השתלת שיניים: כל מה שחשוב לדעת

(2)
לדרג
תוכן מקודם

לפעמים לא ניתן עוד להציל את השן, ואז משתילים במקומה שן מלאכותית, שיכולה להחזיק מעמד שני עשורים ויותר. מדריך על השתלת שיניים

רופא שיניים
077-2311032 (מספר מקשר)

השתלת שיניים היא הליך כירורגי שבו מוחלפת שן עם הרס כותרת נרחב או שן עם סיכויי, הצלחה קלושים בשיקום על ידי כתר בשן מלאכותית, בעלת איכות חומר ואסתטיקה הזהות לתכונות השן המקורית, ולעתים קרובות אף עולות עליה.

הליך זה נדרש במקרים של חוסר שן, דלקת בסב חוד השורש או איבוד שיניים, כתוצאה מתאונות ספורט או טראומה. לעתים איבוד שיניים נובע גם מהרס של שן או אפילו של חלק ממנה - כותרת או קצה - שלא ניתן לשקם בלי להחליף את השן כולה.

כאשר השן נשברת עלול להיגרם תהליך דלקתי שבסופו מאבדים את השן (במידה ולא תטופל בזמן). במקרים אלו, הרופאים המטפלים לא תמיד יבחרו בטיפול שורש, שכן לטיפול זה יש טווח קצר מאוד של הישרדות בפה, עקב אובדן חומר שן רב מה שגורם להיחלשות השן, ובמקרים מסובכים מומלץ יותר לעקור את השן ולהשתיל אחרת במקומה. עם זאת, מרבית המקרים של השתלות שיניים מקורם בהיגיינת פה לא טובה והזנחה של המטופל לטווח ארוך זמן.
בענף רפואת השיניים קיימים עשרות סוגי שתלים. צילום: שאטרסטוק

בענף רפואת השיניים קיימים עשרות סוגי שתלים. צילום: שאטרסטוק

כיצד יש להתכונן להליך השתלת שיניים?

על הרופא המטפל לבצע בדיקה קלינית יסודית ומקיפה, הכוללת שיחה עם המטופל בגובה עיניים, בכדי שיבין את דרישות המטופל וגם בכדי לתאם ציפיות.

הרופא בודק את השיניים בחלל הפה של המטופל, הלסתות ומצב סגר השיניים, וכן האם המטופל מעשן, נוטל תרופות מסוימות.

הבדיקות הנדרשות, טרם השתלות שיניים, תלויות במצבו הרפואי של המטופל. כל עוד מצבו תקין, אין צורך בהכנות מיוחדות מצדו, אבל תמיד נדרש להביא לרופא סיכום רפואי.

במקרים אחרים, בהם מטופלים סובלים ממחלות שונות כגון סוכרת, הם נדרשים לבצע בדיקות דם, על מנת לוודא כי מצבם יציב ומתאים להשתלות שיניים במרפאות פרטיות; וכן בכדי לבצע את ההכנות המיוחדות לפעולות אלו. כמו כן, יש מצבים שנדרש שיתוף פעולה עם הרופא המטפל (למשל קרדיולוג) לצורך קבלת החלטות לגבי החלפת תרופות, באופן זמני, עד ביצוע ההשתלות.

האם יש צורך לגשת לבדיקות הדמיה טרם התחלת הטיפול?

השתלות שיניים והשתלות עצם מבוצעות אך ורק אחרי בדיקות הדמיה נוסח CT שיניים או CBCT. בדיקות ההדמיה מגלות מידע חיוני על גובה, רוחב וצורה מדויקת של עצם בלסתות, ומונע מהחדרת השתלים לאזורים אנטומיים חשובים כמו התעלה המנדיבולרית, היכן שנמצא העצב המנדיבולרי (דבר שעלול לגרום לשיתוק זמני או קבוע) או בסינוס המקסילרי. ניתוח בדיקות אלו מבוצע על ידי מומחי פה ולסת, שמסייעים בהכנת השתלים וכן לרופא המבצע את השתל עצמו.

האם השתלים קבועים או יש להחליפם לאורך השנים?

לאחר שהשתל הוצב, הוא הופך ל"איבר" קבוע בחלל הפה. העצם אשר עוטפת את השתל עוברת ספיגה, דבר שמתרחש גם סביב שן טבעית, אך חשוב גם לשמור על היגיינה טובה ולהיעזר באביזרים שיסיעו לשמור על חלל פה נקי .

מה כולל תהליך ההשתלה?


הליך ההשתלה מורכב מכמה שלבים:

הראשון הוא החדרת השתל לעצם ו"קבירתו" מתחת לחניכיים. אז מוצבת עליו שן תותבת זמנית הקרויה גם "תותבת מעבר". עם התותבת הזמנית הולכים במשך 3-4 חודשים עד שהשתל עצמו נקלט ואז מתחיל שלב השיקום (גשר חרסינה או תותבת קבועה).

השלב השני הוא החדרת השתל לעצם וביצוע השיקום באופן מיידי ביום החדרת השתל - דבר זה תלוי ביציבות הראשונית של השתל ובשיקולים הרפואיים של הצוות הרפואי.

שרידות השתל תלויה בגורמים רבים: בריאות כללית של המטופל, עישון, היגיינת פה טובה, סוג השתל, מיומנות המשתיל, מבנה הלסת והעצם ועוד.

מהי השתלה ממוחשבת?

השתלה ממוחשבת היא שיטה יחסית חדשה. ההשתלה מבוצעת בעזרת סד כירורגי המבוצע בהתאמה אישית לכל מטופל, שעליו ישנן טבעות מטיטאניום שדרכם המקדיחים עוברים לתוך הלסת בדרך זו לא ניתן לסטות, דבר שמהווה כמעט אפס שגיאות. בשיטה זו נחסכות מהמטופל הדרכים המקובלות של השיטות הכירורגיות, הכוללות חתכים בחניכיים. ההשתלה הממוחשבת מסייעת לרופא המטפל לאתר וללמוד במדויק את מיקום השתל, ולהחדירו למקומו הרצוי במינימום הפרעות. שיטה זו מאופיינת במשך זמן טיפול והחלמה קצר יותר.

מה כוללת ההחלמה מטיפול השתלה?

לרוב, מטופל שעבר שתל בודד חוזר הביתה וממשיך את הפעילות היומית שלו, אך מבלי לבצע מאמץ גופני. לפעמים (תלוי במצבו הרפואי של המטופל) יש נפיחות קלה או אדמומיות בחניכיים סביב השתל או באזור הסמוך להשתלה, ואי נוחות קלה שנפתרים על ידי משככי כאבים.

כאשר מדובר על השתלה של יותר משתל אחד בימים שלאחר הטיפול, במיוחד למטופלים הסובלים מבעיות רפואיות, לא מומלץ לבצע פעילות גופנית או לנסוע לחו"ל, אבל ניתן לחזור לשגרת עבודה מלאה, באופן טבעי זמן ההחלמה עשוי להיות ממושך יותר.

באיזה סוג שתלים משתמשים בהליך זה ומה יתרונם על פני אחרים?

בענף רפואת השיניים קיימים עשרות סוגי שתלים, חלקם תוצרת הארץ וחלקם תוצרת חוץ. לכל שתל ושתל יתרונות משלו והבחירה בשתל מסוים צריכה להיקבע על פי התאמתו למצב האישי של המטופל; וכן לסוג, לעובי ולגובה עצם הלסת באזור בו יוחדרו השתלים. חשוב מאוד שהשתל יהיה קל להחדרה, ייקלט היטב ובמהירות בעצם הלסת, יעניק יציבות ראשונית טובה, יאפשר שיקום קל ונוח, וישרוד לאורך שנים רבות.


השתלת שיניים היא הליך כירורגי. צילום: שאטרסטוק

השתלת שיניים היא הליך כירורגי. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לסייע לאורך חיים של שתל?

במרפאתנו משתמשים בשתלים דנטליים תוצרת הארץ שצברו מוניטין רב תודות למחקרים ולעבודה יום יומית על ידי מיטב המומחים בארץ ובחו"ל. לכן, בסוף הטיפול והשיקום המטופל מקבל תעודת אחריות לשנה על השתלים.

כדי לשמור על תקינות התוצאה, חשוב לשמור על רמת ההיגיינה האוראלית של המטופל. על המטופל לדאוג לצחצח שיניים פעמיים ביום באופן יסודי, להשתמש בחוט דנטלי, להקפיד על ביקורים חצי שנתיים אצל השיננית, ולבקר אצל רופא השיניים המשתיל אחת לתקופה, כדי לוודא כי מצב השתל תקין.

לסיכום: לפני שניגשים להליך השתלת שיניים יש להיוועץ היטב עם הרופא המטפל, לבחור אותו בקפידה על פי ניסיונו, לגשת לכל הבדיקות הרלוונטיות, ולשמור על היגיינת פה מיטבית, על מנת לזכות להחלמה טובה ומהירה מהליך ההשתלה.

ד"ר ותד מחמד עוסק בשיקום הפה, השתלות שיניים, הרמת סינוס.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום