הסכנה בצמחי מרפא

(0)
לדרג

רק מעטים מודעים לכך שנטילת תרופות עם צמחי מרפא עלולה להיות קטלנית. כל ההסברים והדוגמאות לשילובים מסוכנים

מאת: מערכת zap doctors

במאמר המתפרסם בימים אלה בביטאון "הרפואה" של ההסתדרות הרפואית, מזהירים רופאים מהמרכז הרפואי אסף הרופא מפני הנזק האפשרי הטמון בשילוב בין תרופות קונבנציונאליות לצמחי מרפא. הסכנה עלולה להיות חמורה ואף קטלנית.

מחברי המאמר, ד"ר לי גולדשטיין, פרופ' מתי ברקוביץ, פרופ' אהובה גוליק (מ"אסף הרופא") וד"ר מאזן אליאס (מבי"ח העמק), שסקרו את הממצאים השונים בתחום, מציינים כי בארץ יש עשרות אלפי אנשים המשתמשים בצמחי מרפא על בסיס יומיומי, ורבים מהם משלבים בין תרופות רגילות שהם נוטלים (וחלקם על בסיס קבוע) לבין צמחי המרפא. בצד היתרונות הטיפוליים שעשויים להיות לשימוש בצמחי מרפא, יש גם בעיות שראוי להיות מודעים להן, שכן הן עלולות להשפיע על יעילות התרופות הרגילות ואף להזיק לבריאותו של המטופל.

מחברי המחקר מציינים כי צמחי המרפא מכילים, לא פעם, חומרים פעילים המופקים מחלקי צמח שונים - ולא תמיד ידוע הרכב החומרים המדויק שהם מכילים. יש לציין כי הפיקוח על צמחי המרפא הוא כעל תוספי מזון בלבד - ולא כפי שמקובל בכל הקשור לתרופות קונבנציונאליות, מה גם שהחברות שמייצרות את התוספים המכילים צמחי מרפא לא מחויבות לייצר חומרים/תכשירים בעלי הרכב מדויק בכל פעם, ואין רישום מדויק של השפעות הלוואי מנטילת צמחי המרפא.

ממחקר שהתקיים לאחרונה מתברר כי כ-22% מהמבקרים בקופות החולים דיווחו כי הם צורכים צמחי מרפא. כמחציתם לא דיווחו על השימוש בצמחים אלה לרופא המטפל שלהם, שכן סברו שאין בכך צורך כי לצמחים אין תופעות לוואי.

דוגמאות לפגיעה הנגרמת משילוב התרופות עם צמחי המרפא

שום (לטיפול בזיהומים ולהורדת כולסטרול) + תרופות נוגדות קרישה (אספירין) עלולים לגרום לנטיה לדימומים או לכישלון הטיפול באיידס.

שילוב של אכיניציאה (לטיפול ולמניעה של מחלות נגיפיות) + תרופות נגד אסטמה ואלרגיה, סטרואידים, תרופה להורדת כולסטרול - עלול לגרום לפגיעה בטיפול ו/או לעלייה חדה ברמת התרופות.

שילוב של היפריקום (לטיפול בדיכאון, חרדה ואי שקט) עלול לגרום לירידה ברמות תרופות רבות, ביניהן גלולות למניעת הריון.

שילוב של ג'ינקו-בילובה (נוגד חימצון, מרחיב כלי דם ומשפר זיכרון) + תרופות נוגדות קרישה - עלול לגרום לנטיית יתר לדימומים, דימומים תוך-מוחיים ותוך-עיניים.

שילוב של ג'ינסנג קוריאני (למצבי דיכאון קלים, עייפות וחולשה) + תרופות לטיפול בסוכרת - עלול לגרום לירידה חדה ברמות הסוכר.

שילוב של פסיליום (משלשל) + תרופות פסיכיאטריות ונגד פירכוסים עלול לגרום לירידה ברמות התרופות.

שילוב של ולריאן (להרגעה ולשינה) + תרופות נוגדות חרדה ונגד אפילפסיה - עלול לגרום לדיכוי מערכת העצבים המרכזית.

שילוב של חגיגת + סוגי אנטיביוטיקה שונים - עלול לגרום לפגיעה בספיגת האנטיביוטיקה.

מחברי המחקר מציינים שעל הרופאים, המטפלים והמטופלים, לקחת בחשבון הן את תופעות הלוואי של צמחי המרפא עצמם והן את תופעות הלוואי של השילוב בין צמחי המרפא לתרופות הרגילות. הרופאים מציינים כי המודעות לנושא נמוכה - הן בקרב הקהילה הרפואית והן בקרב הקהל הרחב וקהל הצרכנים. הם ממליצים להתייעץ עם הרופא המטפל, רצוי עוד בטרם רכישת צמח המרפא, בקשר להשפעות הלוואי שעלולות להיות לצמח המרפא - על הטיפול התרופתי הקבוע. בכל מקרה מומלץ ליידע את הרופא המטפל על שימוש בצמחי מרפא. על הרופאים והמטפלים לברר עם הצרכנים והמטופלים מהם התרופות וצמחי המרפא שהם נוטלים, כדי לבדוק את הנושא היטב ולוודא שאין השפעות ושילובים לא רצויים בין התרופות וצמחי המרפא.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום