פריון הגבר: חידושים בתחום

(9)
לדרג

ניתן לאבחן את הסיבות לאי פריון אצל גברים ולבחור את הטיפול המתאים, באמצעות מדד הבוחן את רמת שבירות ה-DNA בדגימת הזרע

מאת: בטי מאירי פרבר

איכות הזרע הגברי הולכת ויורדת בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט והדבר מדאיג ומחייב מחשבה ובדיקה של הנושא. בבדיקת זרע מלאה, כפי שמבוצעת באופן רוטיני כיום, נבדקים פרמטרים כגון: כמות (נפח וספירה), תנועתיות, צורניות, חיות, חומציות ונוכחות סוגי תאים נוספים היכולים להעיד על תהליך דלקתי או פתולוגיות אחרות.

עם זאת, אף אחד מהמדדים הללו אינו נותן מידע לגבי איכות החומר הגרעיני, ה-DNA שהוא חשוב ביותר ליכולת ההפריה, התפתחות תקינה של העובר והשגת הריון.

בשנים האחרונות, מדווח בספרות הרפואית על מדד חדש - DFI = DNA Fragmentation Index, הבוחן את רמת שבירות ה-DNA בדגימת הזרע. מדד זה הינו בעל חשיבות גדולה להערכה מלאה יותר של איכות דגימת הזרע, ואבחון מעמיק יותר של הסיבות לאי פריון, הפלות חוזרות והיכולת של הנבדק להביא להריון.

תוצאות בדיקת הזרע

מדד DFI נקבע על ידי חישוב של אחוז תאי זרע עם DNA "שבור" לעומת תאי זרע עם DNA "שלם" (תקין). נמצא בספרות המדעית כי בדגימות זרע לא תקינות בגברים עם בעיות של אי פריון נצפו רמות גבוהות פי 2.5 של DNA "שבור" לעומת גברים פוריים.

חשוב לציין כי מדד ה-DFI הינו מדד שאינו תמיד תלוי בשאר המדדים הנבדקים בבדיקת זרע רגילה. כלומר, ה-DFI יכול בהחלט להמצא לא תקין גם כאשר כל שאר מדדי בדיקת הזרע, הנבדקים כיום באופן שגרתי, הינם תקינים לחלוטין ותוצאות בדיקת הזרע הרגילה אינן מצביעות על בעיה מסויימת; ומכאן חשיבותה הגדולה של בדיקת ה-DFI בזוגות המקוטלגים על-ידי הרופא כעקרות בלתי מוסברת או הפלות חוזרות בלתי מוסברות.

מספר מחקרים מדעיים כבר הציגו שהפריה על ידי דגימות זרע בעלת רמות של "DNA שבור" (DFI) הגבוהות מ-30% היו מקושרות לשיעורי הפריות נמוכים, איכות עוברים ירודה, שיעורי הריונות נמוכים, כשלונות חוזרים בטיפולי פוריות ועליה בשיעור ההפלות. כמו כן, היכולת של זוג להרות בטיפולי הזרעות (IUI), אם ערך ה-DFI גבוה מ-30% יורד פי 4 לפחות.

הסברים למצב

בדיקת מדד ה-DFI בדגימת הזרע הינה חשובה ביותר ויכולה בהחלט לתת הסבר מדויק יותר לבעיה הרפואית, ולפיכך לקביעת הטיפול המתאים ביותר, במקרים של זוגות אשר קוטלגו על-ידי רופאיהם תחת הקטגוריה של עקרות בלתי מוסברת, הפלות חוזרות לא מוסברות או כשלונות חוזרים בטיפולי פוריות. כמו-כן, אצל גברים אשר אובחנה אצלם וריקוצלה או זיהומים בדרכי המין והשתן (כגון קלמידיה), גברים מעל גיל 45 בעלי חשיפה קבועה לרעלנים כולל עישון (גם אם הצליחו בעבר להביא להריון), גברים לאחר מחלות חום ארוכות וחמורות או חשיפה ממושכת של אשכים לטמפרטורות גבוהות, או בכלל כל זוג שרוצה לדעת יותר על איכות דגימת הזרע שלו.

גברים אשר עברו ניתוח וריקוצלה, טיפולים כנגד זיהומים בדרכי המין והשתן, טיפולים כימותרפיים, לאחר מחלת חום ארוכה, לאחר טיפול תרופתי המשפיע על איכות הזרע, מעשנים כבדים או גברים החשופים למשך תקופה ארוכה למזהמים קיצונים, יוכלו לדעת על ידי בדיקת ערך ה-DFI בדגימת הזרע, באיזה שלב במהלך תהליך הריפוי הם נמצאים ומה הסיכוי להביא להריון ולידה עם הדגימה הנוכחית.

בספרות המקצועית מצויינים מספר מנגנונים ביולוגים הגורמים ל"שבירת" ה-DNA , ביניהם: מנגנון לא תקין של מוות תאי מתוכנן (בריחה מ"אפופטוזיס"), נזק חימצוני או אי תקינות בזמן תהליך "אריזת" החומר הגרעיני בראש תא הזרע.

הסיכוי להריון

הפתרונות הרפואיים המוצעים כיום לגברים עם ערכי DFI פתולוגיים (מעל 30%) הינם: תחילה ברור הסיבה לערכים הלא תקינים וטיפול בבעיה הספציפית אם נתגלתה, כגון: ניתוח וריקוצלה, טיפול תרופתי אם תרבית הזרע חיובית וכדומה. כמו כן, טיפול בנוגדי חימצון (כגון ויטמין E ו-C), אורך חיים בריא כגון הפסקת עישון, התרחקות ממזהמים אפשריים ובמקרים קיצוניים - הוצאת זרע ישירות מהאשך (כיוון שחלק מתהליך ה"שבירה" הינו בשלבים שאחרי יצור הזרע באשך, במעברו באפדידימיס).

כמו כן, מעבר מטיפולי הזרעות לטיפול IVF בהחלט יכול להעלות את הסיכוי להריון גם כאשר DFI מעל 30%, מכיוון שזרע "שבור", אם יפרה, איכות העוברים הנוצרים ממנו ירודה יותר. בחירת עוברים הטובים ביותר להחזרה בטיפולי הפרית מבחנה מאפשרת סיכויים גבוהים יותר להשגת הריון.

כבר מספר שנים קיים בעולם מגוון שיטות לבדיקת מדד ה-DFI בתאי זרע. עם זאת, מכיוון שמדובר היה בשיטות מולקולריות מורכבות אשר דורשות צוות מיומן, זמן בדיקה ארוך, ציוד יקר ומורכב ופענוח לא פשוט, לא היתה אפשרות לבצע את הבדיקה בכל מעבדת פוריות אלא רק במעבדות בודדות שיועדו לכך". כיום, בעקבות השיטה החדשה שפותחה בספרד, ניתן לבצע את בדיקת ה-DFI בכל מעבדת פוריות באופן יעיל, אמין, פשוט, מהיר ולא יקר, דבר המאפשר להרחיב את מעגל הנבדקים ברחבי העולם (זמין לכל אחד) ולהגדיל את המודעות למדד ה-DFI בקרב הציבור. לצורך הבדיקה נחוצה רק טיפה קטנה מתוך הדגימה הכוללת ולכן ניתן לשלבה בתוך בדיקה רגילה או אף מדגימת זרע המיועדת להשבחה או טיפולי IVF. כמו כן, ניתן לבצע את הבדיקה גם על דגימות זרע קפוא .

שילוב מדד ה-DFI בתוך בדיקת הזרע הרוטינית, יאפשר קבלת תמונה מדוייקת יותר לגבי איכות דגימת הזרע ובעת הצורך, לקביעת סוג טיפול הפוריות המומלץ.

המאמר מסתמך על מידע ממאמרים מדעיים מעיתונים רפואיים כגון: STERILITY & FERTILITY.

בטי מאירי פרבר,. M.Sc, היא אמבריולוגית בחברת אל-רד מדיקל.

לפרטים נוספים ניתן לפנות ל"אל-רד מדיקל": info@al-rad.co.il

בואו לדבר על זה בפורום פריון הגבר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום