רפואת שיניים דיגיטלית

(3)
לדרג
תוכן מקודם

טיפול שיניים מונחה מחשב מבוצע ע"י רופאים שעברו הכשרה מיוחדת לכך - ומאפשר דיוק, נוחות ובטיחות מקסימליים

טיפולי שיניים
077-2310136 (מספר מקשר)

העתיד כבר פה: מדובר בתחום מפותח ומוכר מאוד בחו"ל, העושה את צעדיו הראשונים בארץ. "טיפול שיניים מונחה מחשב". זה נשמע כמו פעולה עתידנית, אבל בפועל הטיפול הזה מתקיים במרפאות שיניים מתקדמות בארץ.

הבשורה שמביאה עמה רפואת שיניים דיגיטלית היא דיוק מקסימלי, נוחות וטיפול שמרני ומקוצר. הטיפולים האפשריים ברפואת שיניים דיגיטלית מגוונים: החל מסתימה, כתר, תכנון שתלים - ועד לשיקום הפה. רופא שיניים שעבר הכשרה מיוחדת לכך, מורשה לעשות את הטיפול הדיגיטלי לכל פציינט, ללא הגבלות מיוחדות.

מה כולל הטיפול? איך הוא נעשה? ומה יתרונותיו על פני "הטיפול הרגיל"? על שאלות אלה ועוד - במאמר שלפניכם.

כיצד פועלת רפואת השיניים הדיגיטלית?

השלב הראשון הוא צילום דיגיטלי מקומי - ושימוש בצילומי CT קיימים שהפציינט עשה. המערכת הממוחשבת מעבדת את הנתונים המשולבים ומפיקה עבור הרופא תמונת מודל תלת ממדית. נניח כי מדובר בשתלים: המחשב יכוון את הרופא - ויראה לו מיקום מדויק, כך שהרופא ימקם את השתל באופן המדויק ביותר.

התוכנה המיוחדת מאפשרת לרופא לקבל מקסימום מידע על גודל וקוטר השתלים, ולראות מראה כמעט סופי של הכתרים. התכנון הווירטואלי מפשט את תכנון וביצוע הניתוח הכירורגי בשיניים, משפר את תוצאותיו - וכן מקצר משמעותית את אורך הטיפול הנדרש.

כיצד מכינים את הכתרים?

בתכנון הווירטואלי מעוצבים ומודפסים גם הכתרים הזמניים בתלת-ממד. במקום להשתמש במטבע תבנית ללקיחת מידות לכתרים הקבועים, משתמשים במצלמות הזעירות שמעבירות תמונה מדויקת של הכתרים. ההתאמה האנטומית מושלמת - והכתרים הסופיים מוכנים בעזרת מכונת חריטה מתקדמת ומדויקת, ללא צורך במגע יד אדם. לצד זאת, ברוב המקרים אין צורך בכתר זמני.

כיצד מתקצר בפועל זמן הכנת הכתרים?

השילוב בין הסורק לבין המחרטה מאפשר לרופא השיניים לסרוק בדיוק של כ-20 מיקרון ולייצר במרפאה כתרים בזמן חריטה ממוצע העומד על כ-10 דקות. כל זאת ללא חומרי מטבע וללא מספר פגישות לכתר. למעשה, הפציינט מקבל כתר סופי ואיכותי בפגישה אחת - ותוך זמן קצר ביותר. כל הטיפול נעשה בפגישה אחת, שבה מבצעים השחזה, מידות, חריטה והדבקה. טיפול שיניים משקם סטנדרטי מצריך 2-3 ביקורים לפחות.

מהם היתרונות הבולטים של שיטה זו, על פני טיפול סטנדרטי?

הדיוק המקסימלי, יכולת התכנון המדויקת וההנחיה לרופא, רמת האסתטיקה הגבוהה, הנוחות המרבית, הפחתת הכאב, קיצור הליך הטיפול - וכמובן התוצאות המדהימות.

אם כך, מדוע הטיפול איננו נפוץ בארץ?

ההשקעה הכספית הגדולה וההתמחות הנדרשת מצד רופאי השיניים "דוחה את הקץ", אך עם הזמן - וככל שייכנסו יותר מכשירים לתחום ותתפתח תחרות בין הספקים, לא ניתן יהיה "לברוח". כל רופאי השיניים יעברו לטיפול המתקדם והאיכותי הזה.

האם ניתן לבצע בשיטה זו גם טיפולים "פשוטים" יותר, כגון סתימה?

אידיאלי לבצע בדרך זו טיפולים משמרים - וכן ניתן לבצע גם סתימות. אפילו יש לכך יתרון עצום, בייחוד כאשר מדובר בסתימות גדולות, כיוון שניתן לייצר "קיר" חזק ותמיכה - ולא נדרש לבצע טיפול שורש, כמו שקורה פעמים רבות ברפואת השיניים הרגילה. בנוסף, הטיפול מתקצר - והתוצאה האסתטית, גם של הסתימה, היא תוצאה הרבה יותר יפה.

כיצד מתבצעת השתלת שיניים דיגיטלית?

ראשית, מבצעים צילום CT. הצילום מוזן בתוכנה ייחודית - וכך הרופא יכול לבצע תכנון ממוחשב ומדויק של מערכת שתלים, ועליהם הוא מרכיב את השיניים.

לאחר מכן, הרופא בוחן את הלסת מהיבטים שונים - ובכללם: גובה, רוחב, כלי דם, עצבים, סינוסים, צפיפות ואיכות העצם. לאחר ניתוח הנתונים, הרופא בודק ובוחר את הזוויות, גודל ומיקום השתלים - ומתקבלת תמונת השתלה וירטואלית סופית.

כעת מכין הרופא שבלונה מדויקת ללסת, הכוללת פתחים להחדרת השתלים במיקום ובזווית שתוכננו מראש.

עד כה, הפציינט לא היה "דרוש" כלל, אולם בשלב זה מתחילה ההשתלה בפועל - והשבלונה מונחת על החניכיים. דרך הפתחים, מוחדרים השתלים בדיוק רב. לאחר מכן, השבלונה מוסרת וההשתלה תמה. משך התהליך תלוי במספר השתלים. אם מדובר בלסת שלמה, התהליך אורך כשעה בלבד.

האם ישנם סיבוכים אפשריים בהשתלת שיניים דיגיטלית?

רפואת השיניים הדיגיטלית היא רפואה בטוחה, כל עוד רופא השיניים עבר התמחות בתחום הדיגיטציה. חשוב מאוד לוודא ולברר היטב שאכן רופא השיניים הוא בעל ניסיון בתחום. לא מספיק שהוא רופא שיניים ותיק וידוע בתחום. הסיבוכים האפשריים, במקרה של חוסר מיומנות: דימומים, פגיעה עצבית, נקרוזיס של העצם ואבדן ודאי של השתל (כתוצאה מחימום), חוסר יציבות של השתל, זיהומים, זווית שגויה של השתל ועוד.

ד"ר חיים דורון הוא מנהל מרפאת השיניים "הפי" בראשון לציון ומנהל המרכז לבריאות הפה ולהשתלות דנטליות, המרכז הרפואי "אסף הרופא".

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום