רפואת עיניים: מניעת אובדן ראייה

(0)
לדרג

האם אתם בקבוצת סיכון לגלאוקומה? לרגל יום המודעות העולמי למחלה, דוקטורס מציג בפניכם שאלון לבדיקה עצמית

מאת: ד"ר שמעון קורץ

גלאוקומה (או בשמה העברי ברקית) היא הגורם השני בשכיחותו בעולם המערבי לעיוורון. שכיחות המחלה מגיעה ל-10% מעל גיל 70, והיא ניתנת למניעה על ידי אבחון מוקדם. גלאוקומה פוגעת לרוב בשתי העיניים, אך יש מקרים בהם היא מאובחנת תחילה בעין אחת ורק מאוחר יותר בעין השנייה. יש לציין, כי שכיחות לחץ תוך עיני גבוה מגיעה עד כדי 8% מהאוכלוסייה הבוגרת (פי 4 משכיחות המחלה עצמה), כך שאחד מכל עשרה יחלה בגלאוקומה או ימצא בקבוצת סיכון לחלות במחלה.

גורמי סיכון

כל אדם עלול לחלות בגלאוקומה, אולם היא נפוצה יותר בקבוצת הגיל המבוגרת יותר. גורמי סיכון נוספים הינם: לחץ תוך עיני מוגבר, היסטוריה משפחתית, קוצר ראיה, לחץ דם גבוה, סוכרת וכאבי ראש מיגרנוטיים. בשנים האחרונות נמצא שבקבוצת האוכלוסיה עם לחץ תוך עיני מוגבר (מעל 21 מ"מ כספית), הסיכון לחלות בגלאוקומה עולה כאשר עובי הקרנית דק יותר (מתחת ל-530 מיקרון).

גורם סיכון נוסף הינו מחלות כלי דם: מזה שנים רבות קיימת מחלוקת לגבי הפתוגנזה של מחלת הגלאוקומה והנוירופטיה האופטית המלווה אותה. עד לאחרונה סברו שהמחלה קשורה באופן כמעט בלעדי ללחץ תוך עיני, אך בשני העשורים האחרונים החלו להצטבר עדויות המצביעות על קשר בין מחלות כלי דם לבין התפתחותה של מחלת הגלאוקומה, במיוחד בקרב חולים הסובלים מגלאוקומה פתוחת זוית; זאת בעקבות מחקרים שונים אשר הראו קשר ומיתאם חיובי בין התקדמות מחלת הגלאוקומה לבין מחלות הקשורות בכלי דם (וסקולריות).

בדיקה עצמית

ביום חמישי, ה-6 במרץ, ייערך יום הגלאוקומה העולמי. לקראת יום המודעות, מומלץ לערוך בדיקה עצמית לגבי הימצאותכם בקבוצת סיכון לגלאוקומה. אם עניתם על תשובה מספר 3 באחת או יותר מ-4 השאלות הראשונות, ובהמשך על תשובה מספר 2 בשתי שאלות או יותר מתוך 5 האחרונות, הנכם בסיכון גבוה ללקות במחלה ועליכם לפנות לבדיקה אצל רופא עיניים.

^^היסטוריה משפחתית של גלאוקומה:^^ 1. אין. 2 . לא ידוע. 3. יש.

^^לחץ תוך עיני:^^ 1. תקין. 2. לא ידוע. 3. גבוה.

^^גיל:^^ 1. מתחת ל 40 שנה. 2. 40-60 שנה. 3. מעל 60.

^^עובי קרנית:^^ 1. מעל ל-500 מיקרון. 2. לא ידוע. 3. מתחת ל-500 מיקרון.

^^קוצר ראייה (משקפיים מינוס דיאופטר):^^ 1. לא קיים. 2. קיים.

^^רוחק ראייה (משקפי פלוס דיאופטר):^^ 1. לא קיים. 2. קיים.

^^מטופל בסטרואידים (קורטיזון) מקומי לעין או בכדורים:^^ 1. לא. 2. כן.

^^חבלה תוך עינית או ניתוח תוך עיני בעבר:^^ 1. לא. 2. כן.

^^יתר או תת לחץ דם:^^ 1. לא. 2. כן.

המרכז הרפואי תל-אביב מזמין את הציבור להגיע ביום הגלאוקומה העולמי לבדיקה ללא תשלום. ניתן להזמין תור במרכז מידע וזימון תורים: 03-6974000.

ד"ר שמעון קורץ הוא מנהל המרפאה לגלאוקומה במרכז הרפואי תל-אביב.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום