תרופות בהריון: מה בטוח ומה לא?

(9)
לדרג

כל אישה הרה משתדלת לעבור את ההריון עם מינימום תרופות, אך לעתים אין ברירה וחייבים לקחת תרופה או תוסף מזון. מה עושים? מתייעצים

מאת: יפעת נחמני, כתבת zap doctors

נשים הרות רבות מוצאות את עצמן נבוכות ומתלבטות סביב שאלת התרופות: מה מותר לקחת, מה יכול להזיק לעובר, האם להפסיק את התרופות הקבועות. "בעלון המצורף לכל תרופה ועל גבי האריזות של תוספי תזונה מופיעה אזהרה קבועה לנשים בהריון ומיניקות, המבהירה שיש להתייעץ עם רופא טרם השימוש" אומרת שני כרמי, רוקחת אחראית ברשת ניו-פארם. "אין להסיק מכך שכל התרופות אסורות לשימוש בהריון או מסוכנות, אך תמיד כדאי לשאול".



לדברי כרמי, כשמדברים על שימוש בתרופות במהלך הריון יש להתחשב במספר גורמים, ביניהם מינון התרופה, שלב ההריון, מידת החדירה של התרופה דרך השלייה אל מחזור הדם של העובר ומידת הנזק האפשרי שעלולה לחולל התרופה. "ישנן תרופות רבות הידועות כבטוחות לשימוש במהלך ההריון, ולגבי אחרות אין די מידע שיבטיח שימוש בטוח לנשים הרות", היא אומרת. "לכן, יש לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לנטילת תרופות במהלך ההריון, ובעיקר בטרימסטר הראשון, שבו מתפתחות רוב מערכות הגוף של העובר".


יש לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לנטילת תרופות במהלך ההריון. צילום: שאטרסטוק

מרשמים קבועים

נשים הנוטלות תרופות מרשם באופן קבוע טרם ההריון חייבות לבדוק מול הרופא המטפל את בטיחות השימוש בתרופה ברגע שנודע להן שהן הרות. "הרופא יחליט על המשך הטיפול על פי מידת נחיצותו ומידת הבטיחות בשימוש בתרופה", אומרת כרמי. "ישנם טיפולים תרופתיים שאף שבטיחותם אינה מבוססת דיה, יימשכו גם במהלך ההריון מפני שהפסקתם עלולה לסכן את בריאות האם. גם אישה הרה שמקבלת טיפול תרופתי חדש צריכה ליידע את הרופא על דבר הריונה ולוודא את בטיחות התרופה".

תרופות המותרות לשימוש בהריון הן:

1 פרצטמול (אקמול/דקסמול).

2 רוב סוגי האנטיביוטיקה.

3 חלק מהתרופות נוגדות האלרגיה.

4 תרופות נוגדות חומצה לקיבה.

5 סיבים תזונתיים למניעת עצירות.

6 מאלחשים מקומיים.

7 חלק מהחיסונים (למשל-שפעת).

8 תחליפי ניקוטין (לנשים המפסיקות לעשן).

9 חלק מהתרופות למחלות כרוניות, כגון אסתמה, סוכרת ובלוטת התריס.

התרופות האסורות לשימוש:

1 איזוטרטינואין (רואקוטן/קורטן) - לטיפול באקנה. עלול לגרום עיוותים התפתחותיים בעובר.

2 תרופות נוגדות כפיון (פניטואין וקרבמזפין)- למניעת התקפים אפילפטיים. עלולות לפגום בהתפתחות איברים שונים אצל העובר וכן לפיגור.

3 תרופות נגד מיגרנות - מגבירות סיכון ללידה מוקדמת.

4 אספירין ואיבופרופן (נורופן/ אדקס/אדוויל) וכל משפחת התרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידליות - מגבירות סיכון לדימומים אצל האם והעובר וכן יכולות לגרום לעיכוב בלידה אם ניטלות בסוף ההריון.

5 וורפרין (קומדין) - מגביר סיכון לדימומים, לעיוותים התפתחותיים וכן לפיגור.

"הרשימות האלה הן חלקיות, כמובן, וסביר להניח כי במהלך ההריון יצוצו שאלות לגבי תרופות נוספות או אחרות", אומרת כרמי. "בידי הרופאים והרוקחים קיימים היום מאגרי מידע מקצועיים ומעודכנים המאפשרים להם להשיג מידע מהימן אודות בטיחותה של כל תרופה ולכן פשוט צריך להתייעץ איתם בכל מצב של אי ודאות לגבי תרופה. במקרה הצורך, ישנם גם מרכזים מקצועיים המרכזים את המידע אודות השימוש בתרופות בהריון, למשל המרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי במשרד הבריאות".

תוספי תזונה מסוימים דווקא מומלצים בהריון. צילום: שאטרסטוק

תוספי תזונה בהריון

להבדיל מתרופות, שאותן לוקחים בלית ברירה ולא מבחירה, תוספי תזונה מסוימים דווקא מומלצים בהריון ויכולים לתרום להתפתחות העובר ולחוסנה הגופני של האם ההרה. כרמי מפרטת:

חומצה פולית - לכל הנשים בגיל הפוריות מומלץ ליטול כמות של 400 מיקרוגרם חומצה פולית מדי יום. ישנה חשיבות מיוחדת לתוסף כשלושה חודשים לפני ההריון ובמהלך שלושת חודשי ההריון הראשונים. חומצה פולית היא ויטמין מקבוצת ויטמיני B , החיונית ליצירת ה-DNA אצל העובר. במצבי חוסר תיתכן פגיעה משמעותית בהתפתחות התעלה העצבית של העובר, שממנה נוצרים המוח ועמוד השדרה. גם בהמשך ההריון מומלץ ליטול את כדורי החומצה הפולית, ספיגתם טובה ולרוב אינה גורמת תופעות לוואי.

ברזל - מומלץ החל מסוף החודש השלישי להריון ועד כ-6 שבועות לאחר הלידה. במהלך ההריון נפח הדם של האישה גדל כדי להזין את הרחם והעובר. תוספת הברזל חיונית לאספקת כמויות נאותות של ברזל לאם ולתינוק. חוסר בברזל עשוי לגרום לאנמיה, שתתבטא בעיקר בעייפות ובחולשה. אצל חלק מהנשים ההרות תידרש נטילה של תוסף ברזל משלבים מוקדמים יותר בהריון, בכפוף לתוצאות בדיקות הדם שלהן. ברזל נספג טוב יותר במעיים בנוכחות ויטמין C, ולכן מומלץ לצרוך אותו עם מזונות עשירים בוויטמין זה כפירות הדר, פילפל, כרוב ומלון.

סידן - אין המלצה מפורשת לנטילת סידן, אך קיימת המלצה להגביר את צריכתו במהלך ההריון, כאשר עולה דרישת הגוף לסידן. המקורות התזונתיים הטובים ביותר לסידן הם חלב ומוצריו.

אומגה 3 - אלה הן חומצות שומן חיוניות שגופנו לא יודע לייצר ועל-כן יש לצרוך אותן מן המזון. אין המלצה מפורשת על נטילתן בהריון, אך מחקרים הוכיחו את חשיבותן להתפתחות תקינה של מוח התינוק וראייתו וכן למהלכו התקין של ההריון. חומצות אלה, ובעיקר EPA ו-DHA, נמצאות בריכוזים משמעותיים בשמן דגים. מאחר שקיים חשש מצריכה מוגזמת של דגים במהלך ההריון, בשל נוכחות עופרת העלולה להצטבר בגוף ולהיות רעילה, ניתן ליטול תוסף שמן דגים, אך חשוב לוודא שהתוסף נבדק לנוכחות עופרת ושאר מתכות כבדות.

מולטי ויטמין - מומלץ לנשים שאינן מקפידות על תזונה מגוונת ובריאה בזמן ההריון. חשוב ליטול מולטי ויטמינים המיועדים לנשים הרות, שכן סוגים אחרים עלולים להכיל כמויות גדולות מדי של ויטמין A, העשוי להזיק לעובר. אישה שנוטלת גם תוסף ברזל וגם מולטי ויטמין צריכה לקחת אותם במרחק של כמה שעות זה מזה כדי לקבל ספיגה מרבית של כל המינרלים.

ויטמין D - רופאי נשים רבים ממליצים ליטול תוספת של ויטמין זה במהלך ההריון.

בואו לדבר על זה עם שני כרמי בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום