צרכנות רפואית מס' 69

(0)
לדרג

תרופה לכולסטרול תורשתי; טיפול לא משמין לסוכרת; מאניה וגם דיפרסיה בכדור אחד ועוד - עדכוני צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors
הפחד מהשמנה עלול להפריע לטיפול בחולי סוכרת

מדוע מניעת עלייה במשקל חשובה בחולי סוכרת? עלייה במשקל היא בעיה שכיחה בעת טיפול באינסולין. עלייה במשקל עלולה להביא לתנגודת לאינסולין ולהגברת הסיכון למחלות קרדיווסקולריות. לעלייה במשקל עלולות להיות תוצאות חמורות בחולי סוכרת, לא רק תוצאות גופניות, במושגי היכולת לשליטה על מצבם הפיזי, אלא גם השלכות פסיכולוגיות. הפחד מעלייה במשקל יכול להניא חולים מטיפול באינסולין, שעשוי להציל את חייהם.

מחקר שתוצאותיו הוצגו השנה בכנס הסוכרת האירופאי בדנמרק מצביע על כך שטיפול באינסולין לבמיר בשילוב עם אינסולין נובורפיד ההוא משפר בקרה מטאבולית ומפחית אירועי היפוגליקמיה (ירידה של רמת הסוכר בדם לדרגה מסוכנת) לחולי סוכרת מסוג 1, מבלי לגרום לעלייה בלתי רצויה במשקל.

ד"ר אן דורנהורסט מאימפריאל קולג' בלונדון ציינה בכנס כי לעלייה במשקל יש השלכות בעלות סיכון לחולי סוכרת ובקרת טיפול יעילה עם אינסולין יכולה לעיתים לגרום לעלייה במשקל.

ממצאים ראשוניים מניסוי תרופה חדשה לכולסטרול גבוה כתוצאה מהפרעה תורשתית

תוצאות מחקר קליני שערכה חברת התרופות פייזר במהלך פיתוחה של תרופה חדשה, המבוססת על התרופה ליפיטור ו-TORCETRAPIB, מצביעות על כך שבהשוואה לחולים הסובלים מכולסטרול גבוה כתוצאה מהפרעה תורשתית (HeFH) ונוטלים ליפיטור בלבד, התרופה החדשה מעלה את רמת הכולסטרול ה"טוב" (HDL)ב-56%, ומורידה את רמת הכולסטרול הרע (LDL) ב-27%.

ד"ר פרצ'קו מוסיף שמכיוון שהניסוי בתרופה החדשה נמצא עדיין בשלב 3, יש לסיים את ניתוח ממצאי הליפידים, ואת העלייה הממוצעת של 2 מ"מ בלחץ הדם הסיסטולי ביחס לחולים שנטלו ליפיטור בלבד. לדבריו, הממצאים שהושגו עד כה מהווים רק 25% מתוכנית המחקר המלאה, שממצאים נוספים ממנה ייחשפו במארס, בפגישות הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה.

מידע נוסף באתר ארגון הלב האמריקאי.

טיפול למאניה-דיפרסיה בכדור אחד

כ- 2% מהאוכלוסייה חולים במחלה הפסיכיאטרית החמורה שמתבטאת בהופעה לסירוגין של תקופות דיכאון ותקופות מאניה. החולים סובלים מהסימפטומים של המחלה בממוצע כמחצית ממשך חייהם, וכשני שליש מהתקופה הזאת הם סובלים מהשלב הדיכאוני של המחלה. ככל הנראה מדובר במחלה תורשתית. הליקוי הגנטי המדויק טרם אובחן.

תרופה חדשה בשם אושרה על ידי ה-FDA לטיפול בשלב הדיכאוני של מחלת מאניה דפרסיה וגם בשלב המאני של המחלה. התרופה גם מאושרת לטיפול במחלת הסכיזופרניה. אישור ה-FDA לטיפול בשלב הדיכאוני ניתן בעקבות תוצאות שני מחקרים שהוכיחו את יעילות הסרוקוואל בטיפול במצב הדיכאוני כבר מהשבוע הראשון לטיפול. המחקרים נערכו ב-1,045 חולים הסובלים ממאניה-דפרסיה, אשר חולקו באופן אקראי כך שבמשך 8 שבועות קבוצה אחת קיבלה סרוקוואל וקבוצה אחרת קיבלה פלצבו. כאמור, התוצאות הראו שבקבוצת נוטלי הסרוקוואל ניכרה הקלה בסימפטומים הדיכאוניים כבר מהשבוע הראשון ומשך כל תקופת המחקר, בהשוואה לקבוצת הפלצבו.

מחקר חדש: ניתן להאריך תוחלת חיים של חולי COPD

ה- COPD, מחלת ריאות חסימתית כרונית, מחסלת יותר מ-250 איש בעולם מדי שעה. כיום היא מדורגת כגורם התמותה החמישי בעולם, ועד שנת 2020 צפוי שיהיה גורם התמותה השלישי. הסיבה העיקרית למחלה היא עישון פעיל. היא מופיעה בדרך-כלל בגילאי 60-45 ומחמירה עם השנים - ועם המשך העישון. הסימנים של המחלה מופיעים באופן הדרגתי ומתבטאים בשיעול מתמשך, ליחה, התקררויות, קוצר נשימה במאמץ ואפילו אי ספיקת נשימה ואי ספיקת לב.

כל אדם יכול לאבחן האם הוא לוקה במחלת ה COPD באמצעות השאלון הקצר הבא: האם את/ה מעשן? האם רוב הימים הינך סובל/ת משיעול? האם רוב הימים הינך סובל/ת מליחה? האם את/ה מרגיש/ה קוצר נשימה יותר מאשר בני/בנות גילך? תשובה חיובית על ארבע השאלות מעידה על היותך בקבוצת סיכון למחלה ומצריכה פניה מהירה לרופא המטפל לצורך בירור מקיף.

ב 15/11 יצוין בישראל יום ה COPD על ידי איגוד הישראלי לרפואת ריאות בביה"ח רמב"ם בחיפה.
לאחרונה פורסם בכנס רופאי ריאה במינכן תוצאותיו הראשונות של מחקר ה TORCH - Toward a Revolution in COPD Health - שכלל מעל 6,000 חולים במחלת ה-COPD ונמשך שלוש שנים. המחקר בדק את השפעת הסרטייד, תרופה חדשה, על הישרדות של חולים. תוצאות המחקר מראות כי השימוש בתרופה מוריד את הסיכון לתמותה מן המחלה ב-17.5% ומוריד את ההחמרות ב-25% לעומת פלסבו.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת וובפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום