ראש השנה 2022: שילוב בריאות עם מתיקות הדבש

(2)
לדרג

עד כמה באמת בריא הדבש? מהן הסגולות שלו ומה עומד מאחורי המיתוס על ריפוי פצעים באמצעותו? זמן לעשות סדר בדברים, כדי שיהיה יותר קל לדבורים

מאת: מיכל לזרוביץ

בעת העתיקה הדבש נחשב כמתת האל; באותה תקופה האמינו כי השמים ממטירים את הדבש והדבורים אוספים אותו. אולם, מזה זמן רב אנו יודעים כי הדבש עשוי מצוף של פרחים ואיננו מכיל מרכיב כלשהו של דבורים. יחד עם זאת, דבורת הדבש apis המוכרת לכולנו, היא המסייעת באחסונו. הדבש איננו מתקלקל מהר, ויש לו בדרך כלל חיי מדף ארוכים. יש בו יותר קלוריות מאשר בסוכר לבן, אך הוא גם יותר מתוק ונספג במהירות למחזור הדם. בניגוד לסוכר לבן, הוא מכיל חלבונים, מינרלים (כגון: ברזל, נחושת, זרחן, אשלגן ונתרן), אנזימים וויטמינים (במיוחד מקבוצת ה-B). ככלל, ככל שצבעו של הדבש כהה יותר, כך רמת נוגדי החמצון גבוהה יותר.


אילוסטרציה: שאטרסטוק

נפלאות הדבש בראש השנה לא רק

לדבש מספר סגולות בריאותיות: במשך מאות שנים הוא ידוע כטיפול מחטא ואנטי דלקתי (בשל הפיטוכימיקלים שהוא מכיל). הדבש משמש לטיפול בשיעול יבש ויעיל נגד פטריות וחיידקים. כל סוגי הדבש (הדבש הגולמי והטרי וכן הדבש המעובד) עוזרים לנטרול רעלנים מהגוף (מאחר ולדבש יש השפעה על הכבד), לטיפול בכיב קיבה, עצירות, אפטות בפה ודלקות חניכיים, יתר לחץ דם וכן לשיכוך כאב. אחד השימושים הנפוצים של הדבש הוא טיפול בעור, בשל סגולות היופי להם הוא אחראי.

דבש הוא חומר המעודד ריפוי פצעים וכוויות בשל תכונתו האנטי דלקתית וההיגרוסקופית (סופג לחות); בנוסף, יש לו תפקיד בריפוי בעיות עור שונות ולכן הוא נמצא בשימוש אצל מטפלים. דבש יעיל גם לאדם המותש מהעבודה, לנשים אשר סובלות מבעיות מחזור וכן לאנשים הסובלים מבעיית אלכוהול (שהרי אלכוהול הינו סוכר מותסס) ואפילו עוזר בשמירה על הגזרה. באופן רגיל ניתן לדלל כפית עד שלושה כפיות של דבש עם מים חמימים או לערבב עם מזון על מנת להפחית את השפעתו החזקה. ברפואה ההודית יש טענה, כי סגולותיו נעלמים כאשר מחממים אותו.

תוספי תזונה כגון מוצרי כוורת שונים יכולים להוות תחליף לדבש; כך למשל תוספת של גרגרי פולן לארוחה תורמת למצבים שונים בהם הגוף מתאושש אחרי מחלה ממושכת ויעילה גם לערנות ובריאות כללית. יש הקוראים לפולן "המזון המושלם", מכיוון שהוא מכיל חומצות אמינו (חלבונים), מינרלים וויטמינים; ניתן להשיגו בבתי טבע בצורת גרגרים יבשים או מהול בדבש. מוצר כוורת נוסף הוא פרופוליס (נוצר מעירוב של שרפים, נוזלי תפרחות, חלקי פירות ומיצי הדבורה). גם הוא בעל פעילות אנטי חיידקית ואנטי פטרייתית. בבתי טבע הוא מופיע בסוכריות, טבליות וכמוסות, משחות וכו'.

^^להלן מספר טיפים לשימוש בעזרת סוגי הדבש השונים:^^

1. לטיפול בפצעונים קטנים (בשל יכולתו האנטי חיידקית): למרוח טיפת דבש טבעי על הפצעון לפני השינה והפצעון יעלם כמעט תוך לילה אחד.

2. למניעה וטיפול במחלות חורף (התקררות, הצטננות ושפעת): אחד המאכלים המסורתיים בהתקררות הוא מים חמים עם דבש, לימון או קינמון. מומלץ לשתות כל שעתיים.

3
. תרופת סבתא להקלת שיעול: להרתיח משך כ-15 דקות בצל קצוץ אחד (לבצל יכולת הפחתת נזלת וריפוי הצטננות) יחד עם כוס מים. לאחר שהנוזל מתקרר - לסנן ,להוסיף כפית דבש ולשתות. מומלץ לשתות בבוקר, באמצע היום ולפני השינה.

4. להתמודדות עם מתח וסטרס: ניתן לעשות חליטה מצמחי מרפא מרגיעים כגון: מליסה, פסיפלורה וקמומיל. כדי להגביר את אפקט ההרגעה אפשר להמתיק בדבש.

5. שמירה על המשקל וגזרה חטובה: הכוונה לדבש גולמי וטבעי אשר לא עבר תהליך חימום בזמן העיבוד והאריזה. יש לשים לב שאם משתמשים בדבש בתוך תה, אזי שטמפרטורת התה לא תהיה מעל 36 מעלות צלזיוס. לדבש גולמי יש טעם מתוק, אך כאשר הוא עובר מטבוליזם (חילוף חומרים בגוף) דבש מכיל מעט חריפות, ולכן הוא עשוי לעזור בתהליך ההרזיה. יש להשתמש בכמויות קטנות ולא להגזים.

6. לנשים הסובלות מבעיות מחזור חודשי: בשל יכולת הדבש לעודד ייצור חומצת שומן מסוג אומגה 6 הנקראת GLA, חומצה זו מווסתת אפקט הורמונלי, לכן בפולקלור העממי, נשים הסובלות מבעיות במחזור החודשי נוטלות דבש. ההמלצה היא ליטול כף דבש בתוך כוס עם מים חמימים או תה צמחים.

7. אלכוהול והנגאובר: התעוררתם בבוקר עם כאב ראש, רעידות וחולשה לאחר שתיית אלכוהול? כנראה שמדובר בהנגאובר, כתוצאה מהתפרקות האלכוהול לכימיקלים רעילים. האלכוהול גורם לאובדן של נוזלים והתייבשות ולכן בהנגאובר תהיה תחושת צמא ואפילו רצון לאלכוהול. מומלץ לצאת מהמיטה ולאכול כף דבש (כתחליף לאלכוהול, כאמור אלכוהול הוא סוכר מותסס), או להכין טוסט מלחם חיטה מלאה מרוח בדבש.

8
. טיפול בעור: מסכת עיסוי לפנים מדבש: המסיכה מזינה, מרככת את העור ומתאימה לכל סוגי העור, במיוחד לעור יבש וקשקשי. יש למרוח מעטה דק של הדבש (2-3 כפיות דבש אורגני) על כל הפנים והצוואר (מומלץ לאסוף את השיער קודם לכן). לאחר מכן, להישאר בתנוחת שכיבה במשך 15 דקות; התחושה בעור תהיה חמימה ומרגיעה. לפני ששוטפים את הדבש מהפנים, מומלץ לטופף בתפיחות קלות במשך מספר דקות על הפנים, באמצעות האצבעות בתנועות קלילות (דמיינו נגינה על פסנתר). לאחר מכן לשטוף במים חמים ולנגב עם מטלית לחה.

מסכת אנטי אייג'ינג עשירה להזנת עור הפנים: יש לערבב 2-3 כפות דבש (בשל תכולתו הרבה בוויטמינים, מינרלים, אנזימים וחלבונים) עם 7 טיפות שמן צמחי נר הלילה (המכיל חומצה שומן הקרויה אומגה 6, העוזרת לשיקום תאי העור). להוסיף טיפה אחת משמן אתרי לוונדר (בעל יכולת הרגעת העור וחיטוי) וסנדלווד/עץ הסנדל (טוב לשמירה ובריאות כל סוגי העור, מרגיע גירויי עור שונים ויעיל לעור מבוגר ויבש לצורך החייאת העור ושמירה על גמישותו). למרוח את המסכה על פנים נקיות ולהמתין כחצי שעה. לאחר מכן, לשטוף עם מים חמימים.

למעוניינים להעשיר את המסכה, ניתן להוסיף בננה קטנה הנחשבת לפרי מזין מאחר ומכילה כמויות גדולות של מגנזיום, אשלגן, ברזל, אבץ, יוד וויטמיני A+B) וכף קמח שיבולת שועל (בעל יכולת הרגעת העור ופילינג עדין ביותר). בנוסף, ניתן להוסיף 2 כפות קרם טבעי או יוגורט, אשר מכיל חומצה לקטית טבעית שביכולתה להשיל תאי עור מתים ובכך ולגרום לפילינג טבעי. מועכים את הבננה עם מזלג, ומוסיפים את כל החומרים לתערובת הקודמת. יש למרוח את המסכה על פנים נקיות ולהשאירה במשך כחצי שעה. לאחר מכן, לשטוף עם מים חמימים ולמרוח קרם לחות. ניתן לשמור במקרר עד 6 ימים.

הערה: דבש איננו מומלץ לחולי סוכרת, לסובלים מקנדידה וכן לתינוקות עד גיל שנה.

שאלות ותשובות על דבש

לסיום, הנה כמה תשובות לשאלות ששאלתם על אודות דבש:

ש: כמה קלוריות יש בכפית דבש?

ת: בכפית דבש יש בממוצע כ-300 קלוריות.

ש: למה אסור דבש לתינוקות?

ת: איסור אכילת הדבש הינה לתינוקות עד גיל שנה, ונובע מן הסיכון של צריכת בוטוליזם – רעלן הנמצא בדבש ועלול לגרום לשיתוק השרירים. כיוון שהמערכת החיסונית של תינוקות אינה יכולה להתמודד עמו - הרי שמכאן הסכנה בו.

ש: אני אוהב דבש טבעי. איך מזהים?

ת: על מנת ליהנות מיתרונות דבש טבעי, חפשו בתווית את צמד המילים "דבש טהור מפרחי בר". חפשו בנוסף את רכיבי הדבש ונסו לזהות אם נוספו לו רכיבים, כמו: סוכר וכד'. פטנט פשוט לזיהוי דבש אמיתי הוא שפיכה של כמות דבש אל דף נייר; אם הנייר ספג את הדבש בתחתיתו, הרי שאינו מקורי. דבש אמיתי הינו גבישי ונגרף על פני הדף.

ש: איזה דבש הכי בריא?

ת: סוג הדבש הטהור ב-100% הוא איכותי. דבש כזה לא קיבל תוספות למיניהן של חומרים משמרים. סוגי הדבש השונים עלולים ליצור בלבול, לכן חפשו למשל דבש אורגני טהור - דוגמה לסוג מובחר ובריא במיוחד.

ש: מה זה דבש רפואי? האם יש בכלל דבר כזה?

ת: אכן קיים דבש רפואי. דבש כזה נמצא בשימוש הרפואה ומכיל כמות גבוהה של מי חמצן לצד דבש המופק מאקליפטוס. הדבש משמש כמרפא וכמסייע לחיזוק טבעי של הגוף. ידועות יכולותיו לרפא כיבים, פצעים וגירודים למיניהם, והוא אף נמצא יעיל בחיזוק המערכת החיסונית של המטופל. 

מיכל לזרוביץ היא נטורופתית, אחות מוסמכת ומנהלת פורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום