פיברומיאלגיה: מחלה מתישה

(0)
לדרג

פיברומיאלגיה תוקפת בעיקר נשים, מחלישה אותן ומשבשת את חייהן. טיפול תרופתי בלבד לא תמיד מספיק, לכן יש צורך לשלב טיפול הוליסטי על מנת להקל על הסימפטומים

מאת: מערכת zap doctors

פיברומיאלגיה, הידועה גם בשמה - דאבת השרירים, הינה מחלה כרונית המתאפיינת בכאבים כרוניים בשרירים ובגידים ללא הימצאות דלקת, ומלווה בסימפטומים נוספים ומשתנים במספר מערכות בגוף: מערכת השרירים - כאבים בכל הגוף; מערכת העצבים - כאבי ראש, נימול בידיים וברגליים, רגישות קיצונית לשינויי טמפרטורה, רגישות לרעש וכן דיכאון וחרדה; מערכת החיסון - אלרגיה למזונות ולתרופות, נזלת כרונית; מערכת העיכול - תסמונת המעי הרגיש והמערכת הורמונאלית - כאבי מחזור ושינויים הורמונאליים. פיברומיאלגיה תוקפת עד ארבעה אחוזים מהאוכלוסייה, שבעיקר נשים סובלות ממנה (כ-90%).

מצבי דיכאון וחרדה

המחלה מתאפיינת בשני היבטים - הפיזי והרגשי. חולי פיברומיאלגיה חווים עוצמה רבה יותר של כאב, לעיתים גם כאשר מדובר בליטוף או גירוי עדין שלא היה אמור לכאוב ואף להסב הנאה, דבר הגורם לפגיעה בתפקוד היום יומי. על אותו משקל, גם פעולות פשוטות ויום יומיות הופכות להיות קשות ובמידה רבה מתסכלות. מבחינת ההיבט הנפשי, המהווה גם הוא חלק בלתי נפרד מהמחלה, חולים רבים סובלים מקושי בריכוז, מצבי רוח משתנים ולעיתים אף התקפי חרדה ודיכאון. מומחים מאמינים שיתכן קשר בין פיברומיאלגיה לבין מצבי דיכאון וחרדה. אך הגיוני יותר שאנשים הסובלים מהמחלה חיים עם כאבים כרוניים ועייפות אינסופית ועלולים להרגיש חסרי אנרגיה ומדוכאים רק בשל התסמינים החמורים מהם הם סובלים ומהירידה הדרסטית ביכולת לתפקד בבית, בעבודה ובחברה בכלל.

הכאב מתפשט

פיברומיאלגיה אינה מאובחנת בצורה ברורה וחד משמעית, אך נראה כי ברוב המקרים המחלה מופיעה לאחר חווית אירוע טראומטי, זיהום או גורמים סביבתיים נוספים. ממחקרים שנערכו לאחרונה נראה כי ישנם גם גורמים גנטיים המשפיעים על התפרצות המחלה. מאחר ואין דרך לאבחן את המחלה על-ידי בדיקות מעבדתיות, האבחון מתבצע על דרך השלילה לאחר שפוסלים מחלות עם תסמינים דומים. בנוסף, ישנן 18 נקודות כאב בגוף המאפיינות את המחלה, הנקודות ממוקמות לאורך עמוד השדרה, צוואר, ירך, ברך וכתף. ברגע שהרופא מאבחן, על-ידי מישוש, 11 נקודות רגישות לכאב ומוודא שהכאב סימטרי ומתפשט זוהי ההוכחה לקיומה של פיברומיאלגיה.

הטיפול הקונבנציונאלי במחלת פיברומיאלגיה מתמקד במתן תרופות המסייעות להפחתת הכאב ושיפור השינה וכן על-ידי מינונים נמוכים של תרופות המשמשות גם לטיפול בדיכאון. עם זאת, מירב הרופאים העוסקים בתחום מבינים כי טיפול תרופתי בלבד אינו מספיק ויש צורך לשלב טיפול הוליסטי מקיף על מנת להקל על הסימפטומים ולעיתים אף להעבירם לגמרי.

טיפולי מגע ודיקור

הטיפול בגישה ההוליסטית במחלת פיברומיאלגיה מתייחס, בראש וראשונה, אל האדם כשלם, ללא הפרדה בין הגוף לבין הנפש ומטרתו ליצור איזון בין השניים. אבי מי-דן, מטפל בכיר-מוסמך ברפואה משלימה, מ"מי-דן קליניק", נחשף למחלה בעקבות אשתו הסובלת ממחלת פיברומיאלגיה למעלה מתשע שנים. הוא החל מטפל בה וכיום משפר את איכות חייהם של חולים בעזרת שיטות טיפול שונות: עיסוי רפואי, אשר מפיג מתח גופני ונפשי ומפחית את הכאב, מטפל בהפרעת השינה ומוריד את הסטרס בו נמצא המטופל. כמו-כן, באמצעות דיקור סיני ניתן לשחרר חסימות אנרגטיות ולהרגיש הקלה כמעט מיידית בכאב ולאחר מספר טיפולים איכות השינה תשתפר וכן הכאב ילך ויעלם. מי-דן אומר כי "בנוסף לעיסוי ודיקור ניתן לטפל בחולי פיברומיאלגיה באמצעות טיפולי מגע להפחתת כאב וכן טיפול בדיכאון ובחרדה".

מחקרים גילו כי איכות החיים והתפקוד כל בני המשפחה נפגעים כתוצאה מהמחלה ולכן מי-דן ממליץ גם על טיפול המערב את בני המשפחה כולה. לדבריו, "המוטו הוא שיתוף המטופל בהליך הטיפולי והתאמה של כל טיפול למטופל הספציפי".

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום פיברומיאלגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום