מדור טיפים מס' 78

(0)
לדרג

טיפים מיוחדים לנשים אחרי לידה: הנחיות לעיסוי תינוקות לטיפול בכאבי בטן, המלצות לחזרה לגזרה ותזונה נכונה לאישה מניקה

מאת: מערכת zap doctors
דיאטה לאחר לידה

נשים לאחר לידה מתמודדות עם טיפול אינטנסיבי ותובעני בתינוק בתנאים של עייפות, לילות ללא שינה, דיכדוך ובדידות. הן נמצאות הרבה בבית, ליד המקרר, אבל אין להן זמן לבשל ולהכין אוכל ולכן הפיתוי לאכול מכל הבא ליד גדול. ההימצאות לבד (ללא אדם מבוגר שאפשר לשוחח איתו) יוצרת תחושה של שעמום שמגבירה את הצורך לאכול.

^^טיפים לדיאטה לאחר לידה:^^

דאגי שיהיה במקרר אוכל דיאטטי: לחם קל, פריכיות אורז, פתית, פסטרמה דלת שומן, שפע של ירקות ופירות, מעדני חלב דיאטטים וכו'.

חלקי את הנקודות היומיות ל-3 ארוחות בינוניות ו-3 ארוחות קטנות, במקום ריכוזן ב-3 ארוחות בלבד.

גייסי את יתר בני הבית לעזרתך על ידי הימנעות מהכנסת פיתויים הביתה. אל תחזיקי בבית בתקופה זו פיצוחים, מאפים טריים, עוגות וכל מה שקשה לך "לעמוד בפניו". הילדים יוכלו ללכת לקנות חטיף או ממתק בחוץ.

הקצי לעצמך 2-3 נקודות לפינוק ותכנני שעת פינוק ביום על פי צרכייך האישיים. דוגמת לפינוקים: חטיפי שוקולד מיני, חטיפי גרנולה, שקית במבה קטנה, קרמבו.

צאי מהבית פעמים ביום לטיול עם התינוק, לסיור בקניון הקרוב ו/או לחברים.

נהלי רישום מזון על מנת שהקרבה למקרר לא תגרום לחריגה לא מודעת מתקציב הנקודות. החזיקי את יומן המעקב על המקרר.

^^המלצות לתזונה לאישה מניקה:^^

תינוק ששוקל 5 ק"ג יונק מאיתנו 500 קלוריות ליום; ואילו תינוק ששוקל 8 ק"ג "לוקח" מאיתנו 840 קלוריות. מסיבה זו הנקה לעיתים קרובות גורמת לרעב תמידי שעלול להוביל לאכילת יתר.

שתי הרבה מים. הנקה מצמיאה מאוד ובדרך כלל אנחנו נוטות לבלבל רעב עם צמא.

אכלי הרבה ירקות (תופסים הרבה נפח ולכן משביעים). מומלץ לאכול את הירקות מבושלים, מאודים וחיים. הכנה הכי פשוטה של ירקות: קלפי ירקות, חתכי גס ובשלי במים 6-7 ירקות. בכל ארוחה הוסיפי לך 3 ירקות אחרי חימום במיקרו (קישוא, גזר, ברוקולי, כרובית). אפשר להשתמש גם בלקטי ירקות קפואים שחוממו במיקרו 5 דקות.

אכלי 4-5 מוצרי חלב דלי שומן ביום; הם תורמים ערכים תזונתיים החשובים מאוד בהנקה (חלבון, סידן), משביעים ותורמים לירידה במשקל.

השתדלי לבחור יותר מאכלים המורכבים מחלבון (בשר, עוף, טונה, ביצים, מוצרי חלב) ואל תגזימי בפחמימות מורכבות כמו - אורז, תפוחי אדמה ולחם.

אם תינוקך סובל מקוליק (תופעה המכונה "גזים"), הימנעי מכרוב, כרובית, ברוקולי ובצל. קוליק היא תופעה שכיחה שהסיבות לה אינן ידועות. היעילות של מניפולציות בתפריט האם לא הוכחה מדעית, לכן אל תמהרי להסיר מהתפריט שלך מזונות רבים. במקרים נדירים הימנעות מחלב ומוצריו עוזרת. במידה והחלטת לנסות, אל תשכחי ליטול תוסף סידן מדי יום.

ענבל קרקו היא דיאטנית ראשית של "שומרי משקל".

עיסוי תינוקות לטיפול בכאבי בטן

תינוקות רבים בטווח שלושת החודשים הראשונים לחייהם סובלים מקשיים במערכת העיכול. לא תמיד נוכל לנטרל לחלוטין את הכאב או הקושי אבל בהחלט אפשר להקל. מגע בכלל ועיסוי בפרט יכולים להקל על התינוק. עיסוי איטי, עמוק, עדיף בעירום ועם שמן טבעי, עוזר גם להסדיר דפוסי עירות ושינה, מעלה את הרמה החיסונית ובדרך-כלל גורם לתינוקות להתעייף; זהו כלי אפקטיבי גם לילדים גדולים.

^^טיפים לטיפול בכאבי בטן:^^

במקרים רבים של חוסר שקט וכאבי בטן ניתן להרגיע את התינוק על-ידי החזקה פשוטה. כאשר גבו של התינוק נשען על החזה של ההורה, ורגליו מקופלות בתנוחה של "ישיבה מזרחית". אם התינוק בעיצומו של כאב בטן, ניתן לקרב את הרגליים שלו לכיוון הבטן והחוצה, כדי ליצור עיסוי עמוק של הבטן, או להניע את הרגליים בסיבובים עם כיוון השעון (כיוון מערכת העיכול). התנוחה מערסלת את התינוק ומרפה אותו. לא ניתן לתינוק לשבת ללא תמיכה איתנה לפני שילמד לעשות זאת בעצמו, אולם בתנוחה זו רוב משקל גופו נשען עלי.

כשהתינוק נשען על האמה וכף היד של ההורה אוחזת אותו במפשעה, הבטן מחוממת ויש לחץ קל על הבטן. אם כרגע התינוק מתעוות וצורח בגלל כאב בטן, כל הגוף שלו מכווץ. אפשר לאחוז היטב את הבטן, זה יאפשר לו להרפות את הגוף שלו, כי ההורה מחזיק עבורו את הבטן, ולאט לאט משחרר את אחיזתו.

כל תנוחות ההחזקה של התינוקות אפקטיביות הרבה יותר כשאנו בתנועה ועדיף בעמידה, מכיוון שזה מחקה את התנועתיות שהייתה להם ברחם; לדוגמא - לשבת ולקפץ על כדור פיזיו.

עיסוי תינוקות יכול מאוד לעזור לכאבי בטן. מומלץ לעסות את הבטן מספר פעמים ביום כאחזקה שוטפת למערכת. ישנה משמעות לעיסוי גוף שלם, אולם אפשר וכדאי גם חלקים מהגוף כמו עיסוי הבטן. העיסוי אפקטיבי יותר כשהוא נעשה בערום בעזרת שמן טבעי מכבישה קרה. שמנים כמו קלנדולה, שקדים, מקדמיה או זרעי משמש, גם שמן זית מכתית מעולה מתאים, שמן "תינוקות" אינו מתאים לתינוקות; זהו שמן מינראלי שהוא נגזרת של נפט, אינו מזין ובעייתי על ידי התינוקות שמכניסים את הידיים לפה בשלב זה. אחרי שמחממים את השמן על-ידי שפשוף הידיים, אנו מניחים יד על הבטן לחימום והרגעה, ומתחילים ל"גרוף" את הבטן מלמעלה למטה כשיד רודפת יד. תנועה נוספת מאוד אפקטיבית - הספירלה: סיבובים סביב הטבור בעזרת האצבעות. התנועה מתרחבת למעגל גדול יותר של חלל הבטן עם כיוון השעון תמיד; זהו כיוון התנועה של מערכת העיכול.

רפלקסולוגיה: ברפלקסולוגיה מאמינים שהרגל היא המפה של הגוף. עיסוי החלק האמצעי, הקעור של כף הרגל, אזור שמסמל את מערכת העיכול; עם כיוון השעון בעזרת האגודל יטיב עם התינוק, ואת זה ניתן לעשות אפילו כשיש גרביים.

הנקה ומציצה מקלות ועוזרות לשחרור גזים, קקי וכאבי בטן ככלל, בגלל ההפעלה של השרירים הטבעתיים המשפיעים זה על זה. שהפה, הלוע, המעיים, ופי הטבעת הם חלק מהם.

שרון צ'רקהם היא מדריכת עיסוי תינוקות בדיאדה.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר, בפורום הנקה ובפורום 'שפת אם' - תקשורת דואלית עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום