רפואה סינית: טיפול בבעיות עור

(0)
לדרג

הרפואה הסינית מציעה טיפול משלים לבעיות בעור המבוסס על ראייה הוליסטית של גוף ונפש. מיליארד סינים לא טועים

מאת: דוד פרלה

אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) הינה מחלת עור כרונית אשר סימניה הראשונים מופיעים לרוב בתינוקות, ב-50% מהמקרים יופיעו הסימנים הראשונים עד גיל שנה. שכיחות המחלה עלתה בעשורים האחרונים, וכיום היא נעה בין 15% ל-20% מאוכלוסיית הילדים עד גיל 5 בארצות המפותחות. ניתן לראות את המחלה גם בילדים מעל גיל 5 ובמבוגרים.

דלקת עור אטופית שייכת לקבוצת המחלות האטופיות המאופיינות ברגישות יתר ותגובות אלרגיות של המערכת החיסונית, וביניהן מוכרות מחלת האסתמה, נזלת (ריניטיס) אלרגית, דלקת עיניים אביבית ואלרגיה למזון. לעתים קרובות ניתן לראות רקע גנטי תורשתי כאשר חולה או בני משפחתו לוקים בכמה מבין מחלות אלה.

המחלה קיבלה את הכינוי העממי "אסתמה של העור" מכיוון שחלק מהסובלים ממנה לוקים גם בבעיות נשימה כאסתמה, וידועה התופעה בקרב חולים אלה שכאשר מצב הנשימה מחמיר מצב העור משתפר, ולהיפך כאשר מצב העור מחמיר מצב הנשימה משתפר. התלונה השכיחה של הסובלים מהמחלה היא הגרד. תפרחות וסימני גרד מופיעים במקומות האופייניים לקבוצת הגיל שאליה משתייך החולה. הגרד העז פוגע באיכות חייו של המטופל, מפריע לשינה וגורם לפציעתו של העור.

הטבה בחומרת הפריחה

מחקר במחלקת העור בביה''ח תל השומר מצא כי טיפול משולב של צמחי מרפא סיניים ודיקור, שיפר באופן ניכר את מצבם של חולים באסתמה של העור. המחקר פורסם לאחרונה בעיתון האמריקאי Journal of Alternative and Complementary medicine. העיתון נחשב לאחד העיתונים רבי ההשפעה בתחום מחקר של רפואה משלימה בארה''ב ובעולם. במסגרת המחקר טופלו כ-20 חולים בני 13 עד 48 שקיבלו, בנוסף למשחות או תרופות, גם דיקור סיני פעמיים בשבוע ונטלו שלוש פעמים ביום אבקה מצמחי מרפא סיניים שהותאמה להם באופן אישי לאחר אבחון.

המחקר נמשך כשלושה חודשים ובמהלכו נרשם שיפור מובהק בחומרת הפריחה, בעוצמת הגירוד ובאיכות החיים. בתום שלושת חודשי המחקר נצפתה אצל כל המשתתפים הטבה במצב ובחומרת הפריחה (מציון של 5 לפני התחלת הטיפול לדרגה של 1.8 לאחריו). בנוסף, 80% מהחולים דיווחו על שיפור מובהק באיכות חייהם ובעוצמת הגירוד הנובעת מדלקת העור האטופית.

חשוב להדגיש את העובדה שהחולים הראו גם ירידה משמעותית בצריכת תרופות אנטי היסטמיניות ומשחות סטראודליות המכילות קורטיזון, ובכך נמנעות תופעות לוואי המשויכות לתרופות אלה.

אוריטיקריה (סרפדת) היא מחלה נפוצה מאד שכ-25% מהאוכלוסייה חוו אותה פעם אחת לפחות בחייהם. במחלה קיים תהליך אלרגי חריף בעור המתבטא בתגובת כלי דם בעור בצורת "גושים" בצקתיים אדומים בהירים שגודלם נע בן מספר מילימטרים עד עשרות סנטימטרים. הרבדים מופיעים במקומות שונים בגוף ומופיעים ונעלמים במהלך היום. הפריחה מלווה בגרד חזק ותחושת עקצוץ.

בעבודה שנעשתה במחלקת העור בביה"ח תל השומר ושהוצגה בכנס השנתי של רפואת העור (1994 אילת), טופלו 12 חולי אוטקריה כרונית, מתוכם 9 חולים סיימו תקופת מעקב בת 3 חודשים. הטיפול כלל דיקור פעם בשבוע וצמחי מרפא שהותאמו למטופל באופן אישי. החולים נבדקו אחת לשלושה שבועות על ידי רופא עור. אצל כל התשעה נצפה שיפור משמעותי במצבם - אצל 5 חולים הייתה הפוגה מלאה, אצל 2 חולים היה שיפור משמעותי ביותר ואצל 2 חולים נוספים היה שיפור חלקי. מסקנת העבודה הייתה שטיפול ברפואה סינית יכול להוות אופציה טיפולית לחולים עם אורטקריה כרונית.

חשוב לציין שהן אטופיק דרמטיטיס והן אורטיקריה כרונית הן בעיות עור שבמצבים חריפים מחייבות טיפול מהיר ברפואה מערבית למניעת זיהום משני באטופיק דרמטיטיס או מצבי בצקת נשימתית באורטיקריה כרונית. מטרת הטיפול הסיני הינה בראש ובראשונה מניעת הגעת המטופל למצבים חריפים אלה.

גוף ונפש

הטיפול ברפואה סינית מבוסס על ראייה הוליסטית של גוף ונפש, כאשר העור נחשב כהחצנה של מצב האיזון הפנימי הן הפיזיולוגי והן הנפשי, ולכן עיקר הטיפול בצמחי מרפא, דיקור ותזונה הוא פנימי. מטרת הטיפול היא לפתור את הבעיה מהשורש על-ידי החזרת האיזון לגוף ולנפש לטווח ארוך. כמובן שקיים גם ברפואה סינית טיפול חיצוני במשחות וקרמים המופקים מצמחים, אך הוא רק משלים לטיפול העיקרי שהינו פנימי.

^^טיפול בדיקור:^^

קיימות נקודות דיקור בעלות השפעה טובה על העור הן בהורדת הפריחה והן בהורדת הגרד ובעיקר להחזרת האיזון לגוף. הנקודות מותאמות באופן אישי לאחר אבחון המטופל ברפואה הסינית. המטופל שוכב 20 דקות עם מחטי הדיקור (מחטים חד-פעמיות ללא שום חומר). אצל ילדים קטנים מכניסים ומוציאים מיידית את המחט או משאירים למספר מועט של דקות. הטיפול איננו כואב ולמעשה משרה תחושת רוגע על המטופל. במחקר מערבי הוכח כי לדיקור השפעה אנטי דלקתית ומרגיעה - בזמן הדיקור משחרר הגוף אנדרופינים (משכך כאב טבעי של הגוף). כמו כן, לדיקור השפעה מווסתת ומאזנת על מערכת החיסון.

^^טיפול בצמחי מרפא:^^

המטופל מקבל תערובת צמחי מרפא אשר הותאמה לו אישית לאחר אבחון ברפואה סינית. צמחי המרפא חשובים ביותר להורדת היובש הדלקתיות והגרד מהעור ולהחזרת האיזון הפיזי והנפשי לגוף. המטפל משנה את הרכב הצמחים בהתאם למהלך המחלה.

^^הקשר התזונתי:^^

לתזונה השפעה מרובה על מצב העור. התזונה הסינית נותנת חשיבות רפואית מרובה לטעם ולטמפרטורה שיוצרים המאכלים בגופנו. בעיות עור רבות מתאפיינות בתהליכים של עליית חום ממערכת העיכול אל העור, והגברת התהליך הדלקתי. לכן העיקרון התזונתי המנחה הוא ריבוי מזונות בעלי השפעה מקררת כלפי העור, כדוגמת: שיפון, אלפלפה, אספרגוס, סלרי, חסה, כרוב, מלפפון, קינואה, פאפיה, עלי צנון חיטה סובין, מש, טופו, פולי סויה צהובים ודוחן. ומיעוט במזונות בעלי אופי מחמם - אוכל חריף ומטובל, מטוגן, אלכוהול וקופאין היכולים להחריף את מצב העור.

^^הקשר הנפשי:^^

תחום רפואת העור הוא אחד התחומים הבולטים ברפואה בהן ניתן לראות בברור קשר נפשי הדוק למהלך המחלה ואופן הופעתה. מחלות עור רבות פורצות או מחריפות בזמן מתח ולחץ נפשי, ומהוות מעין ביטוי חיצוני של הגוף ואיתות לחוסר האיזון הנפשי בו שרוי האדם. יתרה מזו, לחץ נפשי מחליש את המערכת החיסונית ומאפשר לאלרגנים השונים להשפיע על גופינו. בעיות עור בגלל הפגיעה האסתטית המאפיינת אותם, מלוות תמיד בהשפעה רגשית חזקה על נפש האדם.

אדם הקם בבוקר ומגלה לפתע פריחה על העור נכנס באופן טבעי למצב מתוח - למה הפריחה הופיעה? מתי היא תעבור? מה יגידו אנשים כשיראו את הפריחה? כל אלה מעלים את רמת המתח בגוף, ויוצרים בהתבוננות סינית חסימות אנרגטיות הגורמות לתופעות חום וחסימות בזרימת הדם והזנת העור, כך שכמעט תמיד מתח יביא להחמרה במצב. החמרה במצב מביאה כמובן לעוד מתח, ופה נמצא מעגל הקסמים שניתן לראותו פעמיים רבות בזמן טיפול בבעיות עור.

הרפואה הסינית רואה בגוף ובנפש יחידה אחת בלתי ניתנת להפרדה, כאשר המצב הנפשי משפיע על המצב הפיזי, ולהיפך המצב הפיזי משפיע על המצב הנפשי. הטיפול בבעיות עור תמיד נותן גם דגש רב למצב הנפשי, הן בבחירת נקודות דיקור בעלות השפעה מרגיעה, והן בבחירת צמחי מרפא מרגיעים המכוונים לשבור את מעגל הקסמים בו שרוי המטופל, כאשר השילוב של טיפול הן בחוסר האיזון הנפשי והן בחוסר האיזון הפיזיולוגי מזרז את תהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף ומביא להחלמה מהירה.

דוד פרלה הוא חוקר ומטפל בבעיות עור ברפואה הסינית, אחראי על תחום הרפואה המשלימה במחלקת העור במרכז הרפואי ע''ש שיבא -תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור ומין
פורום רפואה סינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום