הסיכונים בכישלון טיפולי פוריות

(0)
לדרג

מחקר חדש: בנשים שעברו טיפולי פוריות, שאינם צלחו, ייתכן סיכוי מוגבר למחלות לב וכלי דם. עם זאת, החוקרים מסכמים כי נדרשים מחקרים נוספים בנושא

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשים לאחר כישלון טיפולי פוריות ייתכן סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים שנים מאוחר יותר, בהשוואה לנשים לאחר טיפולי פוריות מוצלחים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת CMAJ.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 28,442 נשים באונטריו, קנדה, שטופלו בטיפולי פוריות מבוססי-גונדוטרופינים בין 1 באפריל 1993 - עד 31 במרץ 2011. גיל הנשים הממוצע עמד על 35.2 שנים וחציון מספר מחזורי הפוריות עמד על 3. הטיפול היה מוצלח ב-9,349 נשים (32.9%), בעוד ש-19,093 נשים (67.1%) לא ילדו בתוך שנה מהטיפול האחרון.

מחלות לב וכלי דם כללו אירוע מוחי, איסכמיה כלילית לא-פטאלית, התקף איסכמי חולף, אי-ספיקת לב, או תרומבואמבוליזם.

החוקרים מצאו כי במהלך 8.4 שנות המעקב, בנשים שלא ילדו תועד סיכון גבוה ב-19% למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לנשים שילדו לאחר טיפולי פוריות.

לדברי החוקרים, העלייה באירועים נבעה בעיקר מעליה באי-ספיקת לב ומחלות כלי דם מוחיים, וכי הסיכון לא היה תלוי במספר מחזורי טיפולי פוריות. הם מדגישים כי למרות שהסיכון היחסי היה גבוה יותר, הסיכון האבסולוטי היה מתון והקביל לארבעה אירועים לבביים נוספים לכל 1,000 נשים שטופלו במשך 10 שנות מעקב ולא ילדו.

עלייה אפשרית במחלות לב וכלי דם עשויה להיות חשובה לאור העלייה בהיקף השימוש בטיפולי פוריות ומעקב ממושך יותר. החוקרים מציעים כי כישלון טיפולי פוריות עשוי להוות גורם סיכון נוסף, ספציפי למגדר, למחלות לב וכלי דם, ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום