הרטבת לילה: אפשר להפסיק את זה

(0)
לדרג

החל מגיל שנתיים-שלוש מצפה כל הורה כי ילדו ישלוט בצרכיו ובכלל זה גם בלילה. אבל לא פחות מרבע מהילדים בגיל ארבע עדיין מרטיבים את המיטה. מה עושים?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

הרטבת לילה היא מצב בו משתחרר שתן, באופן בלתי נשלט, במהלך השינה. הרטבה כזו כרוכה באי נעימות לילד הסובל מהתופעה, במבוכה ובסבל. אם בעבר חיכו שהבעיה תחלוף מאליה ובמקביל הגבילו את הילד בכמות שתייה, והמחמירים אף העירו אותו מספר פעמים בלילה, הרי שכיום ישנה שיטת טיפול עיקרית לפתרון ההרטבה, המתאפשרת כבר בגיל ארבע.

מוטב לטפל בבעיה לא יאוחר מגיל חמש. צילום: שאטרסטוק

באיזה גיל הרטבת לילה נחשבת לבעיה שיש לטפל בה?

"רוב הילדים נגמלים מהרטבת לילה באופן טבעי בין הגילים שנה וחצי עד שנתיים וחצי", מסביר ד"ר ברוך קושניר, פסיכולוג קליני, מנהל מרפאות לטיפול בהרטבת לילה וחרדת אסלה. לדבריו, "בגיל חמש כ-15% מהילדים עדיין מרטיבים, אולם כיום ניתן לטפל בבעיה כבר מגיל שלוש וחצי-ארבע. בכל מקרה מוטב לטפל בבעיה לא יאוחר מגיל חמש, לפני שהילד מתחיל להיות מודע לבעיה ולשלם מחיר חברתי ומחיר נפשי הפוגע בביטחון העצמי ובדימוי העצמי שלו".

מה יכולות להיות הסיבות לבעיה של הרטבת לילה?

לדברי ד"ר קושניר, "הורים רבים מרגישים כי התנהלותם בגמילת הילד מחיתול היא זו שהביאה לבעיה של הרטבת לילה, אולם אין לחשש זה אחיזה במציאות. אין שיטה 'נכונה' לגמול את הילד. למעשה, ברוב המקרים הרטבת לילה נובעת משיבוש במנגנון האוטומטי של הרפלקסים, המפקח על השליטה בשלפוחית השתן. כלומר, מדובר בבעיה פיזיולוגית.

"יש גם מקרים לא מעטים בהם הרטבת לילה היא על רקע תורשתי. בכל מקרה, הרטבת לילה אינה נובעת בשום אופן מבעיה רגשית או נפשית כפי שרבים נוטים לחשוב, וגם אינה נובעת משינה עמוקה ובטח שלא משתיה מרובה לקראת שעת השינה. אמנם ישנם מצבים רגשיים, כמו מריבה לפני השינה או חוויה מרגשת במהלך היום, העשויים להחמיר את הבעיה, אבל רק אצל מי שסבל מלכתחילה מהרטבה בלילה."


הרטבת לילה אינה נובעת בשום אופן מבעיה רגשית או נפשית. צילום: שאטרסטוק

האם יש פתרון שיכול לסייע לילדים הסובלים מהרטבת לילה?

ד"ר קושניר ממליץ על טיפול התנייתי באמצעות זמזם הרטבה אלקטרוני. לדבריו, "טיפול כזה, הניתן במסגרת הדרכה, ליווי, תמיכה ומעקב במרפאה מקצועית נחשב לטיפול היעיל ביותר. הטיפול מתאים לילדים בני ארבע ומעלה, ומיועד לתקן את מנגנון הרפלקסים הקלוקל ששולט בשלפוחית השתן עד לשליטה עצמית מושלמת בשלפוחית הסוררת.

הזמזם הוא מכשיר קטנטן בעל חיישן המוצמד לבגד הילד, ומחובר באמצעות כבל דק לקופסה בגודל קופסת גפרורים, אשר מרעישה עם טיפת השתן הראשונה. הרעש מעיר את הילד וגורם להפסקת ההרטבה. כיום קיימים גם מכשירים אלחוטיים כאלה ללא חוטים, כאשר הזמזם אינו מוצמד לבגד אלא מונח בחדר על שולחן או על שידה. ההתניה הנוצרת באמצעות פעולה זו מביאה לבסוף להפסקת ההרטבה. שימוש עקבי לתקופה של כ-3-5 חודשים יביא לחיזוק מערכת הרפלקסים, ובסופו של דבר לשליטה עצמית ולהפסקה מוחלטת של ההרטבה.

ילד שהצליח לשלוט בצרכיו כשישה שבועות, מוזמן להשתחרר מהמכשיר ויכול להמשיך את חייו ככל ילד אחר אשר לא סבל מעולם מתופעה של הרטבת לילה".

סייעה בהכנת הכתבה: יפעת נחמני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום