רפואה משלימה: טיפול בגלי חום

(0)
לדרג

בעיקר בקיץ, גלי חום והזעות לילה עלולים להיות מייסרים מאוד. שינויי תזונה ואורח חיים בגישה הטבעית עשויים להקל על הבעירה הפנימית

מאת: ד"ר ענת גרינשטיין, N.D

הזעות לילה נגרמות בשל שינויים הורמונליים היוצרים גלי חום ומשפיעים על בלוטת ההיפותלמוס במוח, האחראית על ויסות חום הגוף. תופעה זו הופכת למייסרת במיוחד בחודשי הקיץ החמים והלחים.

לפי הרפואה המשלימה, תסמיני גיל המעבר ניתנים לטיפול באמצעות שינוי אורח חיים גורף, המסייע בין היתר במניעת תחלואים וקשיים בריאותיים בתקופה זו ואחריה. להלן המלצות להתמודדות עם גלי החום והזעות הלילה.

שינויים תזונתיים

על פי הרפואה הסינית רצוי לאכול מזונות קרירים שמצננים את הגוף מהחום המצטבר בגוף בגיל המעבר. המזונות המומלצים הם ברוקולי, סלרי, חסה, נבטים, אספרגוס, אפרסמון, חיטה, אבטיח, דגנים מלאים, קטניות, כרוב. רצוי לאכול פירות וירקות טריים או מוקפצים, אך לא מזונות שעברו בישול ארוך, עיבוד או אפייה, הגורמים לעליית חום הגוף. לפי הרפואה הסינית, ככל שהמזון מבושל ומעובד יותר, כך האנרגטיקה של המזון מחממת יותר.

מומלצת הפחתה בצריכת מזונות מעוררים כקופאין, סיגריות, אלכוהול, ותבלינים חריפים, זאת בנוסף למזונות מטוגנים המעלים את החום בגוף, ועל כן מגבירים הזעות לילה, גלי חום ועצבנות.

גם חלבונים מהחי, כביצים, בשר ועוף, נחשבים מזון מחמם ומעורר, לכן מומלצת הפחתה משמעותית בצריכתם והמרתם בתזונה המבוססת על חלבונים מהצומח, כדוגמת שעועית לסוגיה, עדשים, חומוס, סויה ופול. מומלץ לצרוך מוצרי סויה כתחליף לחלבון מן החי. מוצרי סויה מכילים פיטואסטרוגנים, חומרים צמחיים דמויי ההורמון הנשי אסטרוגן שמאזנים את המערכת ההורמונלית, וספונינים המסייעים בפירוק שומנים, העלאת "הכולסטרול הטוב" והפחתת "הכולסטרול הרע".

המירו שומנים רווים הנמצאים במזונות מן החי בשומנים חד בלתי רוויים ורב בלתי רוויים, המצויים במזונות מן הצומח, כמו אגוזים, גרעינים, טחינה, שומשום, אבוקדו, זיתים, שמן קנולה, שמן זית ועוד.

שתייה מוגברת (12-10 כוסות ביום) תקרר את הגוף ותעניק תחושת שובע ונינוחות. מומלץ להמיר משקאות מוגזים במים, מיצי ירקות, מיצי פירות ותה צמחים. עדיפות חליטות "מקררות" כתה נענע, מנטה, זוטא לבנה, עשב לימון, לואיזה וכד' על פני חליטות צמחי מרפא בעלי אופי מחמם, כדוגמת ג'ינג'ר, קינמון, הל, קפה, ג'ינסנג וצ'אי לסוגיו.

יש לצרוך מזונות הנחשבים נוגדי חמצון כדי לנטרל רעלים ולהפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. מזונות כאלה הם, למשל, ירקות ממשפחת המצליבים: כרוב, כרובית, ברוקולי, כרוב ניצנים, צנון, צנונית ולפת; מזונות המכילים ליקופן: עגבניות, אבטיח ויין אדום; מזונות המכילים ויטמין C: פרי הדר, פלפל ירוק, שמיר, ברוקולי, כרוב, פטרוזיליה, קיווי, לפת, גויאבה, דובדבנים.

יש להרבות באכילת פחמימות מורכבות המכילות סיבים תזונתיים ומעניקות תחושת שובע, ולהפחית בפחמימות פשוטות המעלות את רמות הסוכר והטריגליצרידים בדם. הפחמימות המורכבות כוללות אורז, מלא, פסטה מלאה, לחם מחיטה מלאה, שיפון, שיבולת שועל, קינואה.

אכלו מזונות המכילים אומגה 3 המסייעת בהפחתת דיכאון ומונעת מחלות לב וכלי דם. אומגה 3 מצויה במאכלי ים, דגים, אצות, זרעי פשתן, שמן פשתן, שמן קנולה ואגוזי מלך.

טפלו בעצמכם

ניתן להשתמש בפורמולות צמחי מרפא בחליטה או בטינקטורה שיינתנו בהתאמה אישית על פי הסימפטומים הדומיננטיים אצל המטופל. בדרך כלל הצמחים שייבחרו יהיו צמחים הורמונליים, כמו סימיסיפוגה, שיח אברהם ועוד.

מומלץ לצרוך תוספי תזונה כמו מולטי ויטמין 50+, ויטמין B סטרס, כרומיום במידה ויש כמיהה למתוק ולאיזון רמת הסוכר, ויטמינים נוגדי חמצון מקבוצות A, C ו-E, סלניום, ו-Q10, בעיקר עבור מעשנים ובעלי סיכון למחלות לב וכלי דם.

רצוי להסתייע בטיפולי מגע מרגיעים כמו טיפולי רפלקסולוגיה, מסאז', תרגילי יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך.

מומלץ לבצע פעילות גופנית המסייעת בהפחתת תחושת המתח והחרדה ובהגברת תחושת השליטה.

ניתן להכין תרסיס מרענן המבוסס על מים בשילוב מספר טיפות של שמן אתרי בעל אופי מצנן ומרענן כעזרה ראשונה ולסיוע במצב של גלי חום והזעה. בין השמנים: לימון, לבנדר, מליסה, קמומיל, רוז היפ. מוסיפים כעשר טיפות שמן צמחי ל-500 מ"ל מים, ובאותו יחס לכמות קטנה או גדולה יותר. ניתן לערבב את השמנים יחד לפי ההעדפה אישית או להסתייע בצמח אחד בלבד. יש לרסס כ-30 ס"מ מהפנים או הגוף, לתת ללחות להיספג ולקרר, ולנשום את הריח המצנן.

לפני השינה מומלץ לטפטף שתי טיפות של שמן אתרי לימון ושתיים של שמן אתרי גרניום לצדי הכרית (לא היכן שמונחות הפנים). הטיפות, אשר יתנדפו במהלך הלילה, הן בעלות אפקט מצנן, מקל ומרגיע.

מקלחת הכוללת עיסוי הגוף בליפה שעליה מספר טיפות שמן לבנדר או לימונית, מכיוון הגפיים אל עבר הלב, תעורר חימום והזעה מידיים, אשר יפחיתו את עוצמת ההזעות בלילה. הטיפול מומלץ כשעה לפני השינה.

ד"ר ענת גרינשטיין, N.D, היא ראש המגמה לנטורופתיה במכללת מהות לרפואה משלימה, בחסות מרכז ההשתלמויות של אוניברסיטת בר אילן.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום