נזקי קיץ: זהירות, זמן פציעות

(1)
לדרג

חבלת ראש וגפיים, טביעה, מכת חום ותאונות דרכים – הן רק חלק מהסכנות האורבות לילדינו בחופשת הקיץ. כיצד להיזהר? איך לנהוג אם התרחשה פגיעה? כתבה שנייה בסדרה: נזקי קיץ

מאת: מערכת zap doctors

קיץ הוא שם נרדף להרבה דברים משמחים: חופש, ים, גלידה וכיף - אבל גם לפציעות. עונת הקיץ מכונה גם "עונת הפציעות" בשל העלייה הברורה והחדה בפציעות ילדים. בילוי בלונה פארק, בבריכה ואפילו בחצר הבית - עלול להסתיים באסון. למרבה הצער, פציעות מתרחשות בתדירות גבוהה.

מהם הגורמים לפציעות הקיץ הנפוצות בקרב ילדים? כיצד למנוע? כיצד להתמודד? ד"ר אילת רמון, מנהלת מיון ילדים - ביה"ח לילדים 'דנה-דואק', משיבה לשאלותינו.


פציעות ילדים (אילוסטרציה)

פציעות ילדים (אילוסטרציה)

האם בקיץ נפצעים יותר ילדים? מדוע?

"בהחלט. יש עלייה ברורה בשיעור פציעות של ילדים בחודשי החופש הגדול. הגורמים לעלייה הם גורמי הסיכון בתקופה זו. ראשית, בקיץ, הילדים נמצאים הרבה מחוץ לבית ומחוץ למסגרות מגבילות, ולכן יש הרבה הזדמנויות לפציעות. שנית, שפע הזמן הפנוי מנוצל לפעילויות פנאי ובילוי מפיגות שעמום, שחלקן עלולות להיות מסוכנות. בנוסף, היעדר ליווי והשגחת מבוגר אחראי בפעילויות הקיץ הוא גורם סיכון מרכזי".

איזה פציעות ילדים נפוצות בחודשי הקיץ בישראל?

"פציעות הקיץ הנפוצות בילדים הן חבלות ראש וגפיים (במיוחד שברים) וטביעה, או אירוע קרוב לטביעה, בבריכות ובים. פעמים רבות, הטביעות הן בבריכות בבתים פרטיים. פגיעות מסוג נוסף, קשורות לחשיפה לשמש. למשל, מכת חום או התייבשות".

מהן חבלות גפיים? כיצד הן נגרמות לרוב וכיצד מתמודדים עמן?

"נפילות מגובה ונפילות מכלי תחבורה לילדים (כמו אופניים, קורקינט, סקייטבורד וכו') נפוצות מאוד בקיץ ומתרחשות בעיקר בגני שעשועים, בפארקים ובדרכים. חבלה בשלד נפוצה מאוד במקרים אלה, ויש מגוון של פגיעות, כמו 'מכה יבשה', שטף דם, חתך, נקע או שבר. טיפול החירום המומלץ: השכיבו את הילד במנוחה והרגיעו אותו. במידה ויש דימום, יש לעצור אותו, על ידי הפעלת לחץ ישיר על הפצע. אם הילד מסרב להזיז יד או לדרוך על הרגל, או שמתגלים סימנים, כמו שינוי צורה של יד או רגל, הגבלה בתנועה, או נפיחות, יש לחשוד כי מדובר בשבר. במקרה כזה מומלץ לקבע את הגפה בעדינות בתנוחה בה היא נמצאת, ולגשת לקבלת טיפול רפואי".

מהי טביעה? כיצד יש לנהוג כשהיא מתרחשת?

"טביעה היא מצב בו קנה הנשימה נמצא מתחת לפני המים, כך שהילד עוצר את נשימתו. רמת החמצן בגוף יורדת ודו תחמוצת הפחמן עולה. הילד נושם מהר וכשהמים מתחילים להיכנס לתוך הריאות הוא מאבד את ההכרה. טיפול החירום המומלץ: יש להוציא את הילד מהמים במהירות, ובהתאם למצבו להתחיל בפעולות החייאה בסיסיות, הכוללות הנשמה ועיסויי לב. במידה והילד אינו נושם יש להזעיק את מד"א. הסכנות הצפויות לילד חמורות: שהייה ממושכת מתחת למים ללא נשימה עלולה לגרום לנזק מוחי ואף למוות".

מהן הפעולות שיסייעו למנוע טביעת ילדים?

"בראש ובראשונה: השגחה. לא מורידים את העיניים מהילדים כשהם משחקים עם מים. חשוב לדעת כי טביעה יכולה להתרחש גם בעומק של פחות מ-10 ס"מ, בכל מאגר מים (כולל אמבטיה, דלי, גיגית, שירותים וכו'), ובמיוחד במקרה של נתק בהשגחה על הילד המשחק במים. אם אתם רוחצים בים ובבריכה, עשו זאת רק בהשגחת מציל, והישמעו להוראותיו (הקפידו שגם ילדיכם יבינו את חשיבות הציות למציל). למדו את הילדים שחייה. בנוסף יש חשיבות לפעולות מניעה נוספות, כגון: תכניות חינוך והסברה, גידור בריכות שחייה פרטיות, שימוש באפודי הצלה תקניים בפעילות ספורט ימי, השגחה פעילה של הורים ושל שירותי הצלה".

מהי "מכת חום"?

"מכת חום נגרמת כתוצאה מחשיפה ממושכת לקרני השמש ולחום גבוה, כאשר מנגנוני ויסות החום וקירור הגוף לא טובים, כמו אצל תינוקות וילדים. עומס חום גבוה ללא טיפול יגרום להופעת מכת החום, בה חום הגוף יעלה מעל 41 מעלות ותתרחש פגיעה רב מערכתית, בעקבותיה יסבול החולה מאחד מאלה: התמוטטות, אובדן הכרה, כאבי ראש, חולשה, עליה בקצב הלב, נשימה מואצת, יובש בעור, פגיעה בתאי העור והזעה. במצב כזה, מתחילה פגיעה ברבות ממערכות הגוף, לרבות המוח, הלב, הכליות, הכבד, מערכת קרישת הדם ועור הפנים. מכת חום עלולה להגיע עד כדי מוות".

"חשוב מאד להקפיד על מניעה ולעשות הכול כדי להימנע מפני נזקי השמש, כתמי עור וכד'. יש להקפיד על שתייה מרובה (מומלץ להציע לילדים לשתות מים לעתים קרובות), חבישת כובע ובגדים בהירים ואווריריים; להימנע מפעילות גופנית מאומצת בשעות עומס החום; להישאר ככל האפשר במקומות ממוזגים, להשתמש בקרם לחות ולהקטין כמה שניתן את החשיפה לשמש. בשום אופן, לא להשאיר את הילד סגור במכונית, גם לא לכמה דקות!".

"טיפול החירום המומלץ במקרה של מכת חום כולל את הפעולות הבאות: יש להעביר את הילד למקום מוצל, להפשיטו מבגדים חמים, לשפוך מים על גופו, לכוון אליו מאוורר ובמידת האפשר לשים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות. בהתאם למצבו, יש להתחיל בפעולות החייאה בסיסיות ולהזעיק את מד"א. לנפגע שמצוי בהכרה ויכול לשתות כדאי לתת נוזלים. חשוב לדעת: אין טעם לתת תרופות להורדת חום במכת חום. הן לא יפעלו ויכולות גם לגרום נזק לכבד ולכליות".

תאונות דרכים

גם בימים אלו, אנו מקבלים תזכורת כואבת למכה הלאומית הנקראת תאונות דרכים בישראל. אין מדובר כידוע במכה האופיינית לעונת הקיץ בלבד, או לילדים ולצעירים בלבד, אך שילוב עונת הקיץ החמה, תנאי הנהיגה ואחוז הצעירים הנפגעים הגבוה יותר לעומת עונות אחרות – בהתייחס לתקופת החופש הכוללת בילויים ומפגשים חברתיים - העוברים מן הסתם דרך צמתים, כבישים ומעברי חציה – מגדילים את הסיכונים, ולמרבה הצער, גם את מקרי תאונות הדרכים שבהן מעורבים צעירים בתקופת הקיץ.

חינוך להתנהגות אחראית, ערנות יתר בזמן חציה, חציה במקום בטוח, ציות לרמזורים וליווי הילד – אם צריך, של הורה או אדם מבוגר אחר בחציית כביש- יקטינו במאוד את מעורבות ילדים בתאונות דרכים. לכך, יש להוסיף את השימוש באופניים ובקורקינטים, שלמרבה הצער גבה את חייהם של לא מעט צעירים שהחליטו לרכב בהם בניגוד לגילם הצעיר, או במקום מסוכן וללא קסדת הגנה. שמירה על כללים אלו מצילה חיים!

סכנת עברייני מין לילדים

בין הסכנות שתוארו, ואשר רובן ככולן מתייחסות לתאונות יבשתיות, ימיות, או כתוצאה מפגעי מזג אוויר, יש לקחת בחשבון תחת קטגוריית נזקי הקיץ, גם את סכנת עברייני המין. נכון, האופי שלה שונה כמובן מיתר המפגעים שתוארו, אך למרבה הצער, לא מדובר בתופעה זרה שהצטרפה לאחרונה אל יתר סכנות הקיץ. יחד עם זאת, ריבוי מקרי ההטרדות והפדופיליה המתרחשים בישראל, ואשר צוברים חשש אצל ההורים במיוחד בתקופת החופש הגדול – מחייב התייחסות ותשומת לב מרבית בתקופה כזו - אל כל אדם חשוד המסתובב בקרבת ילדים קטנים וצעירים, בגנים ציבוריים, במקומות מבודדים ובשבילים נסתרים, ומנסה ליצור עימם קשר ראשוני בדרכים לא מקובלות, בשאלות פוגעניות, תוך התנהגות מוזרה ו"נחמדה".

יש כמובן ללוות ילד צעיר בקשר של טווח עין תמידי עמו מצד ההורה המשגיח. יש לשים לב לכל אדם בטווח גילאים בוגר יחסית, המנסה להתחבב, להתקרב או ליצור אינטראקציה עם הילד, לזהות ובמידת הצורך להרתיע אותו באמצעות תחקור, בקשת הסברים ושאלות על פשר מעשיו במקום.

כמו כן, יש לחדד את הנהלים עם הילד עצמו – לא ליצור קשר עם אדם זר, לא לענות לשאלות מוזרות או לשיחה מתפתחת עמו, לא לקבל ממנו מתנות למיניהן ובוודאי שלא להצטרף אליו.


לסיכום: הקיץ טומן בחובו שפע הזדמנויות ל"כיף חיים" אבל גם שפע סכנות לחיים. חשוב להיות זהירים, לנהוג בחכמה ולהתכונן לכל הסכנות הצפויות, הן כדי להשכיל להימנע מהן - ובעיקר כדי לדעת כיצד לנהוג, במידה והתרחש אירוע מצער, המחייב התערבות מיומנת ומצילת חיים.

לכתבה הראשונה בנושא טיפול ראשוני בטביעה לחץ כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום