בעיות פריון: תהיה גבר, לך להיבדק!

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם בעיות פוריות? חושבים על הקפאת ביציות, בעיות ביוץ או חצוצרה חסומה? כדאי שתזכרו שגם הגברים עלולים לסבול מאי פריון. כיצד מאבחנים ומטפלים?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

רבים מאיתנו חולמים על היום שבו נביא ילדים לעולם - ונהפוך להורים. עם זאת, במציאות של ימינו - מסיבות גנטיות, גיל מבוגר ותופעות נוספות - לעתים קרובות נגלה שהבאת ילדים לעולם איננה תמיד קלה. כניסה להריון ספונטני (ללא התערבות) עלולה לקחת זמן - ולעתים אינה אפשרית, ללא התערבות.

כעבור כמה זמן, ניתן לומר כי יש בעיות פריון?

בני זוג מוגדרים כסובלים מבעיית פריון - כאשר הם אינם מצליחים להשיג הריון, לאחר שנה של קיום יחסי מין באופן סדיר, ללא אמצעי מניעה. בדרך כלל, במצב זה הרופאים מנסים לאתר את הבעיה הספציפית - שבעטיה בני הזוג אינם מצליחים להרות; ומציעים פתרונות אפשריים (בהתאם לבעיה).

בשליש מהמקרים מקורה של בעיית הפריון היא בגבר. צילום: שאטרסטוק
בשליש מהמקרים מקורה של בעיית הפריון היא בגבר. צילום: שאטרסטוק

מהן הסיבות האפשריות לאי פריון אצל נשים?

כאשר אנו מדברים על אי פריון נשי, הגורם החשוב והשכיח ביותר הינו אפקט הגיל. מכיוון שאיכות הביציות יורדת עם הגיל - כך גם יורד הסיכוי להריון; בנוסף, עולים הסיכויים לבעיות בזמן ההריון - ואצל האם והעובר.

בעיה נוספת, שאינה קשורה בהכרח לגיל - הינה שיבושים בביוץ (שחלות פוליציסטיות), הגורמות לאי סדירות במועד הביוץ; ומכאן, לקושי בכניסה להריון.

בנוסף, בעיות במבנה השחלה והרחם, תופעות שונות בצוואר הרחם, וגורמים בלתי ברורים נוספים, שלא ניתן "לשים עליהם את היד" - עלולים לגרום לאי פריון נשי.

מה בנוגע לאי פריון גברי?

ניתן לומר כי בשליש מהמקרים, מקורה של בעיית הפוריות - באישה; בשליש מהמקרים, מקורה של הבעיה - בגבר. ובנוגע לשליש האחרון: מדובר בבעיה משולבת או בבעיה שאינה ידועה.

מהן הסיבות לאי פריון גברי?

קיימות מספר סיבות אפשריות - לאי פריון גברי. הסיבה הראשונה: איכות זרע נמוכה. הסיבה השנייה: אשך טמיר, מצב מולד - הגורם לפגיעה בכניסה להריון. במקרה זה, המיקום הבלתי תקין של האשך - עלול ליצור פגיעה ביכולת לייצר זרע תקין וחזק.

בעיות אחרות אצל הגבר: קיומה של מחלה במהלך החיים של הגבר (בדרך כלל, מדובר על מחלות כגון: חזרת, וריקוצלה - דליות בכלי הדם באשכים, חבלה באשכים, ניתוח וכו').

בנוסף לכך, ייתכנו גם פגיעות מבניות, הנוגעות לבעיות של מחלות ותרופות שונות - העלולות לגרום לפליטה של הזרע אל מקום מוטעה (כגון: שלפוחית השתן). יחד עם זאת, זיהומים שונים במערכת הרבייה, חסימה בצינורות המובילים את הזרע מהאשכים - אל אבר המין, גידולים שונים או נוגדנים המיוצרים באופן שגוי בגוף כנגד הזרעונים - עלולים ליצור בעיית פוריות אצל הגבר.

חשוב לדעת כי בעיה באיכות הזרע יכולה להיות קשורה גם לגורמים סביבתיים: חשיפה לקרינה או לחומרי הדברה; אורח החיים של הגבר (השמנת יתר, עישון, הרגלי אכילה, מתח נפשי ועוד).

במחקר שנערך לאחרונה, באוניברסיטה העברית בירושלים, התברר כי בקרב גברים במדינות המערב, קיימת ירידה בשיעור מעל 50% (!) בריכוז תאי הזרע.

נתון זה מצביע על מגמה מדאיגה, המהווה סכנה לדורות הבאים - ועשויה להצביע על קשיים עתידיים גדולים אף יותר, בדרך להריון "טבעי".

מהם התסמינים לאי פריון גברי?

אי כניסה להריון היא התסמין העיקרי והמובהק ביותר. לעתים, במקרים נדירים, אי הפריון עלול לגרום לתסמינים נוספים, כגון הפרעות גופניות הקשורות בבעיות הורמונליות אצל הגבר. עם זאת, אלה מקרים בלתי שכיחים בעליל.

כיצד מאבחנים את תקינות הזרע אצל הגבר?

על מנת לוודא כי איכות הזרע תקינה, מומלץ לבצע בדיקת זרע. מדובר בבדיקה שמתבצעת בעיקר במקרים, בהם יש חשש לבעיות פריון אצל הגבר - ונחשבת לבדיקה החשובה ביותר, לאבחון בעיות מסוג זה.

בבדיקה נבדקים מספר פרמטרים (מאפיינים) כמותיים ואיכותיים של נוזל הזרע ושל הזרעונים שבדגימה - ובעזרתה ניתן לבדוק מדדים כלליים של מצב הזרע, לבצע ספירה של ריכוז תאי זרע ולערוך בדיקה מורפולוגית של צורת הזרעונים.

מה עושים במקרה שבדיקת הזרע איננה תקינה?

במקרה כי בדיקת זרע איננה תקינה, יש לבצע בדיקה נוספת - שתתבצע לרוב כחודש, לאחר הבדיקה הראשונה. אם גם בבדיקה השנייה יעלו ממצאים בעייתיים, יחליט הרופא המטפל כיצד לפעול, בשיתוף מלא עם המטופל.

על מנת לוודא כי איכות הזרע תקינה, מומלץ לבצע בדיקת זרע. צילום: שאטרסטוק
על מנת לוודא כי איכות הזרע תקינה, מומלץ לבצע בדיקת זרע. צילום: שאטרסטוק

איזה בדיקות נוספות נדרשות במצב זה?

בין היתר, יש מקום להפנות את הגבר לבדיקה של אורולוג, שלעתים אף כוללת בדיקת אולטרסאונד ומיפוי של האשכים, על מנת לשלול וריקוצלה, חסימה של צינוריות הזרע או גידול.

האם ניתן להשביח את הזרע?

השבחת זרע היא מונח מטעה. לא ניתן לשפר דגימת זרע שאינה תקינה. השבחת זרע היא תהליך אשר במהלכו מתבצעת הפרדה וריכוז של תאי הזרע, לשם ביצוע הזרעה. זאת, במטרה להעלות את סיכויי ההפרייה.

מה ניתן לעשות במקרים בהם איכות הזרע ירודה מאוד?

במקרים שבהם הזרע חלש מאוד, ניתן לשקול להתחיל בטיפולי הפריה חוץ גופית - שבמהלכם האישה עוברת שאיבה של ביציות, אשר בהמשך עוברות הפריה, על ידי תאי הזרע במעבדה.

לסיכום: קושי להיכנס להריון עלול לנבוע מבעיות פוריות אצל האישה או אצל הגבר. חשוב לגלות מודעות לאפשרות כי בעיית הפוריות קשורה בגבר (ולא באישה). באמצעות בדיקת זרע, ניתן לבחון את מצב הפוריות של הגבר - ולהמליץ על פתרון.

ד"ר משה רויבורט הוא מומחה בכיר לבעיות פריון בנשים וגברים. מנהל מרכז בריאות האישה של מכבי בת"א ורופא בכיר ביחידת IVF של מרכז רפואי רבין (בילינסון) ואסותא רמת החייל.

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום