אישיות, יכולת ההבנה שלו עלולה להיפגם, הוא עלול לפתח פסיכוזה, או כל מחלת נפש אחרת, וכן עלולים להיגרם לו שינויים חושיים, לרבות חוש הטעם, הריח ואף חוש הכאב. שימוש, אפילו חד פעמי, בקנאביס עלול לגרום להרעלה ואז ייתכן מצב של הלם, עילפון, אובדן הכרה, הזיות, התכווצות שרירים, פרנויות, פניקה, התקף חרדה, קשיים בדיבור ואף אירוע מוחי".

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום