שפעת: התמודדות בדרך הטבעית

(0)
לדרג

נגיף השפעת מגיע לבקר כל חורף. הנטורופתיה מציעה תרופות מקדימות למכה, וגם כמה שיעזרו לכם להוריד את החום

מאת: נטלי שוינקלשטיין

מחלת השפעת (FLU) נגרמת עקב נגיף (וירוס) ה-influenza. המחלה מערבת את מערכת הנשימה העליונה ו/או התחתונה ולרוב מלווה בתסמינים וסימנים כמו חום, כאבי ראש, כאבי שרירים וחולשה. היקף פריצת המחלה משתנה בכל חורף, והיא גורמת לאחוזי תחלואה גבוהים באוכולוסייה ולעלייה בתמותה בקרב חולים בסיכון גבוה, כמו קשישים וחולי איידס.

הכירו את הנגיף

נגיפי השפעת נחלקים לשלושה סוגים על פי ההבדלים בחלבונים שנמצאים בגרעין ובחלק הפנימי של המעטפת שלהם.

הסוג הראשון - השכיח מבין השלושה הוא הגורם העיקרי למגפות השפעת.

הסוג השני - גורם למחלה קלה יחסית ולמגפות מוגבלות, למשל בבתי ספר או בצבא.

הסוג השלישי - זן נדיר שגורם למחלה אצל האדם.

נגיפי השפעת מתחדשים ומשתנים משנה לשנה ולכל סוג יש זנים רבים. מגפות מקומיות פוקדות את ישראל בתדירות של 1-3 שנים. מגפות עולמיות התפשטו עד שני העשורים האחרונים כל 15-10 שנים. הגורם העיקרי למגפות אלו הוא, כאמור, נגיף שפעת מהסוג הראשון.

ההדבקה בנגיף מתרחשת עקב מגע עם הפרשות ממערכת הנשימה של חולים. החולה מפסיק להדביק 5-2 ימים לאחר הופעת התסמינים. הנגיף מתרבה בעיקר בתאי רירית הנשימה, אך גם בתאי נאדיות הריאה ובמאקרופאג'ים, שהם חלק מתאי מערכת החיסון. תוך כשש שעות הנגיפים החדשים פורצים מהתא ומדביקים במהירות תאים סמוכים.

אוכלוסיות הנמצאת בסיכון גבוה להידבקות במחלה הן: חולים במחלות לב או ריאה כרוניות, מטפלים בחולים הכרוניים הללו, דיירי בתי אבות ומוסדות סיעודיים, אנשים בריאים מעל גיל 65, נשים בהריון בשליש השני או השלישי וילדים ונוער המקבלים אספירין באופן קבוע.

התסמינים והסימנים למחלה רבים ומתחילים בנזלת קלה ללא חום ועד לאפיסת כוחות מוחלטת. ההסתמנות האופיינית מופיעה באופן חד ומהיר וכוללת חום גבוה, שיעול, כאב גרון, כאבי שרירים, כאבי ראש ותחושת מחלה כללית. בדרך כלל התסמינים והסימנים הללו אורכים כשבוע, כשבמהלכו הם שוככים.

טיפולים טבעיים בשפעת

זמן תחילת הטיפול בשפעת מאוד חשוב להחלמה. אם "תופסים" את המחלה בהתחלתה, עוד כאשר התסמינים מזעריים, ניתן למנוע לגמרי את המשך הופעת המחלה. אך אם מתחילים את הטיפול כמה ימים לאחר מכן, זמן ההחלמה יהיה ארוך, אם כי קצר יותר מטיפול קונבנציונלי.

^^מקבץ פעולות המומלצות לעצירת המשך המחלה:^^

צמח המרפא איסטיס - החזיקו טינקטורה מצמח המרפא איסטיס בארון התרופות בביתכם. כשתתחילו לחוש סימנים ראשוניים של הופעת מחלה, כגון עקצוץ בגרון, חולשה כללית, נזלת קלה, צמרמורות ועוד - הזליפו לחצי כוס מים שתי מזלפות ושתו כל שעתיים במשך יום שלם. לאחר יום המשיכו בשתיית התמצית בריכוז של מזלפה אחת לחצי כוס מים 4-3 פעמיים ביום. אם קמתם כחדשים, אין צורך להמשיך בשתיית הפורמולה. אם התסמינים הוחלשו אך עדיין קיימים, מומלץ להמשיך בשתיית הפורמולה אך לא יותר מארבעה ימים. אם לאחר ארבעה ימים התחושות עדיין קיימות, מומלץ להגיע לרופא משפחה.

מי מלח - מלאו בבקבוק מזלפה מים מעורבבים בכפית גדושה של מלח. הזליפו שתי טיפות לכל נחיר בשכיבה על הגב עם הראש מורם. תנו לנוזל לזרום אל גרונכם.

תה ירוק מחוזק - שתו תה ירוק עם ארבע שיני שום חתוכות גס + חצי לימון טרי וכפית סילאן להמתקה. עשו זאת פעמיים ביום.

אמבט לבנדר - הוסיפו לאמבטיה חמימה עלי לבנדר, שהו באמבטיה לא יותר מ-15 דקות.

שמן זית לגרון - עסו את גרונכם בשמן זית מכבישה קרה מעולה ולאחר מכן כסו את הצוואר בצעיף.

שמן זית על האף - עסו את האף שלכם מבחוץ לכיוון האוזניים בשמן זית מכבישה קרה.

שמן איקליפטוס - הרתיחו מים ומזגו אותם לקערית. הזליפו שתי טיפות של שמן אתרי איקליפטוס לקערה וכסו את ראשכם במגבת גדולה בכדי למנוע מהאדים להתנדף. נשמו את האדים ותנו לנזלת לנזול.

ויטמין C - בלעו אחת ליום כדור 1,000 מ"ג ויטמין C. השתדלו להימנע מכמויות גדולות יותר - הגוף שלנו לא רגיל לקבל כמויות כה גדולות של הוויטמין. אם תשתו כמויות מופרזות ולאחר כמה ימים תפסיקו בבת אחת, הגוף עלול לחשוב שהוא נמצא בחסר ולפתח שוב מחלה.

מים - שתו 12-8 כוסות מים ביום.

מזון קל - הימנעו ממזון שומני וכבד. מזון מעולה שמתאים לריפוי הוא מרק ירקות.

חום ומנוחה - לבשו בגדים חמים והשתדלו לא לעסוק בפעילות שמצריכה אנרגייה רבה.

אם המחלה כבר בשיאה ויש חום העובר את ה-38.5 מעלות, פעלו במספר דרכים על מנת להוריד את החום, שכן חום מאוד גבוה יכול לפגוע באדם וחום נמוך יעזור להחלמה מהירה יותר.

ערק - הרטיבו מגבת במים חמים עם ערק והניחו על בית החזה.

שמן אתרי - הרטיבו מגבת פנים במים קרירים. הזליפו למגבת 3-2 טיפות שמן אתרי איקליפטוס ו/או ברוש והניחו על המצח.

קירור כפות הרגליים - הרטיבו את כפות הרגליים במים קרים. הגוף יחוש צורך לחמם את הרגליים ומיד התחושות של החום בפנים יעלמו.

משמעויות מחלת השפעת

מחלה כמו שפעת יכולה להעיד על עומס בחיי היום יום, מחשבות טורדניות כרוניות, עבודה מאומצת, לחץ נפשי, אי מנוחה, חוסר שינה וחרדות כאלו או אחרות.

הופעת המחלה מביאה את האדם למנוחה פיזית ולפעמים גם נפשית. מחלה כזו אינה בהכרח מעידה על חולשה חיסונית. מבחינה הוליסטית, אם המחלה נכנסת ועוברת מהר, זה אומר שהגוף היה זקוק למנוחה ומערכת החיסון אכן פועלת בתקינותה. מחלה שנכנסה והוחמרה במשך הימים במקום לסגת לאחור, מעידה על חולשה חיסונית שיש לטפל בה בהתאם. הופעת המחלה וסיבותיה משתנות מאדם לאדם. כל אדם הוא שונה ולכן הסיבות להופעת מחלה זו יהיו שונות.

ניתן למנוע הופעת מחלות על ידי הכוונת הגוף באמצעות תזונה בריאה, תוספי תזונה מתאימים, נשימות, מודעות פיזית, מודעות מנטלית ועוד. עם הופיעה המחלה, השתדלו להתחיל לטפל בעצמכם כמה שיותר מוקדם בכדי למנוע התפרצות חזקה ואפשרו לעצמכם מנוחה.

נטלי שוינקלשטיין היא נטורופתית ותזונאית קלינית טבעית.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום