מעקב הריון תקין: כל הבדיקות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מעקב הריון נחלק לבדיקות טרום הריון, ימי ההריון הראשונים ובדיקות שיש לעשות במהלך ההריון. סקר גנטי, סקירת מערכות, אולטרסאונד מעקב גדילה - מדריך

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-9973235 (מספר מקשר)

במהלך ההריון כל אישה עוברת בדיקות רבות ומגוונות, שתפקידן לעקוב אחר ההריון - ולוודא שהעובר מתפתח ברחם באופן תקין. ניתן לחלק את בדיקות מעקב ההריון לבדיקות אותן יש לעשות בתקופת טרום ההריון, בדיקות אותן יש לעשות בימים הראשונים של ההריון ובדיקות אותן יש לעשות במהלך ההריון ועד סופו.

מהן בדיקות מעקב טרום הריון?

בדיקות כלליות: כל אישה שמתכננת הריון צריכה להגיע לרופא נשים, לצורך בדיקה כללית, הכוללת בדיקה גינקולוגית, בדיקות דם ושתן כלליות; ותשאול של הרופא, בנוגע לבריאותה הכללית. בדיקות אלה חשובות, על מנת לאפשר לרופא לקבל תמונת מצב רחבה על בריאותה של האישה: הימצאות וירוסים שונים (כגון אדמת) ומתן טיפול מקדים במקרה הצורך.

חומצה פולית: בנוסף לבדיקות הכלליות, חשוב להתחיל ליטול חומצה פולית, בשלב התכנון המוקדם. החומצה הפולית מונעת מומים מולדים בעמוד השדרה ונטילתה - בייחוד בתקופת טרום ההריון ותחילתו - חשובה לאין שיעור.

בדיקות סקר גנטיות: בדיקות הסקר הגנטיות הן בדיקות תשאול ובדיקת דם, שתוצאותיהן מבוססות על אנמנזה - נוסחה מסוימת, שמסנכרנת את הנתונים הגנטיים המשפחתיים של שני הצדדים ומזהה סיכון למומים גנטיים. במידה וקיימת התאמה למום גנטי כלשהו, מומלץ להיוועץ ברופא גנטיקאי טרום ההריון.

בדיקות הריון (אילוסטרציה)
בדיקות הריון (אילוסטרציה)

מהן הבדיקות הנחוצות בשליש ההריון הראשון?

בדיקת הריון ראשונה אצל רופא הנשים: רוב הנשים מגיעות לראשונה אל רופא הנשים שלהן, מיד לאחר שקיבלו תוצאה חיובית בערכת הבדיקה הביתית, עם איחור של 2-3 ימים בקבלת הווסת. אין טעם להגיע בשלב מוקדם כל כך של ההריון לרופא; ובטח שלא להילחץ, אם גילית על ההריון מאוחר יותר.

ההמלצה היא להגיע לבדיקה הראשונה אצל רופא הנשים בין השבוע השישי לשבוע השמיני, אך ניתן גם להגיע עד השבוע ה-12, ללא שום חשש.

תוכנית בדיקות מעקב הריון: לאחר הביקור הראשון אצל הרופא, מקבלת כל אישה תוכנית בדיקות מעקב הריון, מתוזמנת לפי תאריכים. תוכנית המעקב נחלקת לבדיקות מעקב אצל אחות ולבדיקות אצל רופא. למרות הדעה הרווחת כי הריון נמשך 40 שבועות - ולכן אין צורך להיחפז ולערוך את הבדיקות, חשוב מאוד לבצע כל בדיקה בטווח הזמן שהוקצב לה, מפני שכל בדיקה מתוזמנת על פי שלב ההריון האפקטיבי ביותר לביצועה.

במהלך הריון תקין, צריכה כל אישה לבקר אצל הרופא 6-7 פעמים במהלך ההריון כולו; ואצל אחות לעיתים קרובות יותר, בהתאם לשלבי ההריון השונים.

מהן בדיקות המעקב שיש לבצע במהלך ההריון?

שקיפות עורפית: בדיקה דם שנקראת גם 'סקר ביוכימי' והיא אחת מהבדיקות לגילוי תסמונת דאון. את הבדיקה מבצעים בסמסטר הראשון, בין שבועות 11-13, לפני סקירת מערכות מוקדמת.

סקירת מערכות: זוהי בדיקה בה מוודאים כי העובר מתפתח בצורה תקינה; וניתן להבחין בה גם במין העובר. אם לא מעוניינים לדעת את מין העובר, מומלץ לציין זאת עוד טרם הבדיקה.

אולטרסאונד מעקב גדילה: בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בין שבוע 33-35 - ובה אומדים את משקל העובר, על מנת לאמוד את משקלו בלידה; ולבחון האם הוא גדל ביחס תקין, או שמא מדובר בעובר גדול מדי (שייתכן כי יצריך ניתוח קיסרי) או בעובר קטן מדי (מה שעלול להעיד על איחור בהתפתחותו).

איזה בדיקות יש לבצע לאחר הלידה?

6 שבועות לאחר לידה רגילה, יש להגיע לבדיקת רופא, על מנת לוודא שהכל בסדר וכי הרחם התכווץ וחזר למקומו. בבדיקה זו, מומלץ לשאול את הרופא לגבי שימוש באמצעי מניעה.

בדיקות הריון (אילוסטרציה)
בדיקות הריון (אילוסטרציה)

האם יש סימני אזהרה שיש לשים לב אליהם?

חוויית ההריון של כל אישה שונה - ולכל אישה תסמינים שונים. אולם ישנן מספר נקודות שחשוב לתת עליהן את הדעת; ולנסות להבין מתי מדובר בסימפטום תקין - ומתי מדובר בסימפטום הדורש הגעה לרופא.

תנועות העובר: תנועות ראשונות של העובר מורגשות בין שבועות 18-22. בשלב הזה התנועות חדשות ולא ברורות, בייחוד כאשר מדובר בהריון ראשון. בהריון תקין, עד שבוע 34, אין צורך לעקוב באופן שוטף אחר תנועות העובר - וחשוב לדעת כי העובר איננו חייב לזוז במהלך כל יום.

באופן רגיל, עובר זז כשלוש פעמים ביום, לאחר הארוחה; ולכן, אם רוצים להרגיש את תנועותיו, יש לשכב לאחר הארוחה על צד שמאל, להניח יד על הבטן ולספור כ-5 תנועות בטווח של חצי שעה. אם מורגש מספר קטן יותר של תנועות בטווח הזמן הזה, יש לקום, להסתובב, לעשות תרגילים שונים - ולשוב על הבדיקה. רק אם גם לאחר כל התהליך הזה, עדיין לא מורגשות תנועות העובר, מומלץ לגשת להיבדק אצל רופא, על מנת לשלול בעיה במי השפיר.

דימום: במהלך הריון תקין, ייתכנו דימומים קלים בשלבי ההריון הראשונים. הדימום צריך להדליק נורה אדומה, כאשר הוא חזק ומתמשך, בדומה לדימום וסתי, או כאשר הוא מלווה בקרישי דם וכאבים חזקים. במקרה כזה, מומלץ לגשת לרופא.

צירים: החל משבוע 32-33, ניתן לחוש בצירים מדומים (ברקסטון היקס), כתוצאה מתהליך ההכנה של הרחם ללידה, שמתאפיינים בהתקשות קלה של הבטן. כאבי צירים, התכווצויות והתקשויות של הבטן לעיתים קרובות, שאינם חולפים, דורשים התייחסות של רופא בכל שבוע במהלך ההריון.

ירידת מים: מי השפיר חשובים מאוד לבריאות העובר - וחשוב לשים לב לכל חשש לירידת מים, בייחוד החל מהשבוע ה-18. נשים רבות מדווחות על בריחת שתן ואינן מזהות שמדובר בירידת מי שפיר; ולכן חשוב לגשת לרופא ולהיוועץ איתו על כל שינוי.

לסיכום, ניתן לומר כי חשוב מאוד להקפיד על ביצוע כל בדיקות מעקב ההריון בטווח הזמן שנקבע להן - ולדווח לרופא או לאחות על כל סימפטום חשוד.

ד"ר לודמילה בדרין היא גינקולוגית מומחית בגינקולוגיה ומיילדות.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום