מגנזיום: זהו עצם העניין

(0)
לדרג

סידן אינו המינרל החשוב ביותר המשפיע על צפיפות העצם וגדילתה בילדות, אלא דווקא מגנזיום. מעבר לדגנים מלאים, תוספת קטניות ושקדים יעזרו לילדיכם לפתח עצמות חזקות

מאת: תרצה שני

רובנו מודעים לכך שצריכה מספקת של סידן חשובה מאוד בילדות ומאפשרת גדילה אופטימלית ובנייה של עצמות הגוף. אבל מחקר חדש מלמד שלכמות המגנזיום הנצרכת יש השפעה רבה יותר על בניית העצם אצל ילדים, ויש להקפיד על צריכה נאותה שלו בילדות.

חשיבות המגנזיום לצפיפות העצם ידועה זה מכבר, ונשים רבות בגיל המעבר נוטלות מגנזיום כדי לשמור על חוזק העצמות ולמנוע אוסטיאופורוזיס. עם זאת, השפעת צריכת המגנזיום על עצמות ילדים לא נחקרה כמעט, ועד עתה לא היתה מודעות לחשיבותה.

איך מגלים אם הוא חסר

המגנזיום הוא המינרל הרביעי בתפוצתו בגוף והוא הכרחי לבריאות ותפקוד גופני תקין. כ- 60% ממנו נמצאים בעצמות, 40% בשריר וברקמות הרכות ורק 1% בפלסמה. כלומר, בדיקות הדם למדידת רמות המגנזיום בגוף אינן משקפות למעשה את רמתו האמיתית בגוף. מאחר שכך, ייתכן מצב של מחסור במגנזיום שלא יבוא לידי ביטוי בבדיקה זו. במחקרים לרוב משתמשים בדרכי מדידה מורכבות יותר.

כמויות המגנזיום המומלצות לילדים (DRI) הן: גיל 1-3: 80 מ"ג ליממה, גיל 4-8: 130 מ"ג ליממה, גיל 9-13: 240 מ"ג ליממה.

ילדים רבים אינם מגיעים לכמויות המומלצות של מגנזיום ביום, בעיקר בשל אכילה של מגוון מצומצם של מזונות, זיקוק המזון והתיעוש שלו שגורמים לירידה בערכי המגנזיום. זאת משום שהמגנזיום נמצא בעיקר בקליפות ובסיבים, שמוסרים מהדגנים בתהליך הייצור.

אז איפה יש מגנזיום?

מקורות טובים למגנזיום במזון הם שקדים, ירקות ירוקי עלים, דגנים מלאים, קינואה, טחינה מלאה, פולי סויה, שעועית יבשה וגרעיני דלעת. דוגמה להשפעת זיקוק הדגניים על כמויות המגנזיום נוכל לראות כשנשווה סוגי לחמים שונים: לחם אחיד: 20 מ"ג מגנזיום ב-100 ג"ר (כ-3 פרוסות לחם), לחם אחיד: 22 מ"ג מגנזיום ב-100 מ"ג, לחם מלא: 100 מ"ג מגנזיום ב-100 ג"ר.

במחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה, הוערכו כמויות הסידן והמגנזיום במזון שאותו צרכו הילדים מתוך רישומי אכילה מדויקים של ילדים בגילאי 4-8 שנים. במקביל נבדקו רמות הסידן והמגנזיום בגוף הילדים על ידי יונים לא רדיואקטיביים של סידן ומגנזיום שהילדים קיבלו. בנוסף, נבדקו כמויות המינרלים בעצמות הילדים וצפיפות העצמות.

החוקרים הופתעו לגלות שלכמות המגנזיום שאותה צרכו הילדים הייתה השפעה מכרעת על בניית העצם. לעומת זאת, תצרוכת הסידן לא נמצאה קשורה באופן משמעותי לסך המינרלים בעצם ולצפיפותה. בסיכום קובעים המומחים שישנה חשיבות רבה לצריכת מזון בריא המכיל מגוון של מינרלים לבנייה וגדילה תקינה של עצמות הגוף. מומלץ, אם כן, לשלב בתזונת הילדים מוצרים רבים ככל האפשר מקמח מלא, להוסיף לתזונתם קטניות, וניתן אפילו להוסיף שקדים וגרעיני דלעת (אחרי שנטחנו היטב) למאכלים שהם אוכלים מדי יום.

הכותבת היא דיאטנית לילדים

בואו לדבר על זה בפורום תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום