חשיבות בדיקת ראייה לפני כיתה א'

(6)
לדרג
תוכן מקודם

מתכוננים לבית הספר? חשוב מאוד לבצע בדיקת ראייה לילדים, לקראת תחילת הלימודים. בעיית ראייה בלתי מאובחנת עלולה לפגוע בהישגים הלימודיים

רופאת עיניים
03-6887055

אחת מנקודות הזמן החשובות לביצוע בדיקת עיניים שגרתית היא לפני הכניסה לכיתה א'.

כמובן, מטרת הבדיקה היא לוודא כי חדות הראייה של הילד/ה טובה - ולאתר לקויות ראייה המצדיקות התאמת משקפיים, כגון: רוחק ראייה, קוצר ראייה ואסטיגמציה. כמו בכל בדיקה אצל רופא/ת עיניים של ילדים, בדיקה זו משמשת גם להערכת פזילה, איתור "עין עצלה", בדיקת תפקוד דו-עיני ומיקוד. כמו כן, רופא/ת עיניים ילדים יקפיד לבצע גם הערכת מבנה העיניים - לשלילת מחלות עיניים אחרות, כולל בדיקת קרקעית העין.

חשוב להבין: לקויות ראייה עלולות לגרום לילד קושי לראות את הכתוב על הלוח, קשיים בכתיבה ונקודת פתיחה נמוכה יותר בלימודים בבית הספר - העלולה להשפיע על הישגיו הלימודיים.


לפני כיתה א

לפני כיתה א' חשוב לבצע בדיקה אצל רופא עיניים מומחה. צילום: שאטרסטוק

מתי מומלץ לבצע בדיקות ראייה בילדות?

האיגוד הישראלי לרפואת עיניים לילדים ממליץ על ביצוע שלוש בדיקות סקר במהלך הילדות, עד לגיל בית הספר. בכל אחת מהבדיקות, מבוצעת הערכת הראייה בהתאם לגיל הילד - והבדיקה כוללת תמיד: הערכה של חדות הראייה, פזילה, בדיקת מבנה העין (כולל קרקעית העין) והפרעת תשבורת הראייה. רמת שיתוף הפעולה של הילד עולה עם הגיל וכך ניתן להשיג ממנו יותר מידע "סובייקטיבי" לגבי מה שהוא רואה. אך לרופאי עיניים עם התמחות ברפואת עיניים ילדים יש בהחלט כלים אובייקטיבים המשמשים להערכת ראייה ופזילה גם כשהילד אינו משתף פעולה.

הבדיקה הראשונה צריכה להיערך בגיל 6-12 חודשים. כבר בגיל זה מומלצת בדיקה מלאה ויסודית הכוללת הרחבת אישונים. רק לאחר מתן טיפות עיניים להרחבת אישונים, רופא העיניים יוכל להעריך אם קיימת הפרעת תשבורת המצריכה מתן משקפים או מעקב מיוחד וכן לבדוק את קרקעית העיניים.

בדיקת עיניים שנייה מומלץ לעבור בגיל 3, בגיל זה חלק גדול מהילדים ישתפו פעולה עם בדיקת ראייה "סובייקטיבית" הכוללת זיהוי צורות על גבי לוח, שוב, גם בילד שמשתף פעולה היטב הבדיקה צריכה לכלול את כל המרכיבים שהוזכרו, כולל הרחבת אישונים.

בדיקה שלישית מתבצעת לקראת הכניסה לבית הספר (סביב גיל 6): בגיל זה, נבדוק את חדות הראייה באמצעות לוח מספרים או צורות. בגיל 6, ניתן גם להעריך טוב יותר עבודה דו-עינית המשפיעה על ראייה תלת-מימדית וכן יכולת מיקוד; ולפי הצורך, גם אקומודציה (הסתגלות של העין לעבודה מקרוב).

חשוב לציין כי בדיקה מלאה ומקיפה, הכוללת הערכת פזילה והערכת מראה קרקעית העיניים (בנוסף להערכת חדות הראייה) - ניתנת לביצוע רק על ידי רופאי עיניים מומחים.

מהן לקויות הראייה השכיחות?

לקויות הראייה השכיחות - הקשורות בהפרעה בתשבורת הראייה: קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה.

כדי להבין מדוע ילדים זקוקים למשקפיים, עלינו להבין כי העין הינה מערכת אופטית: העין מרכזת את קרני האור המגיעות אליה מעצמים שונים - לתמונה חדה על פני הרשתית.

האור נשבר פעמיים כשהוא נכנס לעין: על פני הקרנית ובעדשת העין.

אצל אדם הרואה טוב לרחוק, האור המגיע מעצם מרוחק מתרכז במדויק על פני הרשתית. כאשר אותו אדם מסתכל על משהו קרוב יותר (לדוגמא: קורא ספר), באופן בלתי רצוני ומודע - העדשה משנה את קמירותה ומוסיפה לעצמה כוח תשבורת נוסף (אקומודציה). היכולת הזו נחלשת עם השנים - ולכן אנשים בגיל מבוגר זקוקים למשקפי קריאה.

מהו קוצר ראייה?

אצל ילדים קצרי ראייה, במבט על עצם מרוחק (למשל: הלוח בכיתה) נופל האור לפני הרשתית; ואילו במבט על חפץ קרוב, נופל האור על פני הרשתית, במדויק.

לכן, ילדים עם קוצר ראייה יתקשו לראות את הלוח ולהעתיק ממנו כראוי - אך יסתדרו היטב עם הספר והמחברת.

התאמת משקפיים לראייה טובה לרחוק איננה פוגעת בראייה לקרוב - והילד צריך להרכיב את המשקפים כל הזמן.

מהו רוחק ראייה?

מרבית הילדים נולדים עם רוחק ראייה שהולך ופוחת בהדרגה. רוחק ראייה, משמעו שקרני האור נופלות מאחורי הרשתית במבט על עצם רחוק; ועוד יותר רחוק מאחורי הרשתית, במבט על עצם קרוב.

ילדים מסוגלים להתגבר על רוחק ראייה, בעזרת הפעלת מנגנון האקומודציה של עדשת העין - ולכן פעמים רבות הילדים הללו רואים מצוין, כולל בעת ביצוע בדיקת חדות הראייה. עם זאת, אם המאמץ האקומודטיבי הנדרש לראייה גדול מדי, חלק מהילדים יתעייפו מהר בקריאה או יסבלו מכאבי עיניים ומכאבי ראש. חלקם יראו מטושטש וחלקם עלול אפילו לפתח פזילה. לפיכך, במקרים של רוחק ראייה, בהתאם לחומרה ולגיל הילד - יקבע רופא עיניים מומחה ברפואת עיניים ילדים, אם הילד זקוק למשקפיים.

חשוב לציין כי ללא הרחבת אישונים בעזרת טיפות המכילות תרופה "ציקלופלגית", המפריעה לאקומודציה, לא ניתן לאבחן רוחק ראייה במלואו אצל ילדים. מכאן, חשיבות הבדיקה המקיפה.

מהי אסטיגמציה?

מצב בו קרני האור אינן נופלות באופן אחיד בנקודה מסוימת על פני, לפני או אחרי הרשתית -והתמונה הנוצרת "מרוחה" או מעוותת. אסטיגמציה יכולה להיות נלווית לקוצר ראייה או לרוחק ראייה - ולהפריע בראייה לקרוב ולרחוק. בהתאם לחומרה ולחדות הראייה, יש להתאים לילד משקפיים.

חשוב לציין: פעמים רבות, הפרעות תשבורת לא יגרמו לשום סימפטומים, מאחר שילדים אינם מודעים לקושי, שכן הוא התפתח בהדרגה או "היה שם" תמיד - והילד לא יודע כי ניתן לראות טוב יותר.

בבית הספר, ניתן לראות ילדים קצרי רואי מתקשים להעתיק מהלוח ונעזרים במחברת של חברים. ילדים עם רוחק ראייה עשויים להתקשות בלימוד הקריאה ובריכוז ממושך, אך פעמים רבות לא יהיה שום רמז לקושי הראייתי, בעיקר בגילאי הגן.

מהי "עין עצלה" (אמבליופיה)?

"עין עצלה" היא מונח מאד מבלבל, מכיוון שהבעיה אינה בעין ש"לא רוצה" לראות או איננה ממלאת את תפקידה אלא ביחס של המוח אל אחת העיניים. בניגוד לסברה רווחת, לא ניתן לזהות עין עצלה באופן חיצוני: עין עצלה אינה עין עם עפעף צנוח או עין פוזלת.

אנחנו נולדים רואים, אך איכות הראייה של תינוק היא נמוכה- ובמהלך הינקות והילדות, המוח לומד לראות בהתאם לחדות התמונה המגיעה מהעיניים. הלמידה של המוח לראות שקולה לשיפור הדרגתי ברזולוציה וזה קורה ע"י היווצרות של קשרים בין תאים עצביים במוח. כאשר עין אחת רואה מטושטש יותר מהעין השנייה (לדוגמא: במקרה בו העין עם רוחק ראייה גדול, או עין פוזלת), - המוח לא יפתח את הרזולוציה של הראייה מהעין הזו לאותה מידה של העין השנייה.

יתרה מכך, המידע המגיע מהעין החזקה יותר יפריע להתפתחות העין החלשה - וישתלט על אזורי המוח שלה. כתוצאה מכך, נוצרת "עין עצלה". זו עין שרמת הרזולוציה של הראייה ממנה אינה מגיעה לרמת הרזולוציה של הראייה מהעין השנייה.

כשילד סובל מעין עצלה, צריך כמובן לטפל בגורם לעין עצלה: פזילה או הפרעת תשבורת המצריכה משקפים. פעמים רבות יהיה צורך לחזק את העין על ידי כך שנלמד את המוח להשתמש בה - ולא להתעלם ממנה. הדרך השמרנית לבצע זאת היא על ידי כיסוי העין החזקה ברטייה או שימוש בטיפת אטרופין לטשטוש הראייה בעין החזקה.

חשוב לציין כי גילוי בעיה של עין עצלה בילדות חשוב מאד, מכיוון שניתן לאמן את המוח להשתמש בעין החלשה, כל עוד מערכת הראייה מתפתחת - עד גיל 9 לערך. ככל שהזיהוי מוקדם יותר, הטיפול יהיה אפקטיבי יותר. עם השנים, ה"גמישות" של המוח יורדת והיכולת לחזק ראייה בעין עצלה יורדת באופן משמעותי.


ההחלטה מי צריך משקפיים ומתי - תתקבל ע"י רופא/ת עיניים. צילום: שאטרסטוק

ההחלטה מי צריך משקפיים ומתי - תתקבל ע"י רופא/ת עיניים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לפזילה? האם פזילה מעוררת קושי רפואי, מעבר לקושי האסתטי?

בנוסף לפן האסתטי הבולט לסביבה, פזילה היא אחת הבעיות העיקריות הגורמות להתדרדרות ראייה ולעין עצלה - בהן מטפלים רופאי עיניים ילדים - ואותה אנו מנסים למנוע. פזילה היא מצב שבו עין אחת מסתכלת ישר - והעין השנייה פונה לכיוון אחר: פנימה, החוצה, למעלה או למטה.

כאשר אדם מבוגר מפתח פזילה חדשה, הוא יסבול מכפל ראייה. לעומת זאת, ילדים בגיל צעיר לא יסבלו מכפל ראייה, מכיוון שהמוח מבצע "דיכוי" (סופרסיה) של העין הזו. כלומר: מתעלם מהעין הפוזלת כדי להימנע מכפל ראייה. התעלמות ממושכת מהעין תהפוך לבלתי הפיכה - והעין הפוזלת תהפוך ל"עין עצלה". מכיוון שהילד ישתמש רק בעין אחת, הוא לא יפתח יכולת של ראייה דו-עינית וראייה תלת-מימדית.

אחד הדברים הנבדקים במסגרת בדיקת עיניים שגרתית בילדות: לוודא שהראייה תקינה וסימטרית; וכי המאמץ הראייתי בין שתי העיניים תקין.

ילדים שפיתחו פזילה, יטופלו בהתאם לסוג הפזילה, בעזרת משקפיים או באמצעות תיקון בניתוח.

מהי פזילה סמויה?

רוב הזמן, פזילה סמויה אינה מתבטאת. הילד מצליח להתגבר עליה, על מנת לשמור על ראייה דו-עינית. לעיתים, הדבר כרוך במאמץ לא מודע רב של העיניים. לכן, הפזילה תתבטא כאשר הילד עייף או כשהילד חולה (לדוגמא: מחלה המלווה בחום).

במסגרת בדיקת עיניים שגרתית, ניתן להבחין בפזילה סמויה, להתריע ולטפל בה לפי הצורך.

כאשר לא מתקנים פזילה סמויה, במקרים רבים היא עלולה להפוך לפזילה גלויה וקבועה.

בהתאם לסוג הפזילה, לעיתים יש צורך במשקפיים ולעיתים דרוש מעקב בלבד.

מתי יוחלט על התאמת משקפי ראייה לילד?

מתן משקפי ראייה לילדים ייקבע בהתאם לגורמים הבאים: משקפיים לטיפול/מניעת עין עצלה, משקפיים לטיפול בפזילות ומשקפיים לשיפור הראייה.

ההחלטה על משקפיים לשיפור חדות הראייה תלויה בשילוב בין גיל הילד, חדות הראייה הסובייקטיבית שלו והממצא בבדיקת תשבורת אובייקטיבית. ילד בגיל 4 לא נדרש לקרוא מהלוח - ולכן לא זקוק למשקפיים בשל קוצר ראייה קל, כמו ילד בגיל 6. ההחלטה המדוייקת, מי צריך משקפיים ומתי - תתקבל ע"י רופא/ת עיניים.

האם לקויות ראייה עלולות להפריע לריכוז או למידת ההצלחה בלימודים?

בהחלט כן.

פעמים רבות, ילדים אינם מתלוננים כי הם לא רואים טוב, מכיוון שהם לא מכירים משהו אחר. ילד שסובל מקוצר ראייה ואינו רואה היטב לרחוק, עשוי לחשוב כי "הטוש של המורה מקולקל"; וילד עם רוחק ראייה, שעבורו קריאה מהספר או המחברת אפשרית - אך דורשת מאמץ עיני רב, עשוי לחוות קושי, להתייאש ולהזדקק להפסקות. במחקר אמריקאי חשוב ורחב היקף, נמצא פער אקדמי מובהק בין ילדים שאינם סובלים מרוחק ראייה לבין ילדים עם רוחק ראייה משמעותי, שלא אובחן ולא טופל באמצעות משקפיים.

גם חולשת מיקוד עשויה לגרום לילדים לעייפות בקריאה ממושכת ולטשטוש ראייה. קושי זה ניתן לטיפול בתרגול.

לסיכום: בדיקת עיניים מקיפה חיונית לאורך שנות התפתחות מערכת הראייה - ויש שלוש "תחנות" מומלצות, לביצוע מעקב גם כשההורים אינם מתרשמים מקיומה של בעיה. לביצוע בדיקת עיניים בגיל 6, לפני הכניסה לבית הספר, יש חשיבות לגבי התחלת הלימודים ברגל ימין.

ד"ר דפנה מיצד קורש היא רופאת עיניים, מומחית ברפואת עיניים ילדים ופזילה; רופאת עיניים בכירה ומנתחת במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב).

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום