איך לאכול נכון בהנקה

(0)
לדרג

את מניקה? אין סיבה להתנזר: מותר לך לשתות אלכוהול במידה, לצרוך מעט קפאין ואפילו לאכול קטניות ומזון אחר שיוצר גזים

מאת: שרית עטיה

עוד בנושא: הנקה נכונה, דיאטה בהנקה

הלידה עברה. הימים הראשונים שמצליחים להפתיע כל אמא, גם בפעם השנייה והשלישית, עברו. והנה התגברת על הקשיים הראשונים בהנקה, והתינוק יונק.

עכשיו את מקור ההזנה הבלעדי או העיקרי של תינוקך. מן הסתם, שאלות רבות מתרוצצות בראשך. מה כדאי לאכול? כמה לאכול? האם מה שאוכל ישפיע על החלב? מה מותר? ממה רצוי להימנע?

כמו תמיד ואולי אפילו יותר מתמיד, גם בתקופה הזו חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ובריאה. והכלל החשוב ביותר בתזונה מאוזנת הוא גיוון.

מה כדאי לאכול במשך היום:

דגנים מלאים: לחם מחיטה מלאה, לחם שיפון, דגני בוקר מלאים, קוואקר, אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה. כל אלה מספקים פחמימות מורכבות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים.

ירקות ופירות: לפחות 5 מנות ביום מכל הצבעים. כך נספק ויטמינים (למשל ויטמין C, בטה-קרוטן), מינרלים וסיבים תזונתיים.

מוצרי חלב: לפחות 3 מנות ביום. מנה נחשבת ככוס חלב, גביע יוגורט גביע גבינה לבנה או קוטג', פרוסת גבינה צהובה. כך נספק בעיקר חלבון, סידן, כמו גם מינרלים וויטמינים נוספים.

קטניות: עדשים, שעועית, אפונה יבשה, פולי חומוס. אלה מספקים חלבונים, פחמימות וסיבים תזונתיים.

מוצרי בשר: בשר בקר, הודו, עוף, דגים וביצים. מספקים חלבונים, ברזל, אבץ וויטמין B12.

מזונות עשירים בשומן מהצומח: אגוזים, שקדים, בוטנים, אבוקדו, שומשום, טחינה, שמן זית ושמן קנולה. אלה מספקים חומצות שומן חיוניות וויטמינים מסיסים בשומן (A,D,E,K).

לנפץ את המיתוס

אין מזונות שאותם חייבים לאכול בזמן ההנקה או מזונות שמוכרחים להימנע מהם. רוב האימהות יכולות לאכול הכל (כמובן שבמידה) מבלי שזה יפגע בהרכב החלב או בתינוק. כאשר התזונה של האם מאוזנת, החלב שלה מספק לתינוק את כל רכיבי התזונה להם הוא זקוק. זאת מכיוון שגוף האישה דואג קודם כל לצרכי התינוק. נשים שמיניקות וצורכות פחות קלוריות או פחות ויטמינים ומינרלים מהמומלץ, משתמשות במאגרים של הגוף שלהן כדי לא לפגוע בהרכב החלב. זאת אומרת שאיכות החלב וההנקה לא ייפגעו, אבל עלולים להיווצר חסרים תזונתיים אצל האם.

הגורם העיקרי המשפיע על כמות החלב המיוצר הוא התינוק וכמות היניקה. ככל שתינוק ינק יותר, כך האם תייצר יותר חלב. בדרך כלל התזונה אינה משפיעה על כמות החלב עד סף מסוים.

מזונות שיוצרים גזים

רבות האימהות המדווחות כי אכילת מזונות שיוצרים גזים אצלן גורמת לגזים גם לתינוק. רשימת המזונות כוללת קטניות (שעועית, עדשים, חומוס, אפונה), ירקות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרובית, כרוב, צנון), משקאות מוגזים וגם בצל, חלב ומוצריו, פירות הדר ועוד.

חשוב לזכור כי הגזים נוצרים במערכת העיכול שלנו ולא עוברים לחלב, ואין הוכחות להשפעת האכילה של המזונות הללו ואחרים על היווצרות גזים או קוליק (התקפי כאבי בטן אצל תינוקות, כנראה בגלל גזים). לכן, אל תחליטי מראש ואל תמנעי מראש משום מאכל. תנסי.

אם התינוק מגיב באמצעות גזים וכאבי בטן בכל פעם אחרי שאכלת מזון מסוים, הפסיקי לאכול ממנו למשך שבועיים. לאחר מכן נסי להחזיר אותו לתפריט ולראות אם התגובה של התינוק אכן חוזרת.

אין צורך להימנע ממזון חריף או מתובל ובעל טעם חזק, אלא אם נראה שהתינוק מגיב באופן שלילי (גזים, כאבי בטן) למזון זה. מזונות אלו יכולים לשנות את הריח והטעם של החלב. הם אינם מזיקים לתינוק, אלא להיפך - לחשיפה לטעמים שונים של חלב-אם יש יתרון בקבלה הראשונית של מזון מוצק.

אלרגיה ורגישות למזון

יש אימהות שמרגישות כי התינוק שלהן מגיב אחרת למזונות מסוימים שהן אוכלות. התינוק יכול לבכות יותר, או לבקש לאכול יותר, ולעיתים קשה להבדיל בין התופעה הזאת לבין קוליק. לא תמיד זה קוליק. קיימות סיבות נוספות להיווצרות גזים בתינוקות. גזים יכולים להיגרם כתוצאה מבליעת אוויר בזמן היניקה עקב תפיסה לא נכונה של השד. גורם נוסף יכול להיות מעבר מהיר מדי משד לשד, שגורם לתינוק לקבל בעיקר חלב קדמי, שעשיר בלקטוז, ופחות חלב אחורי, שעשיר יותר בשומן. על כן מומלץ להמשיך ולהניק את התינוק מאותו שד עד שהוא משחרר אותו ורק אז להציע לו את השד השני.

בעבר המליצו לאימהות לתינוקות עם היסטוריה משפחתית של אלרגיות, להימנע מצריכת חלב פרה, ביצים, דגים, בוטנים ואגוזים בתקופת ההנקה. ואולם, לאחר סקירה מקיפה של המחקרים שנערכו בתחום ובחינה מחודשת, בוטלו ההמלצות הקודמות, שהגבילו את תזונת האם. בעיקרו של דבר נותרה המלצה אחת שהוכחה בוודאות כמועילה, והיא להעדיף הנקה על תחליפי חלב-אם. היום יודעים כי רק הנקה יכולה להפחית את הסיכון לאסטמה, אטופיק דרמטיטיס ואלרגיות למזון בתינוק, ולא הימנעות ממזונות כאלה או אחרים.

סידן לבריאות העצם

ההמלצות לצריכת סידן אינן משתנות במהלך ההנקה. זאת מאחר שגוף האישה מתמודד עם הדרישה המוגברת לסידן של הגוף באמצעות הגברת יכולת הספיגה של הסידן. יחד עם זאת, יש חשיבות מרובה להגיע לצריכה המומלצת של סידן שהיא 1,000 מיליגרם ליום (לגילאי 19-50).

כאשר בתזונת האישה המיניקה חסר סידן, הוא יילקח ממאגר הסידן בעצמותיה על מנת להבטיח את צורכי העובר או התינוק, מה שעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם ופגיעה בבריאות האישה בעתיד.

ההנחיות התזונתיות החדשות ממליצות על שילוב של לפחות 3 מנות מוצרי חלב דל שומן ליום, כחלק מתזונה מאוזנת ובריאה, ומתייחסות לחלב ומוצריו כאל נכס תזונתי המשפר את כלל התזונה. חלב ומוצריו מספקים, נוסף על סידן, גם חלבון איכותי, ויטמינים מקבוצת B, אשלגן ומגנזיום. בניגוד למה שסבורים רבים, צריכת חלב ומוצריו בנשים במהלך ההיריון או ההנקה אינה משנה את הסיכון של ילדיהן לפתח אלרגיה ואסטמה.

שתייה בזמן הנקה

אישה בזמן ההנקה מאבדת נוזלים מומלץ מאוד להקפיד על כמות השתיה. חשוב לשתות שפע נוזלים לסיפוק הצמא ולמניעת התייבשות, אולם לרוב צריכת הנוזלים אינה משפיעה על נפח החלב. המשקה המומלץ הוא כמובן מים.

מומלץ לצמצם את שתיית הקפה, התה והמשקאות הקלים שמכילים קפאין. אולם אין זאת אומרת שאת צריכה להתנזר מקפה לחלוטין. אפשר גם ליהנות ממשקה אלכוהולי מדי פעם, בכמות ובתזמון המתאימים.

הכותבת היא דיאטנית קלינית, יועצת למועת החלב

בואו לדבר על זה בפורום הנקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום