פגים: מדביקים את הפער

(0)
לדרג

איך מאכילים פג? איך מסייעים לו לנשום? איך מייצבים את גופו הזעיר? מתברר שלפיזיותרפיה יש מקום מרכזי בקידום ההתפתחות המוטורית של הפג

מאת: אתי דור?נחום

אביתר (שם בדוי) נולד בשבוע ה?25 להריון, כשהוא סובל מבעיות נשימה קשות שחייבו להנשימו, חוץ מזה הוא סבל גם מקשיי האכלה ומרגישות יתר. הפג אושפז במחלקה לטיפול נמרץ פגים וילודים בקריה הרפואית רמב"ם, "התחלנו בפיזיותרפיה נשימתית על מנת לסייע בפתיחת הריאות שלו, שהיו חסומות", מספרת דליה נתן, פיזיותרפיסטית בכירה ואחראית תחום פיזיותרפיה ילדים בבית החולים לילדים מאייר בקריה הרפואית רמב"ם, "עם הזמן לימדנו אותו לאכול באמצעות תרגילי פיזיותרפיה שונים. לאחר ארבעה חודשים כבר ניתן היה לראות שיפור משמעותי. כיום אביתר הולך לגן וההתפתחות שלו מקבילה לילדים בגילו".

פגים הם תינוקות שנולדו לפני השבוע ה?37 להריון. כ?10% מהתינוקות נולדים פגים. בדרך כלל, ככל שגיל ההיריון צעיר יותר ומשקל התינוקות קטן יותר, הם פחות בשלים לתנאי החיים מחוץ לרחם. חוסר הבשלות של מערכות חיוניות גורם להפסקות נשימה )אפניאה) והאטות בקצב הלב (ברדיקרדיה). לכן לא נדיר לראות תינוקות זערוריים מחוברים לכל מיני מכשירים. הם מחוברים למוניטור המאפשר בקרה ומעקב אחר מספר נשימות ודופק. חיישן נוסף הנצמד לכף רגלם או לשורש כף ידם, מודד את ריווי החמצן בדמם (סטורציה). באזור הבטן מחובר חיישן שמודד באופן רציף את חום גופם. בנוסף לרבים מהם יהיה מחובר עירוי עם נוזלים ותרופות.

דליה: "בכל שבוע במהלך ההיריון יש לעובר "משימה", למעשה הוא עובר שלב בהתפתחות העוברית שלו. תינוק שנולד לפני הזמן, לא הספיק להשלים את כל השלבים. לכן כשאנו בוחנים התפתחות של פג אנחנו עושים "תיקון" של הגיל. למשל, אם הוא נולד בשבוע ה?32 להיריון והוא בן 12 שבועות, מבחינת התפתחותו אנו נתייחס אליו כאילו היה בן 4 שבועות, כלומר, נוריד את הזמן שהחסיר ברחם להשלמת ההיריון ובהתאם לזה, נתאם את הציפיות שלנו ממנו מבחינת ההתפתחות המוטורית שלו.

הצפי להשלמת הפערים ההתפתחותיים הוא עד גיל שנתיים בערך, לתינוק שנולד פג צעיר מאוד, נותנים לפעמים יותר".

טיפול בפגים
טיפול בפגים

תביאו מוצץ

היחידה לטיפול מיוחד בילוד נועדה לאפשר לפגים לעבור את שלבי ההתפתחות שהוחסרו עד שיתפקדו כמו תינוקות בשלים וישוחררו לביתם (אגב, יש מקרים שגם תינוקות בשלים מתקשים להסתגל לחיים מחוץ לרחם, לרוב עקב בעיות במהלך ההיריון או בעת הלידה וגם הם יקבלו את הטיפול וההשגחה הנדרשים כאן).

בנוסף לטיפול הרפואי ניתן ביחידה שירות ייחודי: תרגילי פיזיותרפיה המותאמים לבעיות שמהם בדרך כלל סובלים הפגים: בעיות האכלה, נשימה ומתח שרירים (טונוס) נמוך.

עינב מנור, פיזיותרפיסטית ילדים מוסמכת, בבית החולים מאייר: "עד גיל 35 שבועות הריון, אין תיאום מלא בין המציצה, הבליעה והנשימה, ולכן הפגים בגיל זה מקבלים את תזונתם דרך הזונדה. בשלב זה רצוי לתת מוצץ. המוצץ מרגיע ועוזר לפג לפתח את טכניקת המציצה ולקשר בין תחושת השובע למציצה. כאשר אי אפשר להאכיל את הפג בחלב באמצעות הזונדה, הוא יקבל עירוי נוזלים המכילים סוכר, חלבון, ויטמינים, מלחים ושומן. המעבר מזונדה להאכלה דרך הפה הוא תהליך לימוד הדורש סבלנות. הפג מוצץ בהתחלה בקצב איטי. עם הזמן, תתחזק מציצתו ותהפוך ליעילה יותר. בשלב זה, ההורים יתבקשו להשתתף בהאכלה של ילדם. כמו כן, קיים מערך של צוות האחיות המסייע בהדרכה לעידוד ההנקה".

תרגילי הפיזיותרפיה מעורבים כאמור גם בטיפול הנשימתי. במסגרת הטיפול מיושמות טכניקות שונות שמסייעות לשחרר הפרשות שהצטברו בריאות, כמו למשל טכניקת השכבה וטיפול ידני המלווה בשאיבת הפרשות. עינב: "היה לנו מקרה שצילום הריאה של פג, המונשם 100 אחוזים חמצן, הראה על חסימה מוחלטת של ריאה שלמה. לאחר טיפול אינטנסיבי שלנו יחד עם האחות המטפלת, הריאה נפתחה לחלוטין והפג לא ניזקק להנשמה".

כמו בקן

תחום נוסף שבו הפיזיותרפיה תורמת לפגים, הוא תחום הנותן מענה לחוסר הבשלות המוטורית הבאה לידי ביטוי במתח שרירים נמוך וקושי ב'התארגנות' של גופם הקטן. דליה: "תינוק הנולד בזמן, לאחר שבוע 37 להריון, לרוב נוכל לראותו במנח "ארוז", כלומר בעת השכיבה על הבטן ידיו ורגליו מכונסים מתחת לגופו, ולחיו מונחת על המשטח. מנח זה מושג עקב השהות הארוכה ברחם וצורתו של הרחם, המסייעות ליילוד להשיג מתח שרירים תקין. מתח שרירים תקין עם בשלות של כל מערכות הגוף, עומדים בבסיס ההתפתחות המוטורית התקינה. פג הנולד עם מתח שרירים נמוך וחוסר בשלות של המערכות השונות, מקשים על תנועתו והתארגנותו במרחב, כלומר נמצא 'בעמדת פתיחה' נמוכה מאשר הילוד הנולד בזמן".

מה מאפיין מבחינה מוטורית תינוקות שנולדו פגים?

"לא ניתן להכליל מאפיינים מוטוריים על כל אלו שנולדו פגים. ישנן בעיות מוטוריות שניתן להגדירן כנפוצות יותר, הבאות לידי ביטוי בעיכוב ההתפתחות המוטורית, כמו זחילה, עמידה והליכה מאוחרות וכן סרבול תנועתי, הנובעות בעיקר ממתח שרירים נמוך ותלויות בפרופיל הרפואי הבסיסי של כל תינוק".

איך מטפלים בזה?

עינב: "אחת מהטכניקות שאנו משתמשות, היא הקינון יוצרים מחיתולי בד מעין קן, ומערסלים את התינוק בתנוחה שונה כל 3 שעות. מטרת הקינון היא הן נתינת גבולות ושיפור יכולת ההתארגנות של התינוק, והן סיוע במציאת קו האמצע והתמודדות עם תנועה, הקשה להם עקב מתח שרירים נמוך. אנו עובדות בצמוד לצוות הסיעודי, המטפל בפגים 24 שעות ביממה, ובלעדיהן הטיפול לא היה רציף ואפקטיבי".

הורים ולומדים

פגים שנולדו בשבועות מוקדמים או במשקל נמוך במיוחד, צפויים להישאר תחת אשפוז והשגחה תקופה ארוכה. עבור הוריהם, מדובר בתקופה קשה ולחוצה. על מנת להקל על ההורים, מפעילה המחלקה קבוצת תמיכה המתקיימת אחת לשבוע עם העובדת הסוציאלית. בנוסף, נערכת קבוצת הדרכה נוספת, אחת לשבועיים- שלושה במסגרתה יושבות אחות ופיזיותרפיסטית עם ההורים ומסבירות להם על התהליך שהפג עובר, התפתחותו המוטורית ונותנות טיפים לטיפול בו.

דליה: "לפני שהתינוק משתחרר מבית החולים אנו עורכים לו בדיקה התפתחותית מלאה ושלושה חודשים אחר השחרור ההורים מגיעים איתו למעקב במרפאת פגים".

מערסלים ומגוננים

4 טיפים לטיפול בפג

החזיקו אותו בתנוחה מערסלת

כשאתם מרימים אותו, הרימו דרך הצד

כשהוא ער השכיבו אותו על הבטן, כשהוא ישן השכיבו על הגב

בחודשים הראשונים, אל תחשפו אותו לקהלים גדולים מחשש לסיבוכים ריאתיים

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום מיילדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום