סרטן: ניסיתם טיפול הוליסטי?

(0)
לדרג

לנה שטרן, אלמנתו של ח"כ יורי שטרן ז"ל, הקימה את "המרכז לסיוע הוליסטי לחולי סרטן". לדבריה, טיפולים משלימים לחולי סרטן הם שירות נחוץ שאינו נפוץ מספיק בישראל

מאת: מערכת zap doctors

מניסיוני, לטיפולים משלימים הניתנים לחולי הסרטן השפעה משמעותית ביותר על איכות חיי היומיום של החולים, וגם מחקרים שונים תומכים בכך". כך אומרת לנה שטרן, יו"ר קרן יורי שטרן, אלמנתו של חבר הכנסת לשעבר שנפטר מהמחלה.

שטרן, יזמה והקימה לאחר פטירתו של בעלה את "המרכז לסיוע הוליסטי לחולי סרטן". "הקמתי את המרכז מתוך ניסיון אישי ומקצועי שלי; בעקבות הניסיון של הטיפול ביורי ורצון להנציח אותו הובילו אותי למסקנה כי טיפולים משלימים לחולי סרטן הם שירות נחוץ שלא נפוץ מספיק בישראל. ברוב המרכזים האונקולוגיים בעולם קיימות מחלקות ייעודיות המציעות מגוון טיפולים של רפואה משלימה מסוגים שונים אשר עוזרים לאנשים שמתמודדים עם המחלה. מערכת הבריאות בארץ מספקת את הטיפולים הקונבנציונאליים, אך איננה מסוגלת לספק מענה מערכתי אנושי שיכיל את החולה ובני משפחתו לאורך תהליך ההתמודדות עם המחלה מרגע האבחנה ואילך. מחקרים שנערכו במרכזים אונקולוגיים מובילים בכל העולם מוכיחים כי טיפול אינטגרטיבי של גוף ונפש בחולי סרטן מאריך חיים באופן ניכר.אני מאמינה שהטיפולים המשלימים מקלים את חייהם של החולים, מהווים מערך תמיכה שמסייע להם להתמודד עם מצבם ואף תורמים להארכת תוחלת החיים שלהם".

טיפולים משלימים לחולי סרטן
טיפולים משלימים לחולי סרטן

מערך תמיכה

בישראל יש כ-200,000 חולי סרטן ומדי שנה מאובחנים כ-28,000 חולים חדשים. ישנם מחקרים רבים שמוכיחים את יעילותם של הטיפולים המשלימים בקרב חולי הסרטן. שטרן: הניסיון המצטבר של המרכז לסיוע הוליסטי על פני חמש שנים מראה שלאחר קבלת טיפול מהמתנדבים של המרכז, חולים רבים מדווחים על הקלה ניכרת בתופעות הלוואי הנובעות מההקרנות ומהטיפול הכימותרפי, כגון חזרת התיאבון, יכולת מחודשת לישון, חזרת התחושה בגפיים, הקלה בבחילות ובתופעות הנימול. הטיפולים מעניקים תקווה ויכולת משופרת של החולים לעמוד בטיפולים כימותרפיים נוספים, להמשיך בשגרת יומם ובכך משפרים את סיכויי השיקום וההבראה. טיפולי הרפואה המשלימה מקלים גם על תופעות דיכאון וחרדה המאפיינות חולים אונקולוגיים ובני משפחותיהם. כאשר הטיפולים מוענקים לבני המשפחה ולאנשי הצוות הרפואי (במחלקות האונקולוגיה וההמטולוגיה בבית החולים שערי צדק), נוצרת אווירה נינוחה, מרגיעה ושלווה, שמשפרת את התחושה הכללית סביב החולה ומסייעת לו בהתמודדות עם המחלה".

לדברי שטרן, "טיפולי רפואה משלימה מסייעים לחולים לשמור על צלם האנוש שלהם ולקבל תקווה בעת המחלה סופנית ולאחריה, וגם ברגעי הפרידה. גם רופאים ומטפלים רבים וגם החולים ובני משפחותיהם מאמינים שטיפולים משלימים מועילים לגוף ולנפש, מקלים על ההתמודדות עם הטיפולים ומשפרים את הסיכויים להבראה. לכן יש ביקוש רב לטיפולים אלה.

מגוון רחב של טיפולים

הטיפולים המשלימים רבים ומגוונים. הם כוללים, מדיטציה, יוגה, דמיון מודרך, טיפולים בתנועה, טיפולים במגע, אוריקולותרפיה, איורוודה, שיאצו, טווינא, דיקור סיני, ביופידבק, נוירופידבק, צ'י גונג, רייקי, הילינג, רפלקסולוגיה, הומאופתיה, נטורופתיה, אוסטאופתיה, רפואה סינית, רפואה יפנית, ג'ין שין, פלדנקרייז, שיטת קיי, שיטת בייטס, שיטת קינגסטון קליניק ותרפיית קרניוסקרל. עלות הטיפולים נעה בין 250 ל-400 שקל לטיפול. חלק מהטיפולים ממומנים על ידי קופות החולים והביטוחים הפרטיים.

"הטיפולים בהם התמקדנו במרכז יורי שטרן הם טיפולים משלימים הקשורים למגע: שיאצו, עיסוי שבדי, רפלקסולוגיה, איזון גוף נפש וטיפולים אנרגטיים, מפרטת שטרן. "יש חשיבות עצומה לטיפולי מגע בזמן משבר והתמודדות עם סרטן, בתקופה של 'בגידת הגוף'. המגע כמובן הוא מקצועי, רגיש ומותאם לצרכים של החולים. כל הטיפולים מבוצעים על ידי אנשי מקצוע ומטפלים מיומנים שמעניקים טיפול לא רק לחולים אלא גם לאנשי צוות רפואי המטפלים בחולי סרטן בבתי החולים השונים. חולי סרטן הגרים בקרבת מקום יוכלו ליהנות מחלק מהטיפולים במרכז לסיוע הוליסטי לחולי סרטן הממוקם בירושלים ומציע טיפולים משלימים בחינם או בעלות סמלית.

במרכז פועל גם מערך של הכשרת מטפלים הוליסטים המתמחים במטופלים חולי סרטן. יש מחסור במומחים שעברו הכשרה ייחודית לנושא זה על כל מורכבויותיו וההכשרה הניתנת במרכז היא עמוקה, רחבה וכוללת תכנים של רפואה אונקולוגית מערבית, לצד לימודי רפואה הוליסטית, פסיכותרפיה גופנית וטכניקות של מגע. לצד כל אלה מציע המרכז גם סדנאות, קורסים, ימי העשרה ומפגשי העצמה למטופלים ובני משפחותיהם.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום