מיניות בגיל הזהב

(0)
לדרג

מיניות בגיל השלישי אפשרית ואף מומלצת, למרות השינויים הפיזיולוגיים בגוף. על הנאה מחיי מין במגבלות הקיימות

מאת: ד"ר לימור בלוקמן-מייקלמן

בכל גיל ובכל מצב האדם הוא יצור חברתי, שזקוק לקרבה וחום. בשלב מאוחר יותר בחיינו אנו נוכחים לגלות כי מיניות וחיי מין מוצלחים הם עדיין אחד מתחומי העניין שלנו. יחד עם זאת, התבגרות עשויה להביא עמה מספר שינויים עליהם יש לתת את הדעת.

שינויים פיזיים

התבגרות נותנת אותותיה אצל שני המינים. ייתכן שינוי לטובה למשל במיניות האישה לאחר גיל הבלות (60+) והפסקת מחזור הווסת, בשל שינויים הורמונליים והסרת החשש מהריון. לעומת זאת, שינויים פיזיולוגיים ואסתטיים כמו קמטים רבים יותר באזור הפנים או האפרת השיער, ייתפסו בעיני נשים או גברים מסוימים כסממן פחות אטרקטיבי.

שינויים פיזיים בגמישות וצורת הנרתיק הנשי, כגון: התקצרות, הצרה, קשיחות ויובש, הם אחד מן הגורמים הראשיים בפגיעה בחשק המיני ו\או ההנאה המינית אצל נשים. בגברים עלולה להתעורר בעיית זקפה לעיתים תכופות יותר מבעבר. כ-15-20% מציבור הגברים מעל גיל 65, סובלים מבעיית זקפה כזו או אחרת. מחלות לב, לחץ דם גבוה או סכרת הם גורמים ישירים לבעיות מן הסוג הזה.

הגורם לבעיות מיניות

חולי, נכות או שימוש בתרופות, עשויים לפגום ביכולת להנות ממין ואף בחשק המיני כשלעצמו. אך באופן חד משמעי, לכל אחד מן המצבים יש פתרון כזה או אחר שיסייע לכל אדם מבוגר ליהנות ממין.

^^כאב כרוני^^

כאבים הנמשכים למעלה מחודש או חוזרים ונשנים, עשויים לנבוע מזרימת דם לקויה, בעיות בשלד, אבנים בכליות וכדומה. דלקות או קשיחות מפרקים עשויים לגרום לאי נוחות בקיום יחסי מין. מנוחה, פעילות גופנית מתונה, אמבטיה חמה ושינוי תנוחת המשגל או זמן קיום יחסי המין עשויים לסייע רבות בשיפור המצב.

^^סוכרת^^

לא בהכרח גורמת לבעיות בחשק המיני, אך אצל גברים רבים קשורה ישירות לאימפוטנציה.

^^מחלות לב^^

זרימת דם לא תקינה עלולה להוביל לבעיות זקפה. בנוסף, גברים שעברו אירוע לב כזה או אחר - חוששים מקיום יחסי מין, שמא יגרמו להתקף נוסף. הסברה הזו היא ברובה מיתוס לא מבוסס והסיכויים לגרימת התקף לב כתוצאה מקיום יחסי מין נמוכים מאד. מובן שיש להיוועץ ברופא, בעיקר לאחר החלמה מהתקף לב, אך ברוב המקרים ניתן לשוב לפעילות רגילה הכוללת יחסי מין מתונים, כחודשיים לאחר החלמה מלאה.

^^הפרעות בתפקוד מערכת השתן^^

איבוד חלקי של שליטה בשלפוחית השתן, או דליפה הן תופעות שכיחות של גיל מבוגר, בעיקר אצל נשים. דליפת שתן במאמץ במהלך פעילות גופנית, שיעול, התעטשות, קשורה לרפיון שרירי רצפת האגן ומערכת השתן. החשש כי במהלך יחסי מין, בעקבות לחץ על הבטן התחתונה, תיתכן דליפה, שעלולה למנוע מנשים רבות קיום יחסי מין. מצב זה איננו גזירה משמים ויש שיטות טיפול רבות להקלה ולשיפור. הקלה שביניהן ושאיננה דורשת התערבות כירורגית או תרופתית, היא הפיזיותרפיה לשרירי רצפת האגן. הפיזיותרפיה כוללת לימוד הפעלה רצונית וחיזוק של שרירי רצפת האגן בנוסף להפעלה של שרירים נוספים המקלים על פעולת שרירי רצפת האגן. הפיזיותרפיה נעשית באופן פרטני או קבוצתי ולעתים נעזרים גם במכשור ביופידבק או גירוי חשמלי לשרירי רצפת האגן. שיטות הפיזיותרפיה יעילות בשיפור או ריפוי המצב ב-30-50% ויש צורך להתמיד בהפעלת שרירים נכונה לאורך זמן, על מנת לשמר את התוצאות.

^^שבץ^^

השפעות שבץ על היכולת לקיים יחסי מין הן נדירות אם בכלל. לעומת זאת, תיתכן השפעה בהשגת זקפה. בדומה למיתוס הטוען להישנות התקף לב בעקבות משגל, גם כאן הסיכויים הם קטנים מאוד. יחד עם זאת, חשוב להתאים תנוחות שונות או התחשבות בעייפות רבה יותר באדם המחלים משבץ.

החלמה מניתוח

^^כריתת רחם^^

איננה משפיעה ישירות ברמה הפיזיולוגית על תפקוד מיני. יחד עם זאת, תיתכן ירידה בחשק המיני בעקבות שינויים הורמונליים ותפיסה מנטלית שגויה כי אישה ללא רחם היא פחות אישה. ברוב המקרים שיחה עם איש מקצוע, פסיכולוג או יועץ יסייעו בפתרון הבעיה.

^^כריתת פרוסטטה^^

הסרה חלקית או מלאה של בלוטת הערמונית בגבר עלולה לגרום לדליפת שתן ובעיות זקפה. גם במקרה זה יש לזכור כי ניתן להנות ממין גם בהיעדר זקפה באופן רציף. חשוב לנסות ולגלות דרכים חדשות ונעימות ליצירת עוררות.

שימוש בתרופות ושתיית אלכוהול

נטילת תרופות מסוימות עשויה להשפיע על התפקוד המיני. התרופות בקטגוריה הזו כוללות תרופות להורדת לחץ דם, תרופות אנטיהיסטמיניות, תרופות נוגדות דיכאון, משככי כאבים חזקים, תרופות לטיפול בסוכרת ותרופות לטיפול בכיב קיבה. ניתן להיוועץ ברופא ולברר האם תרופה כזו או אחרת משפיעה על הליבידו (חשק מיני) או על תפקוד מיני, ולבקש תחליף בעל תופעות לוואי מינוריות. לרוב התרופות אכן ישנם תחליפים פחות אגרסיביים. בנוסף, צריכה מרובה של אלכוהול היא גורם ישיר לבעיות זקפה אצל גברים ועיכוב אורגזמה בנשים.

מה ניתן לעשות?

ראשית, חשוב לזכור כי יחסי מין מוצלחים אינם מחייבים חדירה. יש להתחשב ולתת את הדעת לרצונותיו ותחושותיו של בן הזוג. קיום יחסי מין בבוקר, כשלשניכם אנרגיה פיזית רבה יותר, עשוי להיות מוצלח ביותר. אל תמהרו, "החיפזון מן השטן". ייתכן ויידרש זמן רב יותר של משחק מקדים ומגעים בכדי ליצור עוררות. צאו לטבע, נשמו אוויר והקפידו על תזונה נכונה ופעילות גופנית המתאימה עבורכם. תופתעו לגלות עד כמה ה"דברים הקטנים והפשוטים" שהיו שם מאז ומעולם ישנו את מצב רוחנו והתייחסותנו למין ואהבה.

ד"ר לימור בלוקמן-מייקלמן היא סקסולוגית ויועצת זוגית בחברת סקיולייף למתן שירותי סיוע לבני גיל הזהב.

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב ובפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום