טיפול הומאופתי באנורקסיה

(0)
לדרג

לפי ההומאופתיה כל מחלה, גם הפרעת אכילה, מבטאת בעיה פנימית, לכן הטיפול מתמקד באדם ולא בחולי. נערה אנורקטית שבה לחיים בריאים בעזרת ההומאופתיה

מאת: טלי לוי

ניצן (שם בדוי) בת ה-17 שקלה 37 ק"ג, והייתה כפשע מאשפוז כפוי. היא הפסיקה לקבל מחזור לפני למעלה משנה, הייתה רזה מאוד, שדופה, עצמות לחייה בלטו והיא נראתה כמו ילדה קטנה. רגע לפני האשפוז, החליטה המשפחה לפנות לטיפול הומאופתי. האבחנה: אנורקסיה.

"ניצן חושבת שהיא שמנה מאוד, כך היא רואה את עצמה... היא לא רוצה לאכול כי היא לא רוצה להשמין. כשנסעה ליומיים לטיול שנתי, סיפרו לנו שהילדה לא אכלה ולא שתתה אפילו מים. עשינו אחד ועוד אחד והבנו שיש בעיה שצריך לטפל בה. פעם היא ידעה ליהנות מפיצות, ספגטי. היום כלום", סיפרה האם הדאוגה. "התחלתי כצמחונית לפני חמש שנים.... פתאום רציתי לרזות, וזה התגלגל. גם אז הייתי רזה. לפעמים הייתי אוכלת הרבה, ואז היו אומרים לי, 'כמה את אוכלת, יא שמנה'. אבל למעשה אף פעם לא הייתי שמנה. אני חושבת שזה התחיל מחברה שהייתה קצת יותר מלאה ממני, רצתה לרזות וצירפה אותי. היא אכלה רק ירקות, אבל בפועל היא יצאה מזה ואני נשאבתי", ניצן משתפת. "אני הכי אוהבת ממתקים", היא מספרת, "אני יכולה לקום באמצע הלילה ולחסל חבילות כשאף אחד לא רואה, וגם שתייה מתוקה. כשהיו לי התקפי רעב הייתי הולכת למטבח, אוכלת הרבה ומקיאה כשאף אחד לא היה בבית. בערבי שישי אכלתי עם כולם בארוחות משפחתיות, אבל אחר כך הלכתי לשירותים והקאתי".

תפיסה מעוותת של הגוף

אנורקסיה היא מחלה של צעירים, במיוחד בגיל ההתבגרות. 95% מהאנורקטיות הן נשים צעירות, כך שההרעבה שניצן כפתה על עצמה אופיינית מאוד לבנות גילה, אם כי גם גברים עלולים לסבול מהפרעה זו. מהלך המחלה מאופיין בדיאטה קלה, ירידה של קילוגרמים ספורים ופעילות גופנית. מהר מאוד מגלות החולות שהירידה במשקל לא מספקת אותן, הן חשות צורך להוריד עוד כמה קילוגרמים, נשאבות לתוך מעגל קסמים ומתקשות להיחלץ ממנו. הן חרדות מפני ההשמנה, לוקות בתפיסה מעוותת של הגוף. הן מתבוננות בעצמן במראה ורואות שמנה, גם כשמשקלן נמוך מגבולות הנורמה של המשקל הרצוי. הדרכים לאבד משקל מגוונות, וביניהן פעילות גופנית מופרזת, הקאות אחרי האוכל, נטילת משלשלים, משתנים, חוקנים וכמובן הימנעות מאכילה. הפרעת אנורקסיה מקבלת ממד אובססיבי ואינה ניתנת לשליטה. מבחינה זו היא מזכירה סוג של התמכרות. החולים לא מודעים למידת תת המשקל שלהם, מתחילות הפרעות ופתולוגיות במערכות שונות בגוף, המסכנות את החולים בה במוות.

בין תסמיני האנורקסיה: ירידה של למעלה מ-15% מהמשקל הנורמלי ביחס למבנה הגוף והגובה. אי הופעה של לפחות שלושה מחזורי וסת עוקבים, סירוב של החולה לאכול בציבור, חרדה, חולשה, קושי בנשימה, אובססיביות לגבי הצריכה הקלורית ומראה עור לא בריא.

הפרעת האנורקסיה עשויה לגרום לשיבוש והרס מוחלט של מערכות הגוף: הפסקת המחזור לחלוטין על כל המשתמע מכך בעתיד, אובדן מינרלים, ירידה בטמפרטורת הגוף, קצב לב לא תקין, האטה של הדופק, עצירת הגדילה, התפתחות של אוסטיאופורוזיס, מערכת חיסונית חלשה וירודה וסיכון ללקות בזיהומים. שימוש קבוע במשלשלים, למשל, שוחק את שרירי המעי, עד כדי אובדן יכולתה של המערכת לתפקד באופן תקין וטבעי.

ביטוי לבעיה עמוקה

על פי ההומאופתיה הקלאסית, אנורקסיה, בולימיה, אכילה כפייתית, או כל בעיה אחרת, הם ביטוי לבעיה אינדיבידואלית פנימית עמוקה. בגישה ההומאופתית האדם הוא זה שזקוק לריפוי ולא מחלתו. אנורקסיה יכולה להתחיל אצל מטופל אחד לאחר שחווה אהבה נכזבת, ואצל אחר כתוצאה מפחד מאוד גדול ממחלות וזיהומים, הגורם לו להימנע מכל מזון אפשרי. חשוב להבין את הגורם להתפרצות ההפרעה, ללמוד את אורח חייו של המטופל, וכיצד הוא מתבונן על העולם דרך ה"משקפים" שלו: מתי התחילה הפרעת האכילה, כיצד היא מתבטאת, מהי ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית של החולה, האם היה גורם לסטרס בתקופה שקדמה להפרעה, תשוקות וסלידות סביב אוכל, חלומות, תחביבים ועוד. בשיחת התשאול המטפל לומד להכיר את אישיותו של המטופל, את שפת גופו ואת הטמפרמנט שלו, למשל, לחיצת כף היד, צורת הישיבה של המטופל, תנועות ידיים לאורך התשאול ועוד. כל אלו מספקים תמונה שלמה וכוללת על האדם ומכוונים לתרופה ההומאופתית המתאימה.

הבעיה זהה, אך המקרה שונה

התרופה ההומאופתית שניצן קיבלה הותאמה בעבורה והפעילה בעוצמה את כוחות הריפוי הפנימיים שהיו אצורים בגופה. ארבעה חודשים מתחילת הטיפול ניצן הוסיפה למשקלה שלושה קילוגרמים. אחרי חודשיים נוספים החלו מופיעים כתמים חומים שבישרו על תחילתו של מחזור. אחרי חודשיים, מחזור הווסת החל להופיע כסדרו וחודשיים נוספים לאחר מכן, ניצן חזרה למשקלה התקין.

דרכי הטיפול באנורקסיה המוצעות כיום כוללות טיפול רפואי, על מנת לייצב את הגוף מבחינה פיזיולוגית ולמנוע סכנת מוות, לצד טיפול פסיכולוגי לאיתור מקורות היחס האובססיבי לאכילה. בהיותה גישה טיפולית הוליסטית ואינדיבידואלית, להומאופתיה אחוזי הצלחה גבוהים בטיפול באנורקסיה. במקרים קלים ניתן להתחיל עם טיפול הומאופתי, ובמקרים קשים יותר מומלץ לשלב את הטיפול ההומאופתי עם טיפול רפואי פסיכולוגי. מומלץ להיוועץ עם הומאופת מוסמך, חבר באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית, כי כל מקרה שונה מהמקרה שלפניו, גם אם הבעיה לכאורה זהה.

היום, שנתיים מתום הטיפול, משקלה של ניצן תקין, המחזור מופיע בסדירות, יש לה בן זוג ועבודה קבועה והאוכל הפך להיות שולי בחייה.

טלי לוי היא הומאופתית קלאסית, חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעות אכילה ואכילה רגשית
פורום הומאופתיה קלאסית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום