מחלות חורף: הטיפול ההומיאופתי

(0)
לדרג

ההומאופתיה מציעה אלטרנטיבה טבעית לטיפול במחלות החורף. כל הדרכים לריפוי דלקות ולחיזוק המערכת החיסונית לטווח ארוך

מאת: מומחי האגודה הישראלית להומיאופתיה קלאסית

שפעות, הצטננויות, דלקות אוזניים וגרון, ברונכיטיס, סינוסיטיס ועוד תחלואים תוקפים אותנו בחורף לעיתים תכופות מדי. הסובלים העיקריים הם בעלי המערכת החיסונית החלשה אשר נוטים להידבק במחלות בקלות, מתקשים להתגבר על הדלקת בכוחות עצמם ומחלתם מתארכת או מסתבכת בעקבות זאת. לרפואה הקונבנציונלית מענה דל כשמדובר במחלות ממקור ויראלי. כיצד אפשר לחזק את המערכת החיסונית לטווח ארוך ולא לטפל רק בתסמינים בעת מחלה?

התהליך הדלקתי

מקור המושג דלקת במילה דליקה, כמו בשריפה או בעירה. חום נוצר במקום הדלקת כשהיא מקומית ובדלקת "כללית" החום מפושט לכל הגוף. התהליך הדלקתי, שמקורו במערכת החיסון, מתרחש בכמה שלבים: חומרים המופרשים מתאי מערכת החיסון מאותתים למוח להעלות את טמפרטורת הגוף, במטרה לאפשר לגוף לחסל את הנגיפים או החיידקים.

החום והתהליך הדלקתי כשלעצמם אינם מסוכנים והקהילה הרפואית הקונבנציונלית והאלטרנטיבית תמימת דעים, כי חום הוא משרתו של הגוף במלחמה נגד וירוסים וחיידקים. פעמים רבות לאחר מתן תרופות לשיכוך החום, מדכאים מורידי החום את תהליך המחלה הטבעי, גורמים לכך שהמערכת החיסונית פחות יעילה ומאריכים את משך המחלה. בדרך כלל ניתן לראות שהגוף "מתעקש" להעלות חום אחרי מתן התרופה, כדי להשלים את מלחמתו במזיק. רופאים רבים סבורים שאם החום אינו מסכן את החולה אין צורך לנקוט באמצעים להוריד אותו. לדוגמא: יש ילדים שגם בחום של ארבעים מעלות נשארים חיוניים ומתקשרים.

שימוש באנטיביוטיקה

כולנו שמענו סיפורים על דלקת עקשנית במיוחד, שחזרה ללא הרף גם לאחר טיפול באנטיביוטיקה. תפקידה של האנטיביוטיקה היא לקטול או לעכב צמיחה של חיידקים למיניהם. אולם, האנטיביוטיקה קוטלת גם חיידקים לא מזיקים ומשנה את הסביבה החיידקית הטבעית של הגוף (לדוגמה, במעי, בנרתיק ועל פני העור).

שימוש תכוף באנטיביוטיקה מפחית את יעילותה. כמו-כן, האנטיביוטיקה אינה משפיעה על וירוסים. האנטיביוטיקה עלולה להחליש את הגוף ולגרום לניוון של המערכת החיסונית ומומלץ להיעזר בה באין מוצא אחר לריפוי הדלקת.

מתי מומלץ לפנות לטיפול הומאופתי?

ההומאופתיה מציעה אלטרנטיבה טבעית לטיפול במחלות החורף לסוגיהן השונים, ובכל המקרים שבהם אנחנו שומעים מהרופא ש"זה ויראלי" ואין מה לעשות. ההומיאופתיה מרפאת דלקות בזמן אמת ומונעת אותן בטווח הרחוק, בהציעה חלופה בטוחה ויעילה, ללא תופעות לוואי וסיבוכים בטווח הארוך.

ההומאופתיה מונעת הישנות מחלות זיהומיות ומפחיתה את מספר הפעמים שהמטופל יחלה. היא מכירה בחשיבות התהליך הדלקתי בהיותו דרכו של הגוף לטפל במזיק שחדר אליו. הטיפול ההומאופתי מסייע לגוף להפוך את התהליך הדלקתי לקצר ואפקטיבי, כך שהגוף מחסל את החיידקים/נגיפים ונותר חזק ומוכן למתקפה הבאה. המצב האידאלי הוא שהאדם יהיה חולה אחת לזמן רב (הרצה חיונית ובלתי נמנעת של המערכת החיסונית) ושהמלחמה שלו תהיה קצרה ויעילה.

מומלץ לפנות לטיפול הומאופתי בזמן הדלקת, או בין דלקות חוזרות. ההתייחסות של ההומאופת תהיה שונה בשני המקרים. במקרה של דלקת התרופה ההומאופתית תותאם למצב המיוחד שהחולה שרוי בו - סוג החום, ההתנהגות, אופי הכאבים מיקומם וכו'. במידה והמטופל מגיע לטיפול במצב בריאותי "תקין" המטפל יתאים לו תרופה לטווח ארוך שמתאימה במיוחד עבורו על פי, היסטוריה רפואית, אופיו, אפיונים גופניים וכו'. במקרה זה המטרה תהיה שיפור מצב הבריאות הכללי וטיפול שימנע התפתחות של דלקות בעתיד.

להומאופתיה כמה מאות של תרופות פוטנציאליות (הקרויות רמדיס), לטיפול במצבי דלקת שונים. להלן מבחר רמדיס מצומצם המתייחסות למגוון רחב של תסמינים ומאפיינים ומדגימות את עיקרון ההתאמה האינדיווידואלית של ההומאופתיה:

aconite - תתאים במקרים בהם החום מטפס מעלה במהירות, במיוחד לאחר חשיפה עזה לקור ולרוח. חום שעולה בעיקר בערב או בלילה המלווה בצמרמורות. החולה ירגיש רע אם יחשוף לאוויר איבר מגופו, הוא אינו רוצה שיגעו בו מחשש לכאב. החולה יחוש צמא רב, האישונים יכולים להיות מוקטנים; תהיה רגישות לאור; אוזניים חמות ואדומות; דפיקות לב בזמן החום; ההתנהגות הכללית תהיה מרוגשת, החולה יכול לחוש חרדה וחוסר מנוחה מייסרים, עצב ונטייה לבכי.

aconite מתאימה לטיפול בסוגי הדלקות הבאות: שפעת, דלקת ריאות, דלקת בדרכי השתן ובחום המתפתח לאחר שוק או טראומה.

bryonia - תתאים במקרים בהם החום מתפתח לאט ועולה גבוה. הדלקת תהיה מאוד כואבת והחולה ירגיש רע עם כל תזוזה קטנה וירצה לשכב בשקט ללא הפרעה; חום שמתחלף בצמרמורות; חום יבש ללא זיעה; חום שעולה במיוחד בשעה 21:00 בערב; עם כל גל של חום קיימת הרעה במצב החולה; צמא רב וצורך בשתייה מרובה; כאב ראש שמלווה את החום; כאבים בגפיים בזמן החום; החולה יכול להיות מרוגז ועצבני ולא מעוניין שיתקרבו אליו או יפריעו לו.

bryonia מתאימה לדלקות הבאות: חום עם פריחה, חום המלווה דלקת ממושכת, טיפוס, דלקת של הקרומים בגוף (מוח, ריאות), שפעת, ברונכיט ועוד.

gelsemium - מתאימה במקרים של חום המלווה בתשישות ורעד; צמרמורות שעולות ויורדות בגב; חום שמתחלף בצמרמורת, או חומים ארוכי טווח שלא יורדים; החולה יהיה תשוש ורדום רוב הזמן; הוא יחוש רעד קשה וצורך שיאחזו בו; הוא אינו צמא בזמן החום; פניו אדומות ועפעפיו צנוחים; החולה בקושי יקום מן המיטה ויתקשה להחזיק את הראש; יכולה להיות השתנה בלתי נשלטת בזמן החום; גפיים כבדות ודואבות.

gelsemium תתאים במקרים של פריחות, מחלות חום לסירוגין, שפעת ודלקות מסוגים שונים.

pulsatilla - תתאים למצבי חום ללא דפוס קבוע. הסימפטומים יהיו חזקים: הרעה בשעות הערב; צורך באוויר צח והטבה ברורה עם החשיפה לאוויר; חום שמתמקד בחלק הגוף העליון; הרעה מחום ומכיסוי; הטבה מרחצה קרירה וטיולים או ישיבה בחוץ; חוסר צמא בולט; עיניים דומעות לצד החום; אצל ילדים - התנהגות מפוחדת, רצון להיות לבד ולחליפין צורך במישהו שישב לידם, ירגיע וילטף. רוצים שיחזיקו אותם על הגוף או הידים; חוסר מנוחה שמלווה את החום.

Pulsatilla מתאימה לטיפול בדלקות אוזניים, ברונכיט ודלקות וגם בדלקות בדרכי השתן.

Chamomilla - תתאים במיוחד לחום בילדים. יכול להיות חום המתבטא יותר בצד אחד של הגוף, בצד הקדמי או האחורי. יכול להיות חום גבוה ממושך, ללא הפוגות. רעידות עם החום. חום שעולה לאחר כל שלב הזעה. יכולה להיות זיעה מרובה בחלקים המכוסים. יכולה להיות לחי אחת אדומה והשנייה חיוורת. זיעה בפנים בזמן החום. כאב גב בזמן החום. ההתנהגות הכללית תהיה עצבנית וקפריזית ומאפיין חשוב נוסף בילדים הוא הצורך להיות על ידיהם של ההורים כל הזמן.

Chamomilla מסייעת לטיפול בפעוטות גם במקרים של חום שמקורו בבקיעת שיניים.

יש להתייעץ עם הומאופת מוסמך, חבר האגודה להומיאופתיה קלאסית (RCHom) לפני נטילת תרופה הומאופתית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הומיאופתיה
פורום ייעוץ תרופתי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום