סטטינים: הטיפול בכולסטרול גבוה

(12)
לדרג

מהו התפקיד של הסטטינים? כיצד הם מפחיתים את הכולסטרול הרע (LDL)? מהן תופעות הלוואי האפשריות? כתבה נוספת בסדרה: מדריכי תרופות נפוצות

מאת: מגר' עינת גורליק

תרופות ממשפחת הסטטינים מיועדות להפחתת רמות כולסטרול רע (LDL) והן פועלות על ידי עיכוב אנזים המעורב בייצור כולסטרול בגוף. בנוסף ליעילות התרופות הללו בהפחתת רמות כולסטרול, הן יעילות במנגנונים נוספים במניעת מחלות לב וכלי דם.

בשל זאת, בהתאם לקווים המנחים המקובלים כיום בארץ ובעולם, תרופות מקבוצת הסטטינים מומלצות להפחתת ערכיLDL ("הכולסטרול הרע") וכן למניעה של אירועים קרדיווסקולריים (לב וכלי דם), במבוגרים עם עדות קלינית למחלות לב וכלי דם, ללא תלות בערכי הבסיס של ה-LDL וכן במבוגרים בעלי סיכון לפתח מחלות אלה.

קיימות אמנם גם תרופות אחרות אשר ניתנות להפחתת רמות כולסטרול גבוהות, אך הן לא הראו את התועלת הקרדיווסקולרית הנצפית במהלך הטיפול בסטטינים.

אילו תרופות נכללות במשפחת הסטטינים?

התרופות מהמשפחה המשווקות בארץ הן אטורבסטטין (atorvastatin), פרבסטטין (pravastatin), סימבסטטין simvastatin) ורוזובסטטין (rosuvastatin). תרופות אלה משווקות בשמות מסחריים שונים - ובמגוון מינונים.

לכתבה בנושא אנטיביוטיקה

לכתבה בנושא משככי כאבים - נוגדי דלקת שאינם סטרואידים

לכתבה בנושא משככי כאבים - דיפרון

לכתבה בנושא משככי כאבים - פארצטמול

לכתבה בנושא תרופות לאין אונות

לכתבה בנושא טיפול הורמונלי חלופי לנשים

לכתבה בנושא גלולות למניעת הריון


באיזה שעות ביום מומלץ ליטול את התרופה?

את התרופות פרבסטטין וסימבסטטין מומלץ ליטול לפני השינה, עם או ללא מזון.

את התרופות אטורבסטטין ורוזובסטטין ניתן ליטול בכל שעות היום עם או ללא מזון.

איזה מזונות אסור לאכול יחד עם התרופה?

על מנת לייעל את הטיפול, יש להקפיד על תזונה בריאה ודלת שומן ולפעול בהתאם למגבלות התזונתיות שהומלצו ע"י הרופא. בנוסף, רמת הסימבסטטין והאטורבסטטין בדם עולה כאשר צורכים את התרופות האלה עם מיץ אשכוליות - ולכן מומלץ להימנע משתיית מיץ אשכוליות במהלך הטיפול. לאכילת פלחי אשכולית השפעה דומה. ההשפעה של מיץ אשכוליות על רמות התרופה בדם יכולה להימשך עד 24 שעות לאחר מנה אחת ועד 72 שעות לאחר שימוש יומיומי. לכן הפרדת צריכת התרופה מצריכת מיץ האשכוליות לא תבטל את השפעת הגומלין. הסיכון בשתיית מיץ אשכוליות עם תרופות אלה תלוי בכמות האשכוליות/מיץ אשכוליות הנצרכת, תדירות הצריכה (צריכה קבועה או מדי פעם), מינון הסטטין (ככל שהמינון גבוה יותר, קיים סיכון מוגבר לתופעות לוואי משמעותיות) ונוכחות גורמי סיכון נוספים לתופעות לוואי (תרופות נוספות, תפקוד כלייתי לא תקין, גיל מבוגר ועוד). לתרופות אחרות: רוזובסטטין ופרבסטטין לא צפויה השפעה דומה עם מיץ אשכוליות.

האם יש אנשים שאסור להם ליטול את התרופה?

השימוש אסור לבעלי רגישות יתר לתרופות. תרופות אלה אסורות לשימוש עבור נשים בהריון או נשים מיניקות - ויש להודיע לרופא מיד על תכנון הריון או חשד להריון.

הטיפול אינו מיועד לחולים במחלת כבד פעילה וכן לחולים במחלות שרירי שלד.

שילוב עם תרופות אנטי פטרייתיות מסוימות, תרופות מסוימות לטיפול ב-HIV והפטיטיס C ואנטיביוטיקות שונות מקבוצת המקרולידים מהווה התווית נגד/ אינו מומלץ למתן עם סימבסטטין ואטורבסטטין. כמו כן, אין לשלב ציקלוספורין עם סימבסטטין ואטורבסטטין. קיימות הגבלות מינון כאשר התכשירים משולבים עם תרופות מסוימות (מצויינות בעלון לצרכן).

מה בנוגע לאינטראקציה בין תרופות - כאשר נוטלים סטטינים?

שילוב עם תרופות אנטי פטרייתיות מסוימות, תרופות מסוימות לטיפול ב-HIV והפטיטיס C ואנטיביוטיקות שונות מקבוצת המקרולידים, מעלות רמות סימבסטטין ואטורבסטטין וכך עולה הסיכון לתופעות לוואי בשרירים. הסיכון להשפעת גומלין עם התרופות האחרות קטן יותר. ייתכן צורך בהחלפת סטטין/ בהפחתת מינון ובמעקב אחר תופעות לוואי.

אין לשלב ציקלוספורין עם סימבסטטין ואטורבסטטין. המלצות למינון מופחת של סטטינים כתלות בסטטין.

התרופות אמיודרון, דילטיאזם וורפמיל מעלות רמות ועקב כך יש סיכון לתופעות לוואי כאשר הן משולבות עם אטורבסטטין וסימבסטטין. הסיכון להשפעת גומלין עם התרופות האחרות קטן יותר. ייתכן צורך בהחלפת סטטין/ בהפחתת מינון ובמעקב אחר תופעות לוואי.

תרופות ממשפחת הפיברטים (להפחתת טריגליצרידים) עלולות להגביר את הסיכון לתופעות לוואי משמעותיות בשרירים בשילוב עם סטטינים. יש לשלב במידה והתועלת עולה על הסיכון, תוך מעקב מתאים.

קולכיצין (לקדחת ים תיכונית ולגאוט) עלולה להגביר את הסיכון לתופעות לוואי משמעותיות בשרירים בשילוב עם סטטינים. יש לשלב במידה והתועלת עולה על הסיכון תוך מעקב מתאים.

תרופות כמו קרבמזפין, פנוברביטל, פניטואין ופרימידון (לטיפול באפילפסיה) וריפמפיצין (אנטיביוטיקה) עלולות להפחית רמות - ועקב כך להפחית את יעילות הטיפול, בעיקר בתרופות אטורבסטטין וסימבסטטין. מומלץ להעדיף תרופות אחרות בקבוצה ולעקוב אחר יעילות הטיפול.

ורפרין (תרופה נוגדת קרישה): מומלץ להיות במעקב תכוף יותר של INR סביב תחילת/הפסקת /שינוי מינון של תרופות ממשפחת הסטטינים.

לתרופות ממשפחת הסטטינים תופעות גומלין נוספות עם תרופות אחרות. לרשימה מורחבת יש לעיין בעלון לצרכן של התרופה. לפני כל שינוי במשטר התרופתי/ תרופות ללא מרשם/ תוספי תזונה, יש להיוועץ ברופא או ברוקח.

מהן תופעות הלוואי האפשריות?

1. כאבי ראש ובחילות הן תופעות לוואי שכיחות של הטיפול בסטטינים.

2. תופעות לוואי בשרירים: ייתכנו כאב ורגישות בשרירים במהלך הטיפול בסטטינים ובמקרים חמורים, פירוק שריר ועקב כך שחרור מיוגלובין למחזור הדם העלול לגרום לנזק כלייתי, לעיתים פטאלי. גורמי הסיכון לכך הם: מינון גבוה, גיל מבוגר (מעל 65), נשים (יותר מגברים), תפקודי כליה לא תקינים ותת פעילות לא מאוזנת בבלוטת התריס. עם הופעת תסמינים, יש לפנות לרופא מיידית.

3. תופעות לוואי בכבד: סטטינים עלולים לגרום לעליה באנזימי כבד הנצפית בבדיקות דם. ברוב המקרים, עליה זו מתונה וניתן להמשיך בטיפול. אך לעיתים נדירות תיתכן דלקת של הכבד המלווה בתסמינים הבאים: הצהבה של העור והעיניים, גרד, שתן בצבע כהה או צואה בצבע בהיר, הרגשת עייפות או חולשה, אובדן תיאבון, כשל כבדי (נדיר מאוד). יש ליידע את הרופא מיידית עם הופעת תסמינים אלה.

4. עלייה ברמות סוכר והופעת סוכרת: סטטינים עלולים לגרום לעלייה מתונה ברמות סוכר והם מעלים סיכון לאבחנה חדשה של סוכרת. תופעה זו שכיחה יותר בקרב הסובלים מרמות גבוהות של סוכר, משקל יתר ולחץ דם גבוה. יש לבצע מעקב מתאים עפ"י הנחיות הרופא המטפל.

5. רשימת תופעות לוואי מורחבת מופיעה בעלוני התכשירים.

6. אם מופיעות תופעות לוואי אשר אינן מחייבות הפסקה מידית של התרופה, מומלץ ליידע את הרופא, לעיתים תישקל הפחתת מינון או החלפה לסטטין אחר.

האם יש איסור לעשן? לשתות אלכוהול?

הגבלת צריכת אלכוהול והימנעות מעישון הן המלצות גורפות לסובלים מהיפרליפידמיה ולחולי לב.

מגר' עינת גורליק היא רוקחת קלינית, המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי, אגף הרוקחות, משרד הבריאות.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום תופעות לוואי בטיפול תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום