מדי שנה מתים כ 3.6 מליון בני אדם בעולם מעישון

(3)
לדרג

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה לרגל יום ללא עישון הבינלאומי החל היום כי "על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי כ - 10,000 בני אדם בעולם מתים מדי יום כתוצאה מעישון טבק ומדי שנה מתים כ - 3.6 מליון בני אדם, מתוכם 1 מיליון מקרי מוות בארצות מתפתחות".

למרות שיש הבדלים בשעורי העישון בין המינים, נשים מצמצמות את הפער בשנים האחרונות. בעולם כ - 47% מהגברים ו - 12% מהנשים מעשנות. בארצות מתפתחות כ - 48% מהגברים ו - 7% מהנשים מעשנות. בארצות מפותחות - 42% מהגברים ו - 24% מהנשים מעשנות.

עד שנת 2030 יגדל מספר הנפטרים כתוצאה מעישון ל - 10 מליון בני אדם, במידה ומספר המעשנים לא יפחת. מעשנים הנפטרים כתוצאה מעישון לפני גיל 70, מפסידים בממוצע 22 שנים מתוחלת החיים הרגילה. 30% מכלל התמותה מסרטן נגרמת עקב עישון. מעל ל 85%- ממקרי סרטן הריאה נגרמים כתוצאה מעישון. 25% מכלל מקרי המוות בקרב גברים בעולם המערבי נגרמים ישירות מעישון. הסיכון של מעשנים מתחת לגיל 40 ללקות בהתקף לב, גדול פי 5 מאשר בהשוואה ללא מעשנים. על יצור של כל 1,000 טון טבק ימותו כ1,000- אנשים.

בסין צופים כי מתוך 300 מיליון אזרחיה הגברים, היום בגילאי 0-29 , 200 מיליון יהפכו למעשנים. מתוך אותם 200 מיליון מעשנים, כ 100- מיליון ימותו ממחלות הקשורות בעישון הטבק כאשר חצי ממקרי מוות אלו יהיו אנשים בגיל העמידה ומתחת לגיל 70.

צפוי כי בשנת 2020 עישון טבק יהפוך לגורם המוביל של מוות ונכות, הגורם למוות של 10 מיליון בני אדם כל שנה. בכך יהפוך לגורם מוות גדול יותר מאיידס, שחפת, מוות בלידה, תאונות דרכים, התאבדויות ורצח במשפחה - ביחד.

75 אחוז מהתקפי הלב עד גיל 45 הם בקרב מעשנים.
·שיעור מקרי המוות אצל מעשנים מכל סיבה שהיא גבוה ב- 70% בהשוואה ללא מעשנים.
·85% מהגברים הסובלים מאין-אונות הנגרמת כתוצאה מעישון סיגריות. הסיכון לאין-אונות בקרב גברים מעשנים גבוה ב- 50% מאשר בקרב גברים לא-מעשנים.

עישון סיגרים מעלה, בקרב המעשנים, את הסיכון לחלות בסרטן ריאה פי 2-3 בהשוואה ללא מעשנים.עישון סיגרים מעלה בקרב המעשנים את הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן בחלל הפה ובלוע
2/3 ממקרי המוות הפתאומי בקרב נשים נגרם ע"י עישון, לעומת ½ ממקרי התמותה הפתאומית בקרב גברים.
בארצות הברית ובחלק ממדינות סקנדינביקה נשים שמעשנות כמו גברים, מתות יותר מסרטן הריאות מאשר מסרטן השד.
מעל ל- 50% ממקרי אוטם שריר הלב אצל נשים נגרמים כתוצאה מעישון.גלולות למניעת הריון מעלות את הסיכון לחלות במחלות לב בקרב נשים מעשנות בהשוואה ללא מעשנות. ההמלצה המפורשת של הרופאים לנשים מעשנות היא להפסיק לעשן, וכל עוד לא עשו זאת, לא להשתמש בגלולות למניעת הריון.
נשים מעשנות מסתכנות יותר בסרטן הריאה בהשוואה לגברים מעשנים.הסיכון לאי פריון בקרב נשים מעשנות גבוה ב60%- מאשר אצל נשים לא מעשנות.
נשים מעשנות העוברות טיפולי פוריות מורידות את סיכוייהן להרות ב 1/3 מאשר אצל הלא מעשנות.
מחקרים מראים קשר בין עישון של נשים בהריון לבין סיבוכי הריון, משקל לידה נמוך של העובר (150 גרם בממוצע!), מומים מולדים כמו חיך סדוק, שפה שסועה.
תנועות נשימה של עובר פוחתות תוך 5 דקות מתחילת עישון ע"י האם. עישון טבק נמצא בקשר ישיר עם לידות מוקדמות.
ניקוטין מופרש בחלב האם בריכוז פי 3 מהרמה בדמן של מעשנות. הניקוטין נספג אצל התינוקות ועלול לגרום להם הרעלת ניקוטין.
ילדים לאמהות שעישנו במהלך הריונן הינם בסיכון גבוה יותר למחלות בדרכי הנשימה, אלרגיות ויתר לחץ דם בילדות

כל העולם כולו

בארה"ב 3,000 ילדים מתחילים לעשן מדי יום, יותר ממיליון בשנה.
3/4 מהמעשנים הקטינים העידו על עצמם שהם מכורים לטבק.
כ2/3- מהמעשנים בגיל ההתבגרות אמרו שהיו רוצים להפסיק לעשן, ו70%- אמרו שלא היו מתחילים לעשן כלל, לו יכלו לבחור מחדש.במהלך 6 השנים האחרונות מספר הנערות המעשנות בארה"ב הוכפל.צפוי כי מגיפת עישון הטבק העולמית תגרום למותם של 25 מיליון ילדים ובני נוער. שליש מתוכם בארצות מתפתחות.

הפרסומת ושיטות השיווק המתוחכמות הם הגורם המשמעותי ביותר להתחלת העישון בקרב בני נוער. מחקר שבדק את הפרסומות ושיווק הסיגריות במשך 100 השנים האחרונות גילה את התפקיד המכריע שלהם בהעלאת אחוז המעשנים בקרב בני נוער וכיצד מבצעי הפרסום השפיעו קודם כל על בני נוער מתחת לגיל 18 ופחות על מבוגרים.

69% מבני הנוער בארה"ב מעשנים מרלבורו לעמת 24% מהמבוגרים בארה"ב - מרלבורו היא סיגריה שמושקעת בה הפרסומת הרבה ביותר מבין הסיגריות המפורסמות בארה"ב.
במבצע הפרסום של סיגרית "ג'ו קאמל": 91% מהילדים בני ה6- שנשאלו האם הם מכירים את דמותו ענו בחיוב, ( 96% מהילדים בני ה6- מכירים את מיקי מאוס).
0.5% מבני הנוער עישנו ג'ו קאמל לפני מסע הפרסום, ואילו אחריו עלה אחוז המעשנים
סיגריה זו בקרב בני הנוער ל 32%-. בעקבות מבצעי הפרסום - המכירה לקטינים עלתה
מ - 6 - מליון דולר ל - 476- מיליון דולר.

מחקר מצא כי צעירים בני 13 שנחשפו לפרסום מוצרי טבק במגזינים, מעלה את הסיכוי שלהם להיהפך למעשנים ב 21% בהשוואה לצעירים שלא נחשפו לפרסום מוצרי טבק. נחשפו מסמכים המוכיחים כי כוכבי קולנוע פופולריים קיבלו סכומי כסף גדולים בתמורה לעישון בסרטים.
הפרסום לטבק נעשה גם בדרכים עקיפות: מתן חסויות לאירועים של צעירים, קישור בין מותג פופולרי (ביגוד למשל) לבין שם של מוצר טבק מסוים (סיגריה/סיגר).

שנה לאחר הפסקת העישון הסיכון לחלות במחלת לב יורד ב 50% ובתוך 15 שנה, הסיכון היחסי של המעשן לשעבר למות ממחלת לב מתקרב לזה של א עישון בכלל.הסיכון היחסי לפתח סרטן ריאות, מחלת ריאות כרונית ושבץ מוחי יורד אף הוא, אך בקצב איטי יותר.
לאחר 10-14 שנים מרגע הפסקת העישון הסיכון למות מסרטן יורד ומגיע כמעט לסיכון של אדם שלא עישן כלל.
מחקר שפורסם לאחרונה מראה כי הפסקת עישון המשולבת בתוכנית תזונה מתאימה עוזרת לשמור על הנגמל מלעלות במשקל עקב הפסקת העישון.

מחקר של הבנק העולמי העריך כי מחיר הטיפול הרפואי במחלות הקשורות לעישון טבק, גורם בעולם לאובדן נקי של 200 ביליון דולר בשנה. כחצי מסכום זה מוצא בארצות מתפתחות.מחקר זה אף מראה כי תוכניות המניעה של שימוש בטבק מדורגות כיעילות ביותר מבחינת עלות-תועלת מבין תוכניות הבריאות השונות.
צפוי כי לכל 1,000 טון של צריכת טבק, יהיו 650 מקרי מוות נוספים במחיר עולמי של 27.2 מיליון דולר.
אלה הנגמלים משימוש בטבק, יוצרים חיסכון משמעותי ע"י כך שאינם קונים מוצרי טבק ומורידים את מחירי עלות טיפולי הבריאות. למשל, בארצות הברית, ילד בן 12 אשר ישקיע את הכסף אשר יוציא במשך חייו על קניית חפיסת סיגריות ביום, בחשבון חסכון (8% ריבית לשנה), לאיש זה יהיו בחשבונו 100,000 דולר בגיל 39 ו - 1 מיליון דולר בגיל 65.

הגבלת פרסום של מוצרי טבק בעולם

קיימים מחקרים המראים כי פרסומות הן הגורם המשפיע ביותר על בני נוער בהחלטתם להתחיל לעשן. בני נוער מתחילים לעשן את מותג הסיגריות בו מושקע הפרסום הרב ביותר. לא ניתן לבודד ילדים מפרסומות למוצרי סיגריות, ובני נוער מושפעים מפרסומות אלה פי 3 מאשר מבוגרים אשר חשופים אליהן.
מסמכים סודיים של חברת ג'. ר. ריינולדס, שנחשפו בעקבות התביעות בארה"ב מגלים שהם כוונו במיוחד פרסומות המושכות ילדים ובני נוער, בכדי להגדיל את השטח בקרב צעירים בגילאי 14-24. הם תכננו לשווק את מוצריהם לצעירים על ידי מתן חסויות לאירועים כמו מופעים לצעירים, מקומות בהם צעירים שוהים, ובעיתונים ומגזינים שהם קוראים. הם גם ערכו סקרים על הרגלי העישון של הצעירים בגילאי 14 ועל העדפות השוק שלהם. הם הציעו גישה של קומיקס, בעקבותיה נולד ג'ו קאמל.

כיום מפנות חברות הטבק את מאמציהם גם לאוכלוסיית הנשים, הן בפרסומות והן בפיתוח מוצרים המתאימים לנשים.

הגברת המיסוי של מוצרי טבק

מחקרים בארצות אחרות הראו כי הגברת המיסוי על מוצרי טבק מפחית את אחוזי האנשים אשר מתחילים לעשן.

מחקרים הראו כי כל עוד לא היו חוקים אשר הגבילו את העישון במקומות ציבוריים, נרמסו זכויות הלא-מעשנים. מאז החקיקה ציבור האנשים הלא-מעשנים לא נאלצו להפוך למעשנים פסיביים בעל כורחם.
החוק הזה חשוב בעיקר בגלל מעשנים אגרסיביים אשר אינם מתחשבים באחרים שאינם מעשנים.
יש לציין כי סיגריות הן המוצר היחיד אשר אין פיקוח על החומרים הנמצאים בו, והוא היחיד אשר מזיק אם משתמשים בו כפי שהיצרן התכוון. אין פירוט על הסיגריה אילו מרכיבים נמצאים בתוכה שלא כמו כל מוצר אחר המכיל את המרכיבים השונים. הוא אינו ניתן לפיקוח של ה-FDA.

במספר מדינות באירופה קיים איסור פרסום של מוצרי טבק:
המסקנה העיקרית היא כי לאיסור הפרסום יש השפעה רבה על ירידה גדולה בשיעור המעשנים, שאינו יכול להיות משויך לגורם אחר. במספר מדינות באירופה קיים כיום איסור פרסום של מוצרי טבק. להלן המסקנות:

נורבגיה

איסור הפרסום הוחל ב- 1975. מכירות מוצרי הטבק למבוגר (גיל 15 ומעלה) הראו עלייה משנות ה- 50 . מתחילת שנות ה- 70 הייתה שמירה על המספרים הקיימים. ומייד לאחר החלת האיסור ועד ל- 1996 הייתה ירידה של 26%.
כמו כן, מאז איסור הפרסום ישנה ירידה באחוז הילדים ובני הנוער אשר מתחילים לעשן. אחוזי הילדים אשר מתחילים לעשן ירד מ- 37.6% בשנת 1975 ל- 22.3% בשנת 1996.

פינלד

החוק נחקק ב- 1975, והוחל ב- 1978. שיעור מכירות מוצרי הטבק למבוגר ירדו מאז ב- 37%. מאז החלת החוק, ירד שיעור המתחילים לעשן בין הגילאים 16-25 מ- 35% ל- 23% בשנת 1997.

ניו-זילנד

החלק השני של החוק, האוסר פרסום של מוצרי טבק החל בשנת 1990.
מכירת מוצרי הסיגריות למבוגרים (מגיל 16+) ירד ב- 21%. מאז החלת החוק ירד שיעור בני הנוער אשר התחילו לעשן (15-19) מ- 26.8% ל- 24.7%, תוך 5 שנים.

צרפת

החלת החוק האוסר על פרסום מוצרי טבק הייתה בשנת 1993 שיעורי העישון בקרב מבוגרים ירדו ב- 14%.

הנתונים הגיעו מהאגודה למלחמה בסרטן

בואו לדבר על כך בפורום גמילה מעישון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום