עדשות: לא רק לשיפור הראייה

(1)
לדרג
תוכן מקודם

עדשות מגע לא משמשות רק לשיפור הראייה, אלא גם לתיקון ליקויים אסתטיים ופיזיולוגיים בעיניים. סובלים מאסימטריה בין העיניים? פזילה? כדאי לחשוב על עדשות מתקנות

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

ליקויים אסתטיים בעיניים עלולים להיות מולדים או להיגרם כתוצאה מתאונה או מחלה עינית.

איריס בת ה-25 נולדה עם ליקוי משולב בעין שמאל - גם פזילה וגם גלגל עין קטן פי 3 בהשוואה לעין ימין, אשר מתבטא בקרנית קטנה. במקרה זה, בנוסף לבעיה בראייה, מתלווה לליקוי בעין גם בעיה אסתטית, אשר גרמה לאיריס לחוסר ביטחון ולקשיים חברתיים ורגשיים.

לאיריס הותאמה עדשת מגע מיוחדת, בצבע זהה לעין בעלת המראה התקין ועם גלגל עין מצויר בקוטר של 10 מ"מ, על פי הגודל של העין הבריאה. באופן זה, גלגל העין בעדשת המגע כיסה גם את הפזילה, כך שלאחר התאמת העדשה, מי שפוגש באיריס בפעם הראשונה לא יכול להבחין בלקות בעין.

אצל דני, נער בן 16 שנולד לבקן, הבעיה בעיניים הייתה תפקודית. דני סובל מרוחק ראייה וצילינדר גבוה בשתי העיניים. בנוסף, הוא סובל מפוטופוביה הגורמת לו לסנוורים. כתוצאה מכך, דני לא יכול היה לצאת מביתו ללא משקפי שמש - ובשעות החשיכה הוא סבל מסנוורי תאורת רחוב וכלי רכב.

לדני הותאמו עדשות מגע לשתי העיניים, עם אישון בדרגת כהות של 15%, על מנת לסנן את קרני האור החודרות לעין. באופן זה, קוטרם של האישונים של דני בחושך הוקטן מ-8 מ"מ ל-4 מ"מ. מאז שדני מרכיב את העדשות המתקנות, הוא חש הקלה - בתפקודו ביום יום.

עיוותים אסתטיים או פיזיולוגיים במבנה העיניים, בדומה למקרה של איריס ולמקרה של דני, עלולים להוות ליקוי בלתי נסבל המקשה על התפקוד היומיומי.

בתמונה: היפרטרופיה (פזילה כלפי מעלה שלא ניתנת לתיקון בניתוח ) צילום: "עיניים"

מהם הגורמים העיקריים אשר גורמים לעיוות אסתטי?
אסימטריה בין העיניים, אשר יכולה לבוא לידי ביטוי במספר צורות:
- Anizokoria - גודל וצורת אישונים שונה;
- Aniridia - חסר התפתחות קשתית (החלק שמעניק את הצבע לעיניים);
- Colobomas Iris - חסר ברקמה בקשתית הגורם לגודל קשתית שונה;
- Heterochromia - ליקוי מולד הגורם לצבע קשתית שונה בכל עין.

פזילה אשר לא ניתנת לתיקון באמצעות ניתוח.

צלקות בקרנית כתוצאה מפציעה גורמות לגוון אפור בקרנית.

Albinisim - לבקנות, אשר מלווה ברוב המקרים בפוטופוביה: רגישות לאור וסנוורים שנובעת במקרים אלה מחוסר התכווצות של האישון. בעדשת המגע המתקנת יוצרים אישונים בגודל תקין או מוקטן ובכך מונעים מהאור לגרום לסנוור. לבקנות יכולה להיות מלווה גם בניסטגמוס (Nystagmus) - תנועות לא רצוניות של העיניים.

Microphthalmos המתבטא בעיניים קטנות מהנורמה. זהו ליקוי מולד ובדרך כלל העין גם לא רואה.

Corneal dystrophy (דיסטרופיה של הקרנית) - שינויים ניווניים של רקמת הקרנית, המאופיינים בהצטברות של כולסטרול בתוך רקמת הקרנית. תופעה זו גורמת ברוב המקרים לגוון אפור במרכז העין.

Buphthalmos - גדילת גלגל העין המתבטאת בקרנית גדולה.

בתמונה: תיקון באמצעות עדשת מגע אסתטית. צילום: "עיניים"

מהו תהליך יצירת העדשות?

עדשת מגע אסתטית מיוצרת על פי קימורי הקרנית, להתאמה מרבית ומבחינה חיצונית, הן מיוצרות בהתאמה אישית על פי הגוון והגודל של העין בעלת המראה התקין - ובכך מקנים למטופל מראה טבעי ואסתטי.

רוב העיוותים האסתטיים בעיניים ניתנים לתיקון באמצעות עדשות מגע רכות מעוצבות בהתאמה אישית. קיימים שני סוגים: עדשות מגע רכות מודפסות ועדשות מגע רכות מצוירות.

עדשות המגע המתקנות מעוצבות בתהליך מיוחד, לאחר מדידות מדויקות, כגון גודל אישון באור חזק, ממוצע ומעומעם, תשבורת הראייה של שתי העיניים, חדות הראייה, צבע הקשתית, סריקה של הקרנית, מיפוי קרנית ועוד.

כמובן שאם למטופל יש גם ראייה לקויה, בנוסף לפגם האסתטי, אנו מוסיפים לעדשות גם תיקון אופטי בהתאם למספר (דיופטר) ו/או צילינדר.

איך שומרים על היגיינה בהרכבת העדשות?

הוראות להרכבת עדשות מגע אסתטיות דומות לאלה של עדשות מגע רגילות לתיקון הראייה.

ראשית, הן מיועדות רק לשעות הערות. דהיינו, אין לישון עם העדשות, כדי שלא יצטבר לכלוך מתחת לעדשה, אשר עלול לגרום לזיהום בקרנית.

בנוסף, יש להשתדל להסיר בבית את העדשות, על מנת לאפשר מעבר מספק של חמצן לקרנית העין.

לפני כל הרכבה או הסרה של עדשות, יש לשטוף ידיים בסבון וכן לנקותן עם תמיסה, למניעת חיידקים ודלקות.

אין להיכנס עם העדשות לים, בריכה, מקווה או ג'קוזי, כדי להימנע מזיהום שעלול להתפתח מחיידקים וטפילים המצויים במקווי מים.

גונן עומר הוא אופטומטריסט בכיר, מומחה להתאמת עדשות מגע ומשקפיים לטיפול בעין עצלה, מרכז הרפואי 'עיניים'

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום