חומוס: תרופת הפלא החדשה?

(8)
לדרג

רגע לפני יום העצמאות, כדאי לשבח את ערכיו התזונתיים של החומוס - ולהיזכר בסגולותיו. סובלים מאימפוטנציה, מערכת חיסונית חלשה או בעיות עור? התחילו לנגב

מאת: ליאת גרינוולד דלויה

במדינת ישראל אין יום שמזוהה יותר מיום העצמאות, עם השילוש המקודש: מנגל, פיתות וחומוס. החומוס נחשב לאחד המאכלים הנפוצים בישראל - ומככב כמעט בכל בית. מעבר ליתרונות התזונתיים הידועים והמוכרים, יש לקטנייה התרבותית עוד מספר יתרונות בריאותיים.

מהו חומוס? מהם מקורותיו ההיסטוריים?

החומוס (חימצה תרבותית) הוא צמח ממשפחת הקטניות. שמה העברי של החימצה ניתן לה, ככל הנראה, בשל השערות המכסות את הצמח - ומפרישות חומר חומצי, שדוחה בעלי חיים. גרגיריו משמשים בעיקר למאכל ולטיפול בבעיות בריאותיות רבות; ועלי הצמח משמשים בתעשיית הטקסטיל, לצביעת בדים בגווני האינדיגו. עדויות על ביות החומוס לתזונה נמצאו כבר בתקופת האבן בטורקיה, מצרים ויריחו; והיסטוריונים של המזון טוענים כי אפלטון וסוקרטס כתבו על חיבתם לחומוס כבר במאה הרביעית לפני הספירה.

גם בתנ"ך מוזכר ניגוב החומוס, כבר במגילת רות "ויאמר לה בעז לעת האכל, גשי הלם ואכלת מן הלחם, וטבלת פתך בחמץ". פרשנים מציינים כי החמץ המוזכר אינו חומץ אלא חומוס (חימצה).


החומוס עשיר בחלבונים וסיבים תזונתיים. צילום: שאטרסטוק

מהם ערכיו התזונתיים של החומוס?

חומוס הוא אחת הקטניות הראשונות ששימשו למאכל אדם; החומוס עשיר בחלבונים וסיבים תזונתיים מסיסיים, שתורמים לתחושת שובע, בוויטמינים, כגון: C, B6, E וK ; ובמינרלים, כגון: אשלגן, מגנזיום, אבץ, סידן וברזל.

בנוסף, החומוס עשיר בחומצות אמינו, במיוחד בשלוש חומצות אמיניות הקשורות לפעילות המוח, מערכת העצבים ומשפרות את מצב הרוח. כמו כן, גרגירי החומוס עשירים בחומצה פולית, החיונית לבניית דנ"א וחומצות אמינו. חומצה זו חיונית ומומלצת לנטילה לפני ההריון ובמהלך ההריון.

בגרגירי החומוס יש מעט מאוד שומן. בנוסף, בגרגרי החומוס יש שילוב מנצח, בין חלבון לבין שפע סיבים תזונתיים - שני רכיבים המשרים תחושת שובע לאורך זמן. תכונות אלה הופכות אותם למזון מושלם, עבור אלו המבקשים לשמור על המשקל. על פי מחקרים, ארוחות שמשלבות חומוס משפרות מדדים שונים, כמו אינסולין ורמות כולסטרול; ומעלות את דרגת השובע.

ההרכב התזונתי של החומוס הופך אותו למזון בעל השפעות בריאותיות מיטיבות על הלב, כולסטרול גבוה, טריגליצרידים גבוהים, רמות הסוכר ולחץ הדם. החומוס הוא אפילו בעל השפעות אנטי אייג'ינג - האטת תהליך ההזדקנות.

האם החומוס בעל יתרונות בריאותיים נוספים?

אכן. ישנם אזכורים רבים ליתרונותיו הבריאותיים של החומוס. בתרבויות שונות, עתיקות ומפותחות, משמש החומוס למגוון של טיפולים. נביא כאן שבעה שימושים בריאותיים מרכזיים של החומוס.

חומוס להשבחת איכות החלב והזרע: ברפואה המסורתית, יש תיעוד של שימוש בחומוס להשבחת חלב בקרב אימהות מיניקות והשבחת איכות הזרע. בהודו מכינים מעין עוגה מקמח חומוס, תמרים וחלב - לטיפול באימפוטנציה ושפיכה מוקדמת.

חומוס לטיפול בבעיות עור: חומצות האמינו שנמצאות בחומוס הן המרכיב שמסייע בטיפול בבעיות עור שונות. חומצות אמינו אלה מאיצות את ייצור תאי הדם הלבנים; וגורמות לעירור של המערכת החיסונית. בישול של חומוס בחלב יכול לטפל בבעיות עור שונות, כגון תפרחת חיתולים או גירודים שונים. ניתן לערבב קמח חומוס ביוגורט - ולהשתמש במשחה למריחה וטיפול באקזמות, דרמטיטיס ופצעונים על העור.

טיפול באנמיה: חוסר בברזל הוא אחד החוסרים הנפוצים בעולם - וגורם מוביל לאנמיה. אנשים הסובלים מאנמיה עלולים לחוש סחרחורות, חולשה ועייפות. למרבה המזל, מזון עשיר בברזל יכול לטפל ברמות ברזל נמוכות. כוס אחת של חומוס מבושל יכולה להכיל כ-5 מ"ג של ברזל בתזונה, אשר תואם כ-25% מהערך היומי לברזל. השרייה של גרגירי החומוס במים למשך הלילה וערבוב הנוזל עם דבש. הנוזל הנוצר עשיר בברזל - וניתן לשתות אותו לחיזוק מאגרי הברזל בגוף ולטיפול באנמיה.

חומוס כמסייע בירידה במשקל: קטנייה כמו החומוס מכילה סיבים וחלבונים, אשר מגדילים את תחושת השובע. בנוסף לתחושת המלאות (יחד עם ערך קלורי נמוך), החלבון והסיבים בחומוס יכולים לשים את הבלמים על משאבות האינסולין בגוף. משאבות המשחררות אינסולין (הורמון המשמש לאחסון השומן בתאים), בתגובה לרמות סוכר גבוהות בדם.

השפעות נוגדות סרטן: מחקרים מראים שכאשר סיבי החומוס מפורקים ותוססים במעיים, נוצרת חומצה בוטירית - חומצת שומן קצרה, שהוכחה כמדכאת התפשטות ושגשוג מהיר של תאים סרטניים. בנוסף, בטא סיטוסטרול שהוא הפיטוסטרול (פיטו - צמח; סטרול - מולקולה אורגנית ממשפחת הסטרואידים) העיקרי בחומוס הוכח כמפחית גידולים במעי הגס (במחקר שנעשה על חולדות).

חיזוק המערכת החיסונית - האצת אבץ ונחושת: כאשר אנחנו חושבים על מאיצים חיסוניים טבעיים, אנחנו בדרך כלל חושבים על הסמבוק או פירות ההדר, כגון לימונים ותפוזים. אבל האמת היא שהספקטרום של המזונות המחזקים את המערכת החיסונית הוא רחב יותר - ממה שחושבים. החומוס הוא מקור מצוין לאבץ ונחושת - שני מינרלים החיוניים להתפתחות ותפקוד של תאי מערכת החיסון.

טיפול בתולעים: תולעי מעיים מהווים תופעה נפוצה בעיקר בקרב ילדים. הסימפטומים מגוונים - וכוללים כאבי בטן, אי נוחות במעיים, נפיחות, שלשולים, גזים, תת ספיגה, איבוד תאבון, עצבנות, גרד בפי הטבעת ועוד. אכילה של חומוס מתובל בחומץ - יעילה לטיפול בתולעי מעיים.


גם בתנ"ך מוזכר ניגוב החומוס. צילום: שאטרסטוק

האם יש לחומוס שימושים במסגרת ההומאופתיה?

הכנה הומאופתית מצמח החימצה (חומוס) מטפלת במגוון מצבים של חולשה במערכת העצבית, כגון: טרשת נפוצה, חולשה בגפיים, חוסר תחושה ברגליים ו/או נפיחות. כמו כן, ניתן להשתמש בהכנה ההומאופתית לטיפול בבעיות כבד, אבנים בכיס מרה וכטיפול משתן. ההומאופתיה הקלאסית לוקחת בחשבון את הגורמים השונים, כגון אפיוני החולשה, מה מיטיב ומה מחמיר, מה מלווה לכאבים ותחושות פיזיות נוספות; וכן הסימפטומים האישיים מהם סובל המטופל - רגשיים, נפשיים ופיזיים ומאפיינים אישיים של האדם.

ההכנה ההומאופתית מותאמת באופן אינדיבידואלי, על בסיס מאפיינים אלה. לכל אדם תותאם התרופה ההומאופתית המתאימה לו - ולו עצמו בלבד! ההומאופתיה מעוררת את המערכת החיסונית להילחם בגורם המחלה ביעילות - ולחולל שינוי. הטיפול מתמקד במקור הבעיה מן השורש - ולכן התהליך הנוצר בגוף הוא תהליך של ריפוי אמיתי.

ליאת גרינוולד דלויה היא הומאופתית קלאסית RCHom, חברה באגודה הישראלית להומאופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום