הקפאת ביציות: מדריך מקיף

(0)
לדרג

מדוע נשים נזקקות להקפאת ביציות? לעתים מדובר בסיבה רפואית - בעקבות מחלה, ולעתים מדובר בסיבה חברתית - דחיית גיל ההריון. מה כולל ההליך? מהם יתרונותיו?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306945 (מספר מקשר)

הביצית היא התא הגדול ביותר בגוף האישה ומרבית תכולתה מים. הליך הקפאת הביציות נועד לשמש נשים אשר אין להן בן זוג בשלב הנוכחי של חייהן ואשר זקוקות לשימור היכולת שלהן להרות בעתיד. כאשר יש בן זוג, יש עדיפות להקפאת עוברים.

כיום קיים ניסיון רב יותר בהקפאת עוברים עם הישרדות והריונות לאחר ההפשרה, מאשר עם הקפאת ביציות, מכיוון שבתהליך הקפאת הביצית, ישנה התגבשות של גבישי קרח בתא, אשר עלולים לפגום באיכות הביצית ובסיכויי ההישרדות שלה בניסיון ההפשרה.

מהן הסיבות שבעקבותיהן נשים נזקקות להקפאת ביציות?

הסיבות שבעטיין נשים זקוקות להקפאת ביציות מתחלקות לסיבות רפואיות וסיבות חברתיות. הסיבות הרפואיות כוללות מקרים של נשים צעירות, ללא בן זוג, שמתגלה אצלן גידול סרטני, העלול להוביל, בעקבות הטיפול בו, כגון הקרנות, כימותרפיה או ניתוח - למצב של חוסר בשחלה או התנוונות השחלה - אשר מכילה את הביציות הנדרשות לצורך הולדת ילדים והקמת משפחה.

הקפאת ביציות נמצאת יעילה גם במקרה נוסף: לעתים קיימת בעיה בלתי צפויה אצל בן הזוג ביום השאיבה עצמה, המתבטאת בחוסר יכולת לתת זרע, או בחוסר תאי זרע בזירמה. ביציות שנשאבו חייבות לעבור תהליך של הפריה (מפגש עם הזרע) ביום השאיבה. במצבים שבהם אין זרע לאחר שאיבת הביציות, האפשרות היחידה המאפשרת את שימור הביציות, במקום שיעברו תהליך של ניוון, היא הקפאת הביציות. במצב זה, יכולות הביציות להישמר תקופה ארוכה בהקפאה, עד למציאת הפתרון המתאים לבעיית הזרע.

הסיבות החברתיות להקפאת ביציות נובעות מכך שבשנים האחרונות קיימת עלייה מתמדת בגיל ההריון הראשון. נשים רבות דוחות את תכנון המשפחה לשלבים מאוחרים יותר של חייהן, זאת בעקבות העובדה שיותר ויותר נשים פונות לתהליך של הגשמה עצמית על ידי השקעה בלימודים מתקדמים או פיתוח קריירה מקצועית עצמאית, הדורשת השקעת זמן רב, לעתים על חשבון חיים עם בן זוג קבוע והקמת משפחה.

עם זאת, בניגוד לגבר המייצר תאי זרע במהלך כל החיים, נשים נולדות עם מספר קבוע של ביציות, כאשר במשך כל חייהן ישנה ירידה גם בכמות וגם באיכות הביציות. בממוצע ישנן מספר תקופות של ירידת מדרגה משמעותית בכמות ובאיכות הביציות, בגיל 35 או 37 - ומעבר לגיל 40. בנוסף, ככל שגיל האישה וגיל הביצית גבוה יותר, הריון עתידי, גם כאשר הוא מתממש, כרוך בסיכון מוגבר להפלות או למומים בעובר.

מה היו האפשרויות בעבר להיכנס להריון לא ספונטני ללא הקפאת ביציות?

האפשרות שהייתה קיימת לפני החוק המאשר הקפאת ביציות לצורך אפשרות של פוריות עתידית, התבססה על שימוש בזרע תורם, או על תרומת ביציות מעבר לגיל 45 - או במקרים של ירידה בפעילות השחלתית, כבר בגיל מוקדם יותר. לאור אישור החוק החדש, נפתחת האפשרות לנשים מגילאים 30 עד 41 לעבור תהליך של שאיבת ביציות והקפאתן, מה שנותן אופציה לשימוש עתידי בהן.

מה כולל הליך הקפאת הביציות?

תהליך קבלת הביציות כרוך בגירוי הורמונלי לצורך גיוס מספר זקיקים בשחלות (בניגוד לזקיק בודד במחזור ספונטני). כאשר מתקבלת תגובה שחלתית מתאימה, מתבצע תהליך השאיבה בהרדמה כללית קצרה, ובפעולה חודרנית של דיקור הזקיקים בשחלות לצורך קבלת הביציות. בכל אחד מהשלבים האלה עלולות להיגרם תופעות לוואי וסיבוכים, אם כי אלה די נדירים. החוק כיום מאפשר לכל אישה לעבור עד ארבעה מחזורי שאיבה או עד הצטברות של 20 ביציות המיועדות להקפאה בהליך זה.

בניגוד לתהליך ההקפאה האיטית של הביציות, שהיה קיים בעבר עם אחוזי הישרדות לא גבוהים של הביציות לאחר הפשרתן, כיום מתבצע תהליך ההקפאה בשיטה המהירה הנקראת ויטריפיקציה, אשר מקטינה בצורה משמעותית את יצירת גבישי הקרח בביצית, ומאפשרת אחוזי הישרדות גבוהים יותר. יחד עם זאת, יש להבין כי עדיין מדובר בשיטה חדשה יחסית - וגם בשיטה זאת, לא כל הביציות שהוקפאו ישרדו את תהליך ההקפאה וההפשרה.

מהם יתרונות ההליך של הקפאת ביציות מופרות?

כיום יש אפשרות להקפיא גם ביציות מופרות ויתרונות הליך זה מתבטאים בעובדה שיש יותר ניסיון בעולם בהקפאת ביציות מופרות. כמו כן, ביצית שהוקפאה, כאשר אינה מופרית, לאחר הפשרתה, חייבת לעבור הליך של מפגש עם זרע לצורך ההפרייה. לא כל ביצית אכן מופרית, ולכן בסך הכל יש ירידה במספר הביציות המופרות הזמינות להחזרה לרחם. בנוסף, ביציות שהופרו, למרות שמדובר בזרע תורם, "חוסכות" לעצמן פעולה נוספת של הפריה - ולכן הביציות המופרות ששרדו זמינות להחזרה מבלי לעבור הליך נוסף.

חשוב לציין כי הליך הקפאת הביציות לצורך "שימור פוריות" אינו מבטיח הריון בסוף הדרך, ולכן, למרות ההתפתחות הטכנולוגית ופתיחת אפשרות נוספת להריון, עדיין יש חשיבות לשים בעדיפות גבוהה את תכנון המשפחה בגיל המתאים, ולא להסתמך על הביציות המוקפאות שלא מבטיחות הריון בכל מקרה, ועלולות להשאיר נשים בגילאים מתקדמים עם אפשרות של תרומת ביצית בלבד.

ד"ר אריק כהנא הוא מנהל יחידת הפוריות והפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום הקפאת ביציות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום