קטרקט: ניתוח לשיפור איכות החיים

(0)
לדרג

עם הגיל הראייה לעתים לא חדה כבעבר, הצבעים נראים שונה ויש רגישות לאור. כ-40% מהמבוגרים סובלים מקטרקט, תופעה שניתן לתקן בניתוח, שגם יפטור אתכם מהמשקפיים

מאת: ד"ר שגב פאני

לא כולנו יודעים, אבל ניתוח הקטרקט מהווה גם הזדמנות לשיפור מצב הראייה, כך שנראה לכל מרחק (קרוב, רחוק וביניים), בדרך כלל ללא תלות במשקפיים.
טיפול ניתוחי בקטרקט (אילוסטרציה) טיפול ניתוחי בקטרקט (אילוסטרציה)

איך נוצר קטרקט?

חלק גדול מהפרעות הראייה נגרמות מכך שהעדשה שנמצאת בתוך העין (בדומה לעדשת המצלמה) לא מכוונת את קרני האור במדויק על הרשתית. תפקיד העדשה הוא להעביר את קרני האור שנכנסים לעין ולמקד אותן בצורה מדויקת על הרשתית על מנת שנקבל תמונה ברורה. במקרים אלו נזדקק לעדשה חיצונית (כגון משקפיים או עדשות מגע) שתסייע למיקוד התמונה.

בתחילת החיים העדשה הטבעית שלנו הינה שקופה וצלולה, אך עם ההתבגרות מתרחשים שינויים טבעיים בעדשה שהתוצאה שלהם היא הופעת הפרעות ראייה נוספות. במהלך העשור החמישי לחיים בדרך כלל מתפתח זוקן ראיה (פרסביופיה) עקב חוסר יכולת של העדשה למקד את קרני האור בשל איבוד גמישותה עם הגיל, דבר המתבטא בקושי בראיה מקרוב, המצריך משקפי קריאה. בהמשך, עם התקדמות הגיל, מתפתח גם הקטרקט.

תסמיני קטרקט

קטרקט הוא מצב שבו העדשה הטבעית מאבדת את שקיפותה בשל התפתחות עכירות בתוכה (כמו ענן). חלק גדול מהאנשים יפתח את התופעה בדרך כלל החל מגיל 55, 40% מהאוכלוסייה מעל גיל 60 סובלת מקטרקט, כשהגיל הממוצע כיום לניתוח קטרקט הינו 73 שנים.

התסמינים של התפתחות קטרקט כוללים ירידה הדרגתית בחדות הראייה, רגישות לאור השמש, שינוי בראיית הצבעים (כמו לראות את העולם דרך פילטר צהוב או חום במקרים של קטרקט מתקדם), שינוי הדרגתי בראייה למרחוק ולקרוב עם שינוי תכוף של מספר המשקפיים וקושי לנהוג בלילה.

איך מטפלים בקטרקט?

הטיפול היחיד הינו ניתוח, עם שיעורי הצלחה גבוהים ומשך החלמה קצר. ניתוח קטרקט הוא הניתוח הכי שכיח בעולם הרפואה ונחשב לאחד הניתוחים הבטוחים ביותר שקיימים היום. במהלכו מוציאים את העדשה העכורה ומשתילים במקומה עדשה מלאכותית שקופה מחומר פלסטי, שנשארת בעין לצמיתות. ההליך הניתוחי המתקדם מבוצע בהרדמה מקומית באמצעות הזלפת טיפות וג'ל לאלחוש העין ולרוב ניתן להשתחרר הביתה מספר שעות לאחר הניתוח.

השיטה המקובלת כיום כוללת ביצוע חתכים זעירים בקרנית על מנת להוציא את העדשה העכורה ולהכניס במקומה את העדשה המלאכותית. דרך החתך, חותכים ומרסקים את העדשה העכורה באמצעות גלים על קוליים (אולטראסאונד). שואבים את תוצרי הפירוק מנקים את המעטפת הטבעית של העדשה ומשתילים לתוכה עדשה מלאכותית שממלאה את התפקיד של העדשה הטבעית ומכוונת את קרני האור לרשתית על מנת שנקבל תמונה ברורה.

ניתוח לייזר לקטרקט

אף שמדובר בניתוח בטוח מאוד, ישנה שיטה נוספת שלה הפוטנציאל לגרום לניתוח להיות בטוח עוד יותר וזאת מכיוון שהשלבים הראשונים של הניתוח מתבצעים בצורה מדויקת ובטוחה בעזרת מכשיר לייזר.

הניתוח מבוצע באמצעות מערכת לייזר מתוחכמת המאפשרת למנתח ליצור את פתחי הכניסה בקרנית בדיוק רב ביותר, ובהתאם לקימור הקרנית, לפתוח חלון מדויק במעטפת של העדשה על מנת שתהיה אפשרות להשתיל את העדשה המלאכותית בצורה מדויקת ובלי להזיק למיתרים העדינים שאוחזים ומייצבים את העדשה בתוך העין ולרסק את העדשה העכורה מבלי להשתמש ב בכמות גדולה של אנרגיה שעלולה להזיק לרקמות בעין בעיקר במקרים של קטרקט מתקדם.

חשוב לדעת, כי ההחלטה הכי חשובה לפני ניתוח קטרקט היא בחירת העדשה שמתאימה למצב הרפואי ולאורח החיים של המטופל. קבלת ההחלטה לגבי סוג העדשה צריכה להתבסס על בדיקות הראייה שמתבצעות על ידי הרופא/האופטומטריסט, הצרכים ופעילויות השגרה והפנאי של המטופל וכן המוטיבציה להפחתת התלות במשקפיים.

ככלל, העדשה השכיחה שמושתלת כיום בזמן ניתוח קטרקט תהיה עדשה מונופוקלית, כלומר שמכוונת למרחק אחד (לרוב לראייה מרחוק) ולצורך ראייה לקרוב (בקריאה) ולמרחק ביניים (למשל, מחשב, טלפון) יזדקק המטופל לשימוש במשקפיים. במקרה שלמטופל יש צילינדר (עיוות בקמירות הקרנית בכיוון מסוים שלה) הוא יזדקק למשקפיים לכל טווח המרחקים.

העדשות החדשות

בשנים האחרונות קיימות בשוק עדשות מתוחכמות יותר: כאלו שמתקנות את הצילינדר (עדשות טוריות), כאלו שמאפשרות ראייה לקרוב, לביניים ולרחוק (עדשות אקומודטיביות או מולטיפוקליות) וכאלו שגם נותנות תיקון משולב של הצילינדר ובנוסף מאפשרות ראייה לכל טווח המרחקים לרוב ללא עזרת משקפיים ולעיתים עם הרכבה של משקפיים לפעילויות מסוימות בלבד.

המגוון הגדול של העדשות הקיימות מאפשר בחירה שמותאמת באופן אישי לסגנון החיים של כל אחד ואחד.

סקר שנערך בקרב 203 גברים ונשים בגילאי 60+ מנותחי קטרקט, על ידי מכון הסקרים ברנדמן, מעלה כמה נתונים מעניינים המצביעים בעיקרם על מודעות נמוכה לאפשרויות התיקון הנוחות יותר הקיימות כיום.

ל-85% ממנותחי קטרקט היה צורך בתיקון ראייה לפני שעברו את הניתוח: 45% נזקקו למשקפי קריאה, 38% לראיה מרחוק, 28% מולטיפוקל. ארבעים וחמשה אחוז מהם לא היו מודעים לאפשרות של השתלת עדשה מתקנת ראיה, כאשר 30% מהמנותחים שלא הושתלה להם עדשה מתקדמת היו שוקלים זאת בחיוב לו ידעו על כך.

כיום, חשוב שתדעו שיש בחירה. אפשר לבחור את סוג הניתוח ואת סוג העדשה, בחירות שעשויות להשפיע על התאמת הפתרון בצורה אישית כך שיוכל לפגוש את ציפיות המטופל. מכיוון שהתפתחות קטרקט הוא תהליך טבעי שקורה עם הגיל ורבים יעברו את התהליך, ניתן להתייחס לכך כבעיה או כהזדמנות לשיפור איכות הראייה ובעקבות כך שיפור איכות החיים.

ד"ר פאני שגב היא מומחית לניתוחי קטרקט, ניתוחי פטריגיום, דלקות עין חיצונית, עין יבשה והשתלות קרנית בבית חולים מאיר, מרכז רפואי עין טל

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט בלייזר.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום