פוליו: 50 אלף ילדים התחסנו

(0)
לדרג

כשבוע לפני שמבצע החיסונים יחל בכל הארץ, עונים במשרד הבריאות על השאלות הקשות שמעורר החיסון המוחלש. מה אם אמא בהריון, מה אם סבא חולה סרטן?

מאת: מערכת zap doctors

מבצע החיסונים "שתי טיפות" לחיסון נגד פוליו ממשיך ועד כה חוסנו 50 אלף מילדי הדרום, מחצית היעד שהציב משרד הבריאות. כזכור, מבצע החיסונים יורחב, והחל מ-18 באוגוסט אמורים להתחסן ילדים בני 9 ומטה.

בשל הסכנה שמהווה הווירוס החי המוחלש לאנשים בעלי מערכת חיסון מדוכאת, מצאו את עצמם רבים תוהים אם לחסן ילד שבמשפחתו יש חולים, אשה בהריון וכדומה. להלן תשובות משרד הבריאות לשאלות אלה.

1. האם ניתן לחסן ילדים בבית בו יש נשים בהריון?

תשובה: אפשר לחסן ילדים המועמדים לחיסון חי מוחלש (OPV) יש נשים בהריון בבית הן במועד החיסון והן לאחריו. חיסון האחים הגדולים ימנע את הדבקתם בנגיף הפוליו הפראי, וכך גם היילודים יהיו מוגנים.

2. האם מותר לחסן ילדים עם אח\אחים בני פחות מחודשיים?

תשובה: אין מניעה מלחסן ילדים עם אחים מתחת לגיל חודשיים בבית. חיסון האחים הגדולים ימנע את הדבקתם בנגיף הפוליו הפראי, וכך גם התינוקות יהיו מוגנים. מומלצת שמירה על היגיינה אישית של כל בני הבית על ידי רחיצת ידיים עם מים וסבון, במשך לפחות 20 שניות, בפרט לאחר שימוש בשירותים, לפני כל מגע עם מזון, וכן לפני החלפת חיתול ואחריה.

3. האם ילד עם ליקוי אימונולוגי יכול לשהות בקרבת ילדים שחוסנו בווירוס המוחלש בגן ילדים או בכיתה?

תשובה: כאשר ישנם ליקויים במצב האימונולוגי אנו ממליצים על השלמת סדרת החיסון הראשוני לילד עם הליקוי האימונולוגי על ידי לפחות 3 מנות חיסון מומת (IPV) לפני חשיפה למחוסנים כלשהם שקיבלו חיסון חי מוחלש (OPV). כמו בשגרה, יש חשיבות על שמירת ההיגיינה האישית של כל בני הבית בהם יש מדוכא חיסון, כפי שפורט קודם.

4. האם מותר לחסן ילד המטופל בתרופה העלולה לדכא את מערכת החיסון, כגון אימורן או מטוטרקסט?

תשובה: אם לפי הערכת הרופא המטפל, המינון של התרופה אינו גורם לילד לדיכוי מערכת החיסון אז מותר לחסן את הילד בחיסון החי מוחלש.

5. האם מותר לחסן ילד בבית בו אחד מבני הבית מטופל בתרופה העלולה לדכא את מערכת החיסון (כגון אימורן או מטוטרקסט)?

תשובה: אם לפי הערכת הרופא המטפל של ההורה, המינון של התרופה אינו גורם להורה לדיכוי מערכת החיסון, אז מותר לחסן את הילד בחיסון החי מוחלש.

6. האם מותר לחסן ילד בבית בו אחד מבני הבית הינו ללא טחול?

תשובה: כן. זה אינו מצב של דיכוי חיסוני כמוגדר בפרק החיסון החי מוחלש - bOPV בתדריך החיסונים.

7. האם מותר לחסן ילד המטופל באופן קבוע בסטרואידים במשאף או מכשיר אינהלציה?

תשובה: אם לפי הערכת הרופא המטפל, הטיפול בסטרואידים אינו גורם לילד לפגיעה במערכת החיסון, אז ניתן לחסנו בחיסון החי מוחלש.

8. האם אפשר לחסן ב - OPV ילד עם חסר ב-IGA?

תשובה: אם לפי הערכת הרופא המטפל, הילד אינו סובל מתופעות קליניות משמעותיות, אז ניתן לחסנו בחיסון החי מוחלש.

9. האם מותר לחסן ילד בבית בו אחד מבני הבית סיים טיפול כימותרפי לפני מספר חדשים?

תשובה: על פי פרק " חיסון במצבים מיוחדים" בתדריך החיסונים, אפשר לחסן בתרכיב חי-מוחלש אדם בתום 3 חודשים מסיום טיפול מדכא חסינות. מכאן שניתן לחסן ילד בתרכיב חי- מוחלש אם חלפו 3 חודשים מסיום הטיפול הכימותרפי של ההורה.

10. האם אפשר לחסן ילד שיש לו קרוב משפחה מדוכא חיסון שאינו גר עימו באותו בית, לדוגמה סבא מטופל בכימותרפיה?

תשובה: ניתן לחסן את הילד, אך על המגע מדוכא החיסון (שאינו גר עימו באותו הבית) לא להתקרב פיזית למשך 6 שבועות למחוסן, על מנת שלא להפוך למגע הדוק ביתי של המחוסן.

11. אם כבר חוסן ילד בחיסון החי מוחלש ובביתו התגלה בן בית מדוכא חיסון?

תשובה: אם כבר אירעה חשיפה ל- bOPV במסגרת אותו בית בו גר אדם שהוא מדוכא חיסון או נשא HIV, יש לצמצם עד כמה שניתן את המגע בין האדם מדוכא החיסון למחוסן ב-bOPV למשך 6 שבועות לאחר מתן החיסון כדי למנוע העברה פקלית אורלית (מגע עם צואה מזוהמת או מגע עם מקור מזון /ואו מים מזוהמים). הנחיות אלו כוללות גם הקפדה יתרה על ההיגיינה האישית של מדוכא החיסון ובני הבית, כפי שפורט בשאלה 2. על מדוכא החיסון עצמו להימנע מהחלפת חיתולים בילד שקיבל חיסון חי מוחלש.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיסון ילדים נגד פוליו
פורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום