גב תומך?

(0)
לדרג

עובדים רבים מצוידים בחגורת גב. אפי הרנוי מערער את הביטחון באשר לחשיבותה וממליץ לארגונים: השקיעו באמצעים אחרים

מאת: אפי הרנוי

חגורות הגב כבר אינן נתפסות כיום רק כפריט לבוש של גברים מרימי משקולות במכוני הכושר, כפי שהיה בעבר. כיום ישנם סוגים רבים של חגורות גב המתאימים לאוכלוסייה כולה ולהם מטרות רבות ומגוונות.

מלכתחילה, המטרה העיקרית של חגורת הגב היתה לספק תמיכה נוספת בעת שיקום מפגיעות. בעקיפין, החלו גם ספורטאים להשתמש בהן ולבסוף הופיעה גם "חגורת הגב התעשייתית", שהפכה לפריט לבוש הנחשב לתורם לבטיחות העובדים במקומות עבודה המציבים מטלות הדורשות יכולות גופניות גבוהות כמו נשיאת חפצים בעלי משקל רב.

משענת קנה רצוץ

עובדת השילוב של חגורות גב במקומות עבודה הניבה מספר מחקרים שבדקו את כמות הפגיעות של עובדים המשתמשים בהם ואת אופיין. ממחקרים אלה עלו הדברים הבאים:

- פגיעות גב מהוות כ-20% מכלל הפגיעות במקומות עבודה.

- ההפסד הכלכלי הנגרם מפגיעות הגב, בעקבות הפסד ימי עבודה, הוצאות הטיפול וכו' הוא 50-20 מיליארד דולר לשנה.

- העלייה במספר פגיעות הגב המדווחות וכן בעלויות הטיפול בפגיעות גב יצרה במקומות העבודה מגמה הולכת ומתפתחת לנקיטת אמצעי בטיחות נוספים על הקיימים, ביניהם ניתן להבחין בעלייה חדה בשימוש בחגורת גב.

לאור זאת, עולה החשיבות של בחינת הנושא מבחינה מדעית, וזאת על מנת לספק לעובדים ולחברות מידע שיוכל לאפשר להם בחירה חכמה בין שימוש או אי-שימוש בחגורת גב, תוך הבנת ההשלכות הכרוכות בכך - התרומה (אם קיימת) של חגורת הגב וכן החשיבות של חגורת הגב בתוך מגוון של אפשרויות ליצירת סביבת עבודה בטוחה.

שאלות ותשובות

נשאלת השאלה האם השימוש בחגורת גב מונע פגיעות גב אצל אנשים שלא סבלו בעבר מבעיות גב? לצורך מתן מענה על שאלה זו ואחרות נבחן מספר אספקטים ספרותיים ומחקריים.

1. האם חגורת גב מסייעת למניעת פגיעה בעמוד השדרה?

סוגיה זו מצויה במחלוקת, כאשר השאלה העיקרית השנויה במחלוקת במסגרת זו היא אם לחץ תוך-בטני (IAP) מוגבר מאזן את כוחות הדחיסה הפועלים כלפי מטה. נראה כי אין מסקנה אחת לשאלה זו בעקבות חוסר הבנה של היחס השורר בין הלחץ התוך-בטני לבין לחץ הדחיסה על עמוד השדרה. לפיכך, למרות הטענה כי חגורת גב מגבירה את הלחץ התוך-בטני לא נמצאו כל הוכחות כי היא אכן תורמת להפחתת הכוחות הפועלים על עמוד השדרה או להפחתת פגיעות הגב.

2. האם חגורת גב מקטינה כוחות ולחצים פנימיים הנוצרים בעקבות העמסה?

הרמה יוצרת מגוון כוחות ולחצים פנימיים הפועלים על עמוד השדרה. כוחות אלה מכונים העמסה. עיקר הספרות המחקרית בחנה את השפעת חגורת הגב על כוחות ההעמסה, אך לא את כוחות ההעמסה בזמן הרמה. נראה כי אין הוכחה חד-משמעית כי חגורת גב יכולה להקטין את הכוחות והלחצים הפנימיים הפועלים על עמוד השדרה.

3. האם חגורת גב מזכירה לעובדים לבצע הרמה נכונה?

אין כל הוכחה כי חגורת גב מזכירה לפועל להיזהר מהרמה לא נכונה או מפיתול של עמוד השדרה או מכל סכנה אחרת הטמונה בהרמת מסעות כבדים.

4. האם חגורת גב מקשיחה את עמוד השדרה?

נבדקה השאלה אם חגורת גב מספקת תמיכה לעמוד השדרה ולרקמות הרכות התומכות אותו, מתוך הנחה כי אם כן הרי שאופן הביצוע הוא באמצעות הגבלת טווח התנועה בין החוליות של עמוד השדרה וכתוצאה מכך ירידה בנזק הנגרם לדיסקים בגב התחתון. לא נמצאה הוכחה נחרצת להקשחת עמוד השדרה כתוצאה מחגירת חגורת גב ולא נמצא כל קשר בין הקשחת עמוד השדרה לצמצום מספר פגיעות הגב.

5. האם חגורת הגב מקטינה את טווח התנועה בכפיפת הגב?

העומס על עמוד השדרה עולה כאשר האדם שצריך להרימו נאלץ להתכופף, וככל שהכפיפה היא על מנת להרים חפץ המצוי במרחק רב יותר כך גדל העומס על עמוד השדרה. אם טווח התנועה בכפיפה לפנים היה מוגבל באמצעות חגירת חגורת גב ייתכן שהסכנה לפגיעה היתה פוחתת, אך כפי הנראה, חגורת גב אינה מגבילה את הכפיפה לפנים, אלא רק את טווח הכפיפה הצדית ואת תנועות הפיתול.

6. האם חגורות גב מפחיתות את מספר הפגיעות במקומות עבודה?

נבדקה השאלה אם במקומות עבודה מסוימים המקפידים על חגירת חגורות גב היתה ירידה במספר פגיעות הגב. נמצא כי מקומות העבודה שביססו תוכנית עבודה הכוללת שימוש בחגורות גב שילבו גם תוכניות אימונים לעובדים וכן תוכניות הדרכה לעבודה בסביבה בטיחותית ולעיצוב סביבת העבודה ותוכניות ארגונומיות שמטרתן לפקוח את עיני העובדים לסכנות. לפיכך, ייתכן כי הירידה במספר הפגיעות נבעה מכל אחד מהגורמים הללו ולא נמצאה הוכחה כי הצמצום נבע דווקא משימוש בחגורות גב.

7. האם חגורת גב עלולה להעמיד את העובדים בסיכון רב יותר עקב שימוש בה?

נראה כי בכל הנוגע לחגורת גב עולות השערות רבות, אך התשובות אינן מבוססות היטב. עובדה זו עלולה להעמיד את העובד המשתמש בה בסיכון עקב תחושת הבטיחות המזויפת שהיא מקנה. קיימים מחקרים המראים כי עובדים המשתמשים בחגורת גב סבורים כי יוכלו להרים משקלים גבוהים יותר מאלה שהיו מנסים להרים בלעדיה, ובמקרה כזה הם עלולים להיקלע למצב שבו יגרמו לעצמם נזק רב.

מסקנות והמלצות

לסיכום, נראה כי כל המחקרים לא הצליחו בשל מגבלותיהם לבסס עמדה נחרצת בעד או נגד חגירת חגורת גב. לפיכך, מן הראוי היה כי חברות ישקיעו יותר באמצעים אחרים כגון:

- תוכניות מניעה ארגונומיות שמטרתן להגן על העובד.
- עיצוב מחדש של סביבת העבודה.
- תכנון המטלות כך שיקטינו את הסכנה הטמונה בהרמה.
- תרגול והדרכה של הרמה נכונה וזיהוי גורמים פוטנציאליים לפגיעה.

שילוב של גורמים אלה יגן על העובד הרבה מעבר לחגורת הגב עצמה. נכון לעכשיו, ההחלטה על חגירת חגורת גב צריכה להישאר בידי העובד כבחירה עצמאית.

אפי הרנוי הוא דוקטורנט בחינוך גופני, מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה.

הכתבה פורסמה במקור באתר וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום התנהגות בריאותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום