כך תשמרו על העיניים בקיץ

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הקיץ והחופש הגדול עלולים לגרום לבעיות עיניים רבות בעקבות חשיפה לשמש, כלור בבריכה, משחקי מים ודלקות עיניים. מדריך הישרדות לקיץ

רופא עיניים
053-6389863 (מספר מקשר)

בקיץ בכלל ובחופש הגדול בפרט, עולה מספר האנשים הסובלים מבעיות עיניים שונות, החל מאדמומיות וכלה בנזק ממשי. ניכרת חשיבות רבה להגנה על העיניים, במיוחד בתקופה זו.

ממה עלולים להיגרם נזקים לעיניים בקיץ?

מדינת ישראל היא מדינה שטופת שמש ברוב ימות השנה, אך בקיץ הישראלי השמש חמה ויוקדת יותר. פרט לנזקי קרינת השמש עצמה, יכולות העיניים להיפגע, גם כתוצאה מדברים נוספים המאפיינים את הקיץ הישראלי, כמו שחיה בים ובבריכה, קייטנות ואפילו המעבר בין החום למיזוג.


לא רק קרינה. צילום: שאטרסטוק

מהן הסכנות לעין הנובעות מקרינת השמש?

קרינת השמש מורכבת מאורכי גל שונים, ארוכים (הספקטרום הנראה) וקצרים (קרינת ה-UV האולטרה סגולית). נהוג לחלק את קרינת ה-UV למספר סוגים: UVA (הקרניים הארוכות ביותר בתחום הזה), UVB (קרניים קצרות יותר) ו-UVC (הקרניים הקצרות והמסוכנות ביותר, שנחסמות על ידי שכבת האוזון ואינן מגיעות אלינו).

הסכנות השונות של קרינת השמש לעור כבר ידועות; ובעשורים האחרונים, התפרסמו מחקרים רבים, גם באשר לסכנות השונות של הקרינה לעיניים.

אחת ממחלות העיניים הידועות, שנגרמות כתוצאה מחשיפה מרובה לשמש ומאפיינת בעיקר אנשים שעובדים שעות רבות בשמש (כגון: ימאים, פועלים וכו') היא מחלת הפטריגיום (pterygium), שבה עולה חלק מהלחמית (ציפורן) לכיוון הקרנית וגורם הן לאדמומיות והן לאסטיגמציה (צילינדר). בין הנזקים האפשריים, ניתן למנות גם את הנזקים הבאים: כוויה בקרנית (photokeratitis), כוויה ברשתית (solar retinopathy), קטרקט (קרינת UV נחשבת לאחד הגורמים העיקריים, להיווצרות והתקדמות קטרקט) ועוד.

מהן הסכנות לעין הנובעות מרחצה בבריכה ובים?

מי הבריכה מכילים כמות גדולה של כלור, שנועד להשמיד חיידקים הנמצאים במים - חיידקים שמקורם בעומס האנשים שנמצאים בתוך המים. חשיפה של העיניים לכלור, עלולה לגרום לכוויה כימית קלה, בייחוד כאשר פותחים את העיניים מתחת למים, כפי שרבים מהילדים נוהגים לעשות, כחלק ממשחקי הצלילה בבריכה.


בדומה למי הבריכה, גם מי הים עלולים להסב נזק לעיניים. הם מכילים כמות גדולה של מלח; ולא פעם, גם שאריות של זיהומים שונים שהמתרחצים לא יודעים עליהם.

הגירוי הנגרם כתוצאה מחשיפה של העיניים לחומרים אלה, עלול לגרום לתגובות אלרגיות שונות, כמו אדמומיות וגרד ואף לגרום לתגובות דלקתיות שונות.

מהן הסכנות לעין הנובעות ממשחקי מים?

בנוסף לנזקים שיכולים המים עצמם לגרום, גם משחקי מים כמו השפרצות - בייחוד השפרצות מרובי מים - עלולים לגרום לנזק לעיניים. המים הניתזים מרובי המים פוגעים בעין בעוצמה הדומה לעוצמה של מכה פתאומית וחזקה ועלולים לגרום לה לטראומה, שמתבטאת בכאב ובמקרים קיצוניים אף לדימום.

מהן הסכנות לעין הנובעות מדלקות עיניים?

בקיץ נמצאים הילדים זמן רב בקרבת ילדים אחרים, בייחוד במסגרת הקייטנות. דלקות עיניים הן דבר מדבק; ולעיתים, מספיק שילד אחד יגיע כשהוא סובל מדלקת עיניים, על מנת להדביק קבוצת ילדים שלמה.

מהן הסכנות לעין הנובעות משינויי טמפרטורה?

אחת התופעות השכיחות בקיץ היא תופעת היובש בעיניים, העלול להיגרם הן בגלל החום הכבד השורר בחוץ (על אף אחוזי הלחות הגבוהים) והן בגלל המיזוג בחללים הסגורים. היובש מתבטא בתחושת צריבה, תחושה של גופים זרים בתוך העין, אודם ותופעות דלקתיות.

לא יוצאים החוצה בלי משקפי שמש. צילום: שאטרסטוק

ואחרי כל אלה, כיצד ניתן להגן על העיניים בקיץ?

שמש: על מנת להגן על העיניים מפני קרינת השמש, ההמלצה הגורפת לכולם, בכל גיל, היא להרכיב משקפי שמש עם מסנני קרינה, שעוצמתם מחושבת על פי מדד E-SPF. בניגוד לדעה הרווחת, אין הבדל בין ילדים למבוגרים והקרינה עלולה לפגוע בכולם באותה מידה.

נזקי הים והבריכה: כדי להגן על העיניים מפני נזקי מי הים והבריכה, חשוב להקפיד על שימוש במשקפי שחייה ועל עצימת העיניים בתוך המים.

חבלות בעקבות משחקי מים: חשוב להסביר לילדים על הסכנה שיש במשחקי המים, להימנע מהשפרצות של מים בעוצמה רבה; ובכל מקרה, אין לכוון את הזרם ישירות לעיניים.

יובש: על מנת להימנע מיובש, חשוב להשתמש בטיפות תחליפי דמעות, על בסיס יומיומי.

ויראליות: למרות חוסר הנוחות שבדבר, חשוב מאוד להקפיד לא לשלוח ילדים עם עיניים מודלקות, למסגרות כמו קייטנה, בהן יש סיכוי גבוה שידביקו ילדים אחרים.

מתי כדאי לגשת לרופא עיניים?

כמו בכל תחום בריאותי אחר, אם הבעיה שנוצרה בעיניים גורמת לאי נוחות, אי נעימות, כאב או תופעות אחרות שלא היו לפני כן - כדאי לגשת להתייעץ עם רופא.

כיצד מטפלים בבעיות עיניים הנגרמות מנזקי הקיץ?

בשלב הראשון, מאבחן רופא העיניים את הבעיה, באמצעות מנורת סדק או מיקרוסקופ.

על פי הממצאים, יחליט הרופא לגבי אופן הטיפול המתאים והראוי ביותר. כך, למשל, במקרים של אי נוחות, אדמומיות וגרד, ניתן לטפל בעזרת שטיפות עיניים של דמעות מלאכותיות. במקרים בהם ישנן נקודות יובש, כוויות כימיות בעין או תופעות דלקתיות עם/בלי הפרשות, ניתן לטפל באנטיביוטיקה. במקרים קשים יותר, במיוחד אצל ילדים, ניתן לעיתים טיפול באמצעות טיפות המכילות סטרואידים.

ד"ר דוד ישראלי הוא רופא עיניים בכיר בבית חולים כרמל ואחראי על השתלות קרנית ומנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" וב"עתידים מדיקל סנטר" ברמת החייל בת"א.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.


מוגש מטעם רשת עיניים (תוכן פרסומי)

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום