ניתוח בריאטרי: לא ניתוח פלא

(0)
לדרג

לראשונה פורסם נייר עמדה של עמותת הדיאטנים על תזונת מנותחים בריאטריים; לפיו ללא טיפול תזונתי נכון המנותח ייכשל בשימור תוצאות הניתוח לאורך זמן

מאת: מערכת zap doctors

לא די בניתוח בריאטרי בכדי להבטיח ירידה מקסימלית במשקל ושמירה על התוצאות לאורך זמן. כך עולה מנייר עמדה שפרסם היום (ד') פורום הבריאטריה של עמותת "עתיד", עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל. מטרת נייר העמדה היא לאגד את הידע והכלים הנחוצים לתמיכה תזונתית במטופלים לפני ניתוח בריאטרי ולאחריו.

בניגוד למדינות אחרות בעולם, אין כיום בישראל חוק המחייב מעקב לאחר ניתוח שכזה ומעקבים קליניים תלויים לחלוטין במידת ההיענות של המנותח לצוות המטפל. בישראל מבוצעים שישה סוגי ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר: ניתוח טבעת מתכווננת, ניתוח שרוול, ניתוח מעקף קיבה, ניתוח מעקף תריסריון משני סוגים וניתוח מיני מעקף קיבה.

הפורום מדגיש כי הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים הוא בעל חשיבות רבה להשגת יעדי הניתוח ושימורם. הטיפול והמעקב התזונתיים לאחר הניתוח נועדו למקסם את הירידה במשקל, לקדם שמירה על המשקל שהושג לאורך זמן, למנוע ולטפל בסיבוכים אופייניים ולתמוך בהרגלים החדשים ובשינוי אורח החיים הנלווה להליך זה.

עלייה דרמטית במספר הניתוחים הבריאטריים בארץ

בדומה לעולם, בישראל חלה עלייה דרמטית בעשור האחרון במספר הניתוחים הבריאטרים. על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2014 בוצעו כ-8,841 ניתוחים וממוצע גיל המנותחים היה 41.6 שנים. אחוז הניתוחים בארץ בהשוואה לגודל האוכלוסייה הוא בין הגבוהים בעולם. לדברי הדיאטנית הקלינית, שירי שרף דגן: "ניתוחים בריאטריים נתפסים לעתים בקרב הציבור כניתוח פלא, אליו נכנסים שמנים ויוצאים רזים. מדובר בניתוח כירורגי לכל דבר, עם סיכונים, תופעות לוואי, תהליך החלמה ומעקב רפואי ותזונתי לכל החיים. ללא התייחסות והירתמות מתאימה מצד המטופל לפני הניתוח ולאחריו, בעיקר בשינוי אורחות חייו, עלול המנותח להיכשל בשימור הצלחת הניתוח".

הניתוח הבריאטרי נוסחת פלא?

לאחר ניתוח לקיצור קיבה הפופולרי בישראל, נרשמת ירידה בעיקר בשנה עד השנה וחצי הראשונות לאחר הניתוח, בהיקף של 60%-70% מעודף המשקל. בנוסף לירידה במשקל נצפה שיפור בתחלואה נלוות כמו סוכרת, שומני הדם, יתר לחץ דם, כבד שומני ודום נשימה בשינה. יש לציין שבחמש שנות מעקב לאחר הניתוח דווח על שחיקה כלשהי בהצלחת הניתוח. מחקרים מראים כי מטופלים שהצליחו לעמוד בשגרת המעקבים לאחר הניתוח, איבדו משקל עודף רב יותר בהשוואה למטופלים שנשרו ממעקב.

שירי דגן שרף: "ניתוחים בריאטריים הוכחו כטיפול האפקטיבי ביותר בהשמנת יתר חולנית. כתוצאה מהניתוח הבריאטרי נוצר שינוי דרמטי במבנה מערכת העיכול של המטופל, נוצרים שינויים מטבולים כמו שינויים בהפרשת הורמונים במערכת העיכול שמשפיעים על מנגנון השובע והרעב ושינויים בהרכב חיידקי המעי, לצד שינוי בכמות וסוג המזון הנצרך ובאורח החיים היומיומי. הצלחה של ניתוח בריאטרי נמדדת בירידה מעודף המשקל, שיפור בתחלואה נלוות ושיפור באיכות חיי המטופל".

ההמלצות לטיפול התזונתי לאחר ניתוח בריאטרי

להלן סיכום קווי ההנחיה העיקריים הרלוונטיים למערך הטיפול התזונתי במנותחים בריאטריים: לאחר סיום השלב הראשוני של התזונה לאחר הניתוח: דיאטה רב שלבית: עד חודשיים לאחר הניתוח ובו ישנה התקדמות הדרגתית במרקמים, החל מתזונה נוזלית צלולה ועד לכלכלה מאוזנת.

מומלץ לצרוך 4-6 ארוחות קטנות במשך היום: ללעוס טוב את המזון ולהפריד שתייה מאוכל: רצוי לשתות כ-15 דקות לפני האוכל ו/או 30 דקות לאחר האוכל.

מעקב אצל דיאטנית בריאטרית: התדירות המומלצת לפגישות היא לפחות 6 פגישות בשנה הראשונה, ו- 1-3 פגישות בשנה החל מהשנה השנייה והלאה.

לבצע פעילות גופנית לאחר הניתוח: הפעילות הגופנית תתבצע לאחר אישור רפואי.

הקפדה על שתיית מים רציפה: בשל סכנת התייבשות.

כמו כן מומלץ להימנע מצריכת משקאות מוגזים ולהפחית בשתיית אלכוהול, להימנע מכל שימוש במוצרי טבק, להקפיד על נטילת תוספי ויטמינים ומינרלים, להקפיד על צריכת מזונות עשירים בחלבון בכדי לשמור על מסת השריר והפחתה בצריכת סוכרים. תדירות בדיקות הדם המומלצת לאחר הניתוח היא אחת ל-3 חודשים לפחות בשנה הראשונה.

בואו לדבר על זה בפורום השמנת יתר, קיצור, מעקף ושרוול קיבה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום