הליקובקטר פילורי: יש טיפול טבעי

(157)
לדרג

חשים אי נוחות בבטן? ייתכן שאתם סובלים מחיידק הליקובקטר פילורי, העלול לגרום לאולקוס ולסרטן קיבה. כיצד תאבחנו? מהן הדרכים הטבעיות למגר את החיידק?

מאת: ג'ולי ברוך

מרגישים אי נוחות בבטן? מתמודדים עם צרבות חוזרות ונשנות? חשוב שתבדקו אם אתם סובלים מהחיידק העיקש הליקובקטר פילורי. החיידק עלול לגרום לאולקוס ולסרטן בקיבה. במאמר זה, נסקור את הסיכונים, נסביר כיצד ניתן לאבחן את החיידק ונבחן מהן הדרכים הטבעיות לטפל בבעיה.

מהו החיידק הליקובקטר פילורי - ומהם הסיכונים שהוא עלול לגרום?

הליקובקטר פילורי הוא חיידק הנמצא בקיבה ובמערכת העיכול. בניגוד לחיידקים אחרים, חיידק ההליקובקטר יכול לשרוד בסביבה החומצית של הקיבה, בשל יכולתו לפרק שתנן (UREA) וליצור חומר בסיסי, הסותר את חומציות הקיבה, הנקרא אמוניה.

בתנאים מסוימים, נצמד הליקובקטר פילורי לרירית הקיבה, גורם לתגובה דלקתית ולפגיעה בדופן תאי הקיבה. דבר זה עלול לגרום להתפתחות של כיבים (אולקוס) בקיבה. יתרה מכך, דלקת כרונית בקיבה, בצירוף של גורמים נוספים, עלולה לגרום לסרטן הקיבה.

בפברואר 2016 התפרסם ניתוח של 24 מחקרים, שבהם השתתפו 48,064 איש. ניתוח המחקרים נערך על ידי חוקרים מטיוואן ומארה"ב, אשר מצאו כי מיגור חיידק ההליקובקטר פילורי מפחית את שיעור סרטן הקיבה.

בסקירה של 12 מחקרים נוספים, שבהם השתתפו 1,228 חולי סרטן הקיבה, נמצא כי זיהום של חיידק הליקובקטר פילורי מעלה את הסיכון לסרטן הקיבה, (פרט לסרטן בקרדיה של הקיבה). הסיכון גבוה יותר אם הזיהום נמשך למעלה מ-10 שנים.

חיידק הליקובקטר פילורי נוטה לשגשג במצב של תת חומציות בקיבה, אך בעת שגשוגו הוא יוצר סביבה חומצית בקיבה.

הליקובקטר פילורי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
הליקובקטר פילורי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם התסמינים לזיהוי החיידק?

תופעות לוואי אפשריות, הנגרמות מהימצאות החיידק: צרבות המחמירות לרוב לאחר ארוחה גדולה ושכיבה לאחר האוכל. לעתים קיימת תחושת לחץ בבית החזה, כאב חד ברום הבטן (שם נמצאת הקיבה), גזים, נפיחות, תחושת מלאות, קשיי עיכול, אי נוחות וליחה מרובה.

נוכחות החיידק עלולה לפגוע גם בספיגה של ויטמין B12 ולעתים גם ברמות הברזל, מאחר שהחיידק צורך את הברזל עצמו. כפי שצוין, חיידק הליקובקטר פילורי נחשב לאחד הגורמים לכיב פפטי (אולקוס).

מתברר כי החיידק שהיה שייך בעבר לעולם המבוגרים, גולש בהתמדה לגיל הילדות. מומלץ לבדוק את נוכחות החיידק אצל ילדים כאשר רואים את התסמינים הבאים: הילד מסרב לאכול או אוכל מעט מאוד, הילד מחזיק את הבטן לאחר ארוחה, בעקבות כאבים או אי נוחות, הילד חסר שקט גם כאשר הסביבה נינוחה ואין סיבה של ממש לחוסר שקט.

מה עלול לגרום להידבקות בחיידק הליקובקטר פילורי? כיצד ניתן לאבחן את הימצאות החיידק?

חשוב לדעת כי ההדבקה בחיידק נגרמת מתנאי היגיינה ירודים (מגע עם צואה), רוק, מים ומזון.

קיימות כמה שיטות לאבחון של החיידק: בדיקת נוגדנים בצואה, דם ורוק, ביופסיה של רירית הקיבה ובדיקת נשיפה - בדיקה לא פולשנית ומהימנה, המודדת את דו תחמוצת הפחמן שמייצר החיידק.

הטיפול הקונבנציונלי הנפוץ להשמדת החיידק הוא "הטיפול המשולש" (או המרובע), הכולל נטילת 2-3 סוגים של אנטיביוטיקה ונוגד חומצה (כגון אומפרדקס או לוסק), במשך 7-14 ימים. כארבעה שבועות לאחר סיום הטיפול התרופתי, יש לבצע בדיקת נשיפה, כדי לבדוק אם החיידק נכחד.

חשוב לציין שטיפול ממושך בסותרי חומצה עלול לפגוע בספיגה של ויטמינים ומינרלים ובפרט בספיגה של ויטמין B12.

כמו כן, הטיפול עלול לגרום לפגיעה במערכת החיסון, מאחר שחומציות הקיבה חשובה להגנה על הגוף מפני חיידקים, וירוסים ופתוגנים אחרים, החודרים לגוף דרך מערכת העיכול.

מהן דרכי הטיפול הטבעיות בחיידק הליקובקטר פילורי?

לתזונה יש תפקיד חשוב בטיפול בחיידק. המטרה היא לאזן את חומציות הקיבה, את מערכת העיכול וכן את מערכת החיסון, תוך הקפדה על הרגלי אכילה מתאימים. מומלץ לאכול ארוחות קטנות, כל 3 שעות, כדי למנוע עומס על מערכת העיכול; יש להימנע מארוחות ליליות ומשכיבה לאחר האוכל.

יש לצרוך מזונות בסיסיים וקלים לעיכול, המסייעים לאיזון חומציות הקיבה ומקלים על תחושה של צריבה, כמו ירקות ירוקים עליים, אשר עשירים בכלורופיל וירקות כתומים, העשירים בוויטמין A, החשוב להגנה על הרקמה הרירית במערכת העיכול בכלל ובקיבה בפרט.

כמו כן, מומלץ לאכול זרעים, אגוזים, נבטים וקטניות מונבטות, אשר עשירים בין היתר באבץ (בעיקר גרעיני דלעת), המסייע לריפוי רקמות ותפקוד מערכת החיסון.

במחקר שנערך ביפן ופורסם ב-2009 בכתב העת Cancer Prevention Research, נמצא שנבטי ברוקולי אשר מכילים רמות גבוהות של סולפורפין - פועל נגד דלקות בקיבה, הנגרמות כתוצאה מנוכחות של חיידק הליקובקטר פילורי. לכן, מומלץ לשלב אותם בתזונה.

יש להימנע מסוכרים, אלכוהול, מוצרי חלב, מזון מטוגן, מזון מעובד ועישון. אם קיימת אי סבילות למזונות מסוימים - יש להתחשב בכך בבניית התפריט.

יש להיוועץ באיש מקצוע, שיתאים את התזונה לכל אדם לפי אורח חייו והאיזון המתאים לו.

תוספי תזונה מומלצים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
תוספי תזונה מומלצים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם קיימים תוספי תזונה מומלצים, להתמודדות עם חיידק הליקובקטר פילורי?

תוספי התזונה הבאים מומלצים

פרוביוטיקה: שם כולל לחיידקים ידידותיים, הנמצאים במערכת העיכול - ולהם תפקיד חשוב בתפקוד תקין של מערכת העיכול ובשמירה על מערכת החיסון. מחקרים מראים כי פרוביוטיקה יכולה לסייע בהכחדת חיידק הליקובקטר פילורי והיא גם עשויה להפחית תופעות לוואי, הנגרמות משימוש באנטיביוטיקה (כגון שלשולים, פגיעה בפלורה ובספיגה במערכת העיכול). יש להעדיף תוסף פרוביוטיקה המכיל 8 זני חיידקים פרוביוטיים לפחות + FOSהמשמש מצע להשתרשות ולשגשוג החיידקים הידידותיים.

חומצה קפרילית: חומצת שומן קצרת שרשרת, הנמצאת בשמן קוקוס ובחלב אם (בחלב אם, תפקידה לחזק את מערכת החיסון של היילוד). לחומצה קפרילית פעילות אנטי פטרייתית ואנטי בקטריאלית, היא חודרת לממברנות הפתוגנים - ומפריעה לשגשוגם.

שמן אורגנו: עשיר בתרכובות פוליפנוליות, בעלות השפעה אנטי אוקסידנטית ואנטי בקטריאלית, לרבות זיהומי הליקובקטר פילורי. פעילותו העיקרית היא פגיעה במעטפת החיידק.

אגוז שחור: נחשב לאנטי פרזיטי. מכיל חומר רעיל לזנים מסוימים של חיידקים, לרבות הליקובקטר פילורי. (juglone [5-hydroxy-1, 4 naphthoquinone])

פאו ד'ארקו: במחקר קליני שנערך ב-2006 הוכח כי רכיבי הצמח יעילים בטיפול נגד חיידק הליקובקטר פילורי.

ויטמין B12: להליקובקטר פילורי נטייה להתחפר ברקמה הרירית של הקיבה ולגרום לתגובה דלקתית אשר יוצרת נוגדנים לחלבון IF המופרש מהתאים הפריאטליים בקיבה, הנקשרים לוויטמין B12 - ואחראים לספיגה שלו במערכת העיכול. בעקבות כך, חלה ירידה בספיגה של ויטמין B12 מהמזון. לכן, חשוב ליטול תוסף ויטמין B12 בצורה הפעילה והזמינה ביותר לגוף: מתילקובאלאמין. יש לבחור בתוסף הנמס מתחת ללשון ונספג ישירות במחזור הדם.

חמוציות: מחקר ישראלי שפורסם בשנת 2007 הראה שתמצית חמוציות (Vaccinium macrocarpon) מסייעת בריפוי כיבים וזיהומי קיבה, הנגרמים על ידי חיידק ההליקובקטר פילורי. נוגדי החמצון המצויים בחמוציות יוצרים מנגנון המונע היצמדות של החיידק לדופן הרקמה - ובכך מנטרלים אותו.

ויטמין C: בנוסף לחיזוק שהוא מספק למערכת חיסון ופעולתו נגד החיידק בפרט, ויטמין C גם מחזק את פעילות החמוציות ונחוץ לשיקום ולהחלמה של רקמות פגועות.

שום כבר ניסית? אילוסטרציה: שאטרסטוק
שום כבר ניסית? אילוסטרציה: שאטרסטוק

שום: בכתישת שיני שום, משתחרר רכיב פעיל בשם אליצין, אשר מעכב את שגשוג חיידק הליקובקטר פילורי ומחזק את פעילות מערכת החיסון. מכיוון שהאליצין נהרס בבישול, מומלץ לצרוך את השום בצורתו הטרייה, לאחר כתישת שיני השום. אולם מאחר שטעמו של השום החי חריף, ריחו חזק, והוא גם חומצי - הוא עלול לגרות את רירית הקיבה. לכן, כדאי ליטול אותו כתוסף. יש לוודא שהתוסף נטול ריח ואינו חומצי.

אלוורה: לג'ל האלוורה פעילות אנטי דלקתית ומשככת כאבים, בזכות החומצה הסליצילית שהוא מכיל. כמו כן, הג'ל מכיל פוליסכרידים אשר יוצרים שכבת הגנה מעל רקמות האפיתל במערכת העיכול - ולכן הוא מומלץ במצבים של צרבת וכיבים בקיבה (אולקוס).

מיץ נוני: עשיר ברכיבי תזונה, כגון ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו, אנזימים, חומצה קפרילית ועוד. בעל פעילות אנטי בקטריאלית ואנטי אינפלמטורית (אנטי דלקתית) בקיבה.

שווידן ביטר: פורמולה אשר ידועה מאות שנים ומשמשת, בין היתר, לטיפול נגד חיידק הליקובקטר פילורי.

בשל עמידותו הרבה של החיידק, הטיפול להכחדתו דורש התמדה וסבלנות. רצוי להיוועץ באיש מקצוע, שילווה את התהליך ויתאים את הטיפול למטופל - באופן אישי.

ג'ולי ברוך היא נטורופתית N.D של מותג תוספי התזונה NUTRI CARE.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום