מיץ חמוציות ומניעת מחלות

מחקרים חדשים מוכיחים: שתיית מיץ חמוציות מסייעת למערכות רבות בגוף האדם. המרכיבים הייחודיים המצויים במיץ תורמים לבריאותנו

מאת: לימור בן חיים

מחקר חדש שנערך במכון לתזונה וטכנולוגיית מזון באוניברסיטת צ'ילה שבדרום אמריקה, ופורסם לאחרונה בגיליון של כתב העת המדעי האמריקאי לתזונה, Nutrition, קבע כי שתיית מיץ חמוציות בקרב ילדים מסייעת במניעת דלקת בקיבה. הסיבה קשורה לעובדה שבמיץ חומציות ישנם רכיבים, אשר מנטרלים את פעילותם המזיקה של חיידקים בקיבה. במסגרת המחקר, בו השתתפו ילדים, נבדקה לראשונה ההשפעה של צריכה קבועה של מיץ חמוציות ופרוביוטיקה, שהם חיידקי מעיים ידידותיים, כנגד חיידק מזיק המצוי בקיבה.

מדובר בחיידק הנקרא הליקובקטר פילורי, Helicobacter Pylori, אשר מצוי בקיבתם של רוב בני האדם, אולם, בדרך כלל, אינו גורם לבעיה בריאותית כלשהיא. יחד עם זאת, בקרב חלק מהאוכלוסייה נוכחותו של החיידק עלולה לגרום למצב דלקתי, לכיב קיבה, אולקוס ולכיב בתריסריון. הפגיעה מתרחשת כאשר החיידק פוגע בציפוי המגן הפנימי של הקיבה, דבר המאפשר לחומצה לפגוע בדופן. על פי הערכה, כ-10% מהילדים בעולם המערבי נדבקים עד גיל 10 בחיידק, כ-15% מהילדים המודבקים יפתחו כיב קיבה, השאר עלולים לסבול מכאבי בטן, אך מצב כרוני בילדים עלול להגביר עבורם את הסיכון לחלות בסרטן הקיבה בבגרותם.

במחקר השתתפו 295 ילדים, בגילאי 6 עד 16, אשר אובחנו באמצעות מבחן נשיפה כנשאים של החיידק, אך עדיין לא סבלו מתסמינים. המשתתפים חולקו לארבע קבוצות באופן אקראי, וצרכו משקאות שונים, בכמות של 200 מ"ל מדי יום, במשך שלושה שבועות. הקבוצה הראשונה צרכה משקה המכיל מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה, הקבוצה השנייה צרכה משקה המכיל פרוביוטיקה ללא חמוציות, הקבוצה השלישית צרכה משקה המכיל מיץ חמוציות בלבד ללא פרוביוטיקה והקבוצה הרביעית ששימשה כבקרה וצרכה משקה פלצבו, שאינו מכיל מיץ חמוציות. לאחר שלושה שבועות בוצעה בדיקת נשיפה שנייה לאבחון הימצאות החיידק בקרב המשתתפים.

מניעת מחלות קיבה

מניתוח תוצאות המחקר עלתה תמונת מצב מעודדת, אשר הצביעה על כך שבקרב הילדים הנבדקים, שצרכו מיץ חמוציות, נמצאה ירידה משמעותית בכמות החיידקים בקיבה, בהשוואה לכמותם לפני צריכת המיץ. נמצא כי בקרב 16.9% מהילדים שצרכו מיץ חמוציות הייתה הכחדה של החיידקים. מעבר לכך, בקרב 22.9% מהילדים שצרכו מיץ חמוציות בשילוב פרוביוטיקה הייתה הכחדה של החיידקים, לעומת קבוצת הביקורת בה נראתה הכחדה רק ב-1.5% מהילדים בלבד .

כאשר נבדקו שוב, לאחר שלושה שבועות, נמצאה חזרה של החיידק בשיעור של כ-80%, בקרב הילדים בהם נמצאה הכחדה מלאה של החיידק .

מסקנת החוקרים, אשר התבססה על פעילותו של מיץ החמוציות המכיל רכיבים ייחודים, הנקראים פרואנטוציאנידינים, היא כי שתייה יומית קבועה של כוס מיץ חמוציות (200 מ"ל) מסייעת במניעת דלקות ומחלות קיבה אצל ילדים הנושאים את החיידק הליקובקטר פילורי ושאינם סובלים מסימפטומים.

ריפוי מערכות בגוף

גם מחקר ישראלי, שפורסם בשנה שעברה, בכתב העת המדעי לתזונה מולקולרית, היוצא בגרמניה, Molecular Nutrition & Food Research, קבע כי מיץ חמוציות מסייע בריפוי אולקוס, על ידי הגברת הסיכוי להצלחת טיפול אנטיביוטי נגד החיידק הליקובקטר בקיבה, הגורם לאולקוס. מתוצאות המחקר עלה כי פעילותו של מיץ החמוציות יוצרת מנגנון המונע היצמדות חיידקית לדופן הרקמה וכך מסייעת לנטרול הפעילות המזיקה של החיידקים. מסקנת החוקרים היא, כי שתייה יומית של שתי כוסות (500 מ"ל ) של מיץ חמוציות, לצד טיפול אנטיביוטי כנגד חיידק הליקובקטר, משפרת את הצלחת הטיפול אצל נשים. המחקר הישראלי נערך על ידי קבוצת חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב ומהמרכז הרפואי רבין קמפוס בלינסון. במסגרת המחקר נבדקה לראשונה השפעתו של מיץ חמוציות, כשילוב עם הטיפול המקובל כנגד החיידק, המורכב משילוב של מספר סוגי אנטיביוטיקה ותרופה להפחתה של הפרשת חומצת הקיבה.

מחקרים אלו שופכים אור חדש על מיץ החמוציות, שעד כה נקשרו תכונותיו הבריאותיות לדלקות בדרכי השתן ולתרופה עממית לנשים הסובלות מכך. מסתבר, כי מחקר זה ומספר מחקרים נוספים, שפורסמו לאחרונה, מצביעים על האופן בו המרכיבים הייחודיים, המצויים במיץ החמוציות, משפיעים לטובה על הבריאות ותורמים לריפוי של מערכות נוספות בגוף האדם.

הרס התאים הסרטניים

מחקר חדש נוסף, שנערך באוניברסיטת אוהיו, בשיתוף אוניברסיטת רוטגרס, שבארצות הברית, קבע כי שתייה של מיץ חמוציות מונעת את גדילתם והתפשטותם של תאים סרטנים בחלל הוושט ואף מביאה להריסתם. המחקר מקשר זאת לרכיבים האנטי אוקסידנטים, שהם נוגדי חמצון טבעיים, המצויים במיץ החמוציות. במסגרת המחקר החדש, בחן צוות החוקרים את השפעתו של מיצוי מיץ חמוציות על תאי סרטן, שגודלו בתרבית תאים במעבדה ושנחשפו לריכוזים שונים של המיצוי, לעומת דגימות תאים בתרבית, ששימשו כקבוצת ביקורת.

מניתוח ממצאי מהלך הניסוי נראתה השפעה ניכרת של מיצוי החמוציות על הרס התאים הסרטניים, בשיעור של כ-44%, לעומת התאים הסרטניים שלא נחשפו למיצוי מיץ החמוציות. בין היתר, מצאו החוקרים, כי ככל שהתאים הסרטניים נחשפו לריכוזים גבוהים יותר של מיצוי חמוציות ולמשך זמן ממושך יותר, כך גדלה ההשפעה על הרס התאים הסרטניים ועצירת התפשטותם.

מסקנת החוקרים היא, כי למיצוי של מיץ חמוציות, אשר עשיר ברכיבים פרואנטוציאנידים, שהינם כאמור אנטי אוקסידנטים טבעיים, יש השפעה מדכאת על תאי סרטן הוושט, המאטה את קצב גדילתם, מעכבת את התפשטותם ואף מביאה להריסתם. המחקר פורסם לאחורנה בכתב העת המדעי האמריקאי לכימיה חקלאית ותזונתית, Journal of Agricultural and Food Chemistry.

הפחתת הסיכון למחלות לב

מחקר קודם שנערך באוניברסיטת לבל בקוויבק קנדה, קבע כי שתיית מיץ חמוציות על בסיס יומי, מורידה את רמת חמצון הכולסטרול הרע בדם, שהינו גורם סיכון מרכזי בהתפתחות מחלות לב וכלי דם. הכולסטרול הרע (LDL) הינו רכיב המוביל שומן וכולסטרול מהכבד אל התאים, דרך כלי הדם ובהיותו עשיר בחומצות שומן יש לו נטייה להתחמצן, על ידי רכיבים המצויים במערכת הדם. בעקבות תהליך זה, כולסטרול מחומצן שוקע ביתר קלות בכלי הדם, ובכך מחמיר את תהליך סתימת העורקים ויצירת טרשת עורקים.

המחקר בדק את ההשפעה של שתיית מיץ חמוציות, המהווה מקור עשיר וטבעי ברכיבים אנטי אוקיסדנטים, אשר מספקים הגנה לכלי הדם והלב, על ידי הורדת חמצון הכולסטרול הרע בדם. המחקר נערך במשך 12 שבועות ובוצע בקרב 30 גברים בשנות החמישים לחייהם, אשר צרכו על בסיס יומי שלושה מינונים שונים של מיץ חמוציות דל קלוריות (125 מ"ל, 250 מ"ל ו-500 מ"ל); כל מינון נצרך במשך ארבעה שבועות. עם תחילתה וסיומה של כל אחת משלוש התקופות, בהן נצרך מינון מסוים של מיץ חמוציות, בוצע מעקב אחר המשתתפים ונלקחו מהם דגימות דם, אשר בדקו את רמת חמצון הכולסטרול בדם. מניתוח תוצאות המחקר, עולה תמונה מעודדת המראה, כי אצל הנבדקים נמצאה ירידה משמעותית ברמת חמצון הכולסטרול הרע בדם לאורך המחקר ובהשוואה לרמתו לפני צריכת מיץ החמוציות, על פי בדיקות הדם, שנערכו במהלכו ובסופו של המחקר.

מסקנת החוקרים הייתה כי שתייה יומית של מיץ חמוציות מביאה להפחתה משמעותית בחמצון הכולסטרול הרע בדם ובכך תורמת להפחתת הסיכון לטרשת עורקים ומחלות כלי דם ולב. החוקרים השתמשו במיץ חמוציות דל קלוריות הניתן לרכישה בכל מרכול. המחקר פורסם בכתב העת המדעי הבריטי לתזונה British Journal of Nutrition.

לסיכום, עם התקדמות המחקר המדעי בעולם, הולכות ומצטברות עדויות רבות, המצביעות על כך שמיץ חמוציות יכול לשמש כגורם מגן גם באזורים רבים בגוף. בזכות השפעתו נוגדת החמצון המגנה על הלב, מונעת סרטן ומאיטה הזדקנות תאים, על כן מומלץ לנשים, גברים וילדים לשקול לשלבו בתפריט היומי, על מנת ליהנות מתכונותיו הבריאותיות.

לימור בן חיים היא תזונאית קלינית המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.