ניתוחי פזילה בילדים ובמבוגרים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

בסוגים השכיחים של פזילה, הטיפול הטוב ביותר הוא מניעה. מרגע שנוצרה פזילה, ניתן לטפל בה באמצעות משקפיים, טיפולים פיזיותרפיים, ניתוח או שילוב של מרכיבים אלה

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2311093 (מספר מקשר)

ניתוחי פזילה מתחלקים לשתי קטגוריות עיקריות:

1. פזילה כלפי פנים (איזוטרופיה).

2. פזילה כלפי חוץ (אקזוטרופיה) שלכל אחת הניתוח המתאים לה. נוסף עליהן קיימים סוגים שונים וייחודיים של פזילות, שלכל אחת מותאם הניתוח המתאים לה.

מהן הסיבות לפזילה?

לפזילה סיבות רבות ומגוונות, ליקוי בראיה בעין אחת או בשתי עיניים כגון רוחק ראיה או קוצר ראיה גבוה. פגות, פזילות על רקע חבלה, שיתוקיות, יתר פעילות בלוטת תריס ועוד.

בעין שישה שרירים: 4 שרירים ישרים ו-2 שרירים אלכסוניים. פעילות יתר של כל אחד מהשרירים האלו גורמת להיווצרות פזילה לכוון השריר שמושך פנימה, החוצה, למעלה או למטה.

פזילה כלפי פנים מופיעה על פי רוב בגילאי שנה וחצי עד שלוש. בשנים אלה לפעוט צורך מוגבר במיקוד הראייה מקרוב. מיקוד זה מופעל על ידי השרירים הפנימיים. אם לפעוט יש ליקוי בתשבורת באחת מהעיניים, או בשתי העיניים העין מפצה על החסר הזה בהפעלת יתר ואימוץ של שרירי העין. כתוצאה מאימוץ יתר זה השרירים מתקצרים והעין "נכנסת" פנימה.

סיבה נוספת לפזילה קשורה לפעילות היתר של השריר עצמו, כמו לדוגמא בפזילה כלפי חוץ ששם השריר שעובד ביתר הינו השריר הישר החיצוני.
מטרת הטיפול בפזילה היא איזון השימוש בשרירי העין. צילום: thinkstock מטרת הטיפול בפזילה היא איזון השימוש בשרירי העין. צילום: thinkstock

מהן הסיבות לפזילות המיוחדות?

בנוסף לסוגים השכיחים ביותר לפזילה, ישנם גורמים נוספים היוצרים פזילות מיוחדות. קרויות פזילות שיתוקיות. הן מופיעות לרוב לאחר תאונת דרכים הכוללת פגיעה בעצבים המעצבבים את שרירי העין.

פזילה מיוחדת אחרת, שהיא שכיחה ביותר אצל ילדים, קרויה "בראון סינדרום" ומתבטאת בהיווצרות מגבלה של הרמת העין כלפי מעלה ופנימה.

סוג אחר של פזילה קרוי "פזילה על שם דואן". מדובר בפזילה הנראית כפזילה שיתוקית, למרות שלא מדובר במצב של שיתוק. בפזילה על שם דואן, נוצרת מגבלה על הסטת המבט כלפי חוץ או כלפי פנים באחת העיניים או בשתיהן.

כיצד ניתן לטפל בפזילה?

מטרת הטיפול בפזילה היא איזון השימוש בשרירי העין לצורך מיקוד הראייה. מטרה זו מושגת על ידי החלשת השריר שהתקצר בשל מאמץ יתר או חיזוק פעולת השריר הנגדי.

בפזילה איזוטרופית (כלפי פנים) ישנם 3 סוגי טיפול. הראשון הוא טיפול אופטי באמצעות משקפיים, המתקנים את הפזילה. השני הוא טיפול כירורגי שנוקטים בו כאשר המשקפיים אינם מסייעים. השלישי הוא טיפול משולב, במהלכו חלק מהפזילה מתוקן באמצעות משקפיים והחלק הנותר באמצעות ניתוח.

בפזילה אקזוטרופית, כאשר מדובר בפזילה קטנה, לעתים עשויים להספיק תרגילי פיזיותרפיה של העיניים. עם זאת, בזויות פזילה גדולות יותר, תרגילים אלה אינם מספיקים ומרבית המקרים יגיעו להתערבות ניתוחית לצורך החלשת השריר המושך את העין החוצה.

מהי מטרת ניתוחי הפזילה?

מטרת הניתוח היא להרפות את השריר שמושך את העין פנימה או החוצה. כתוצאה מכך, השריר הנגדי ימשוך את העין בחזרה למרכז. לעתים, הניתוח יכלול את החלשת השריר בלבד, ולעתים הוא יכלול גם את הגברת כוח המשיכה של השריר הנגדי.

הרופא המטפל יעשה שימוש בטבלאות מדויקות על פיהן הוא יתאים את מידת החלשת השריר או הגברת המשיכה שלו לגודל הפזילה.

כיצד מבצעים ניתוחי פזילה?

ניתוחי פזילה נעשים בהרדמה כללית, ובמהלכם מרפים או מחזקים את השרירים הגורמים לפזילה בהתאם לצורך. ניתוח הפזילה מותאם למצב העין, זווית הפזילה, מספר השרירים המעורבים, סיבת הפזילה וכדומה. בסופו של דבר, בכל מקרה הפרוצדורה הספציפית ומידתה נקבעות בהתאם לנתונים אלה אצל כל מטופל בנפרד.

משך הניתוח תלוי במספר השרירים שיש לטפל בהם. ניתוח של שני שרירים אורך כ-40-50 דקות, בעוד שניתוח המערב ארבעה שרירים יכול לארוך עד שעה וחצי.

קיצור או הרפיית השרירים נעשים על ידי פתיחת לחמית העין העוטפת את השריר והפרדתה ממנו. לאחר מכן תופסים את השריר עצמו ותופרים אותו עם תפר מיוחד, ולאחר מכן מנתקים אותו ממקומו. כך, ניתן להזיז את השריר לאחור, להחליש את כוח המשיכה שלו ולאפשר לשריר הנגדי לאזן את מקומה של העין. באותו אופן ניתן גם לקצר את השריר במכוון, על מנת ליצור כוח משיכה נגדי לכוח שיצר את הפזילה.

אצל מבוגרים ניתן לבצע את הניתוח בטכניקה הנקראת תפרי התאמה, שבמסגרתה ניתן לבצע כוונון אחרון של התפרים לאחר שהמטופל מתעורר מהניתוח. מאחר שזו פעולה העשויה להיות כואבת ולא נעימה, היא לא מבוצעת ברוב רובם של המקרים בניתוח פזילה בילדים.

מהו זמן ההחלמה מניתוח פזילה?

לאחר הניתוח נותרת תחושת אי נוחות בעין בתוך 24-48 שעות ההרגשה משתפרת ובכל יום שעובר חל שיפור נוסף עד שהתחושה נעלמת בתוך כחודש-חודש וחצי שזהו זמן ספיגת התפרים, באותה תקופה נדרש המטופל לשים טיפות עיניים נוגדות דלקת.

אחוזי ההצלחה של ניתוחי פזילה נעים בין 80-85 אחוז. במקרה שנותרת שארית פזילה ניתן לתת משקפים או תרגילי עיניים.
טיפול בעין עצלה באמצעות רטייה יכול למנוע היווצרות פזילה. צילום: שאטרסטוק טיפול בעין עצלה באמצעות רטייה יכול למנוע היווצרות פזילה. צילום: שאטרסטוק

מה הקשר בין פזילה לבין עין עצלה?

לעתים, הגורם לפזילה הוא התפתחות של עין עצלה. לכן, לפני שמטפלים בפזילה עצמה יש חשיבות רבה לטיפול בעין העצלה. יתרה מכך, אבחון וטיפול מוקדמים בעין עצלה יכולים למנוע את היווצרותה של פזילה.

עין עצלה היא עין שהטיפול האופטי המקסימלי בה עם משקפיים אינו מספיק, כך שהראייה באמצעותה נותרת חלשה. הטיפול בעין עצלה נעשה באמצעות "הענשת" העין הטובה על ידי מתן רטייה למשך כ-4 שעות ביום ולמשך מספר חודשים. בצורה כזו, המטופל מוכרח להשתמש בעין העצלה על מנת לראות בה וכך הוא מחזק אותה. טיפולים אלה אפקטיביים עד גילאי 6-7 ויכולים למנוע היווצרות של פזילה. עם זאת, כאשר הם נעשים בגילאים מאוחרים יותר, הסיכוי של שיפור הראייה בעין העצלה נמוך יותר.

לסיכום: יש חשיבות גבוהה בביצוע בדיקות עיניים שגרתיות בגילאים הצעירים. זאת על מנת לאתר בעיות שונות העשויות להוביל לפזילה, כגון עין עצלה, מספר חסר באחת העיניים או שתיהן וכדומה. לכן יש חשיבות בביצוע בדיקות עיניים שגרתיות בגיל שנה, שלוש ושש על מנת לאתר קיומן של ליקויים בראייה או ליקויים במבנה העין ולטפל בהם מוקדם יביא לתוצאות

ד"ר רונית פרילינג מומחית ברפואת עיניים ופזילה בילדים ובמבוגרים, רופאת עיניים בכירה בבית חולים לילדים שניידר.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום