אורתודונטיה: לחייך בלי בושה

(0)
לדרג

חיוך לבן ונוצץ עם שיניים ישרות ואסתטיות יכול לשדרג כל מראה וכן את הדימוי העצמי. מה השתנה מה"ברזלים" של פעם לטיפולים האורתודנטים של ימינו?

מאת: מערכת zap doctors

יישור שיניים מאפיין בדרך כלל את גיל הנעורים ותקופת ההתבגרות. בגיל זה, הדימוי העצמי חשוב ביותר לביטחון העצמי של בני הנוער, שרובם שואפים לחיוך מושלם וישר, ולא עקמומי כפי שנוטות לעתים לצמוח שיני הילדות. אבל גם מבוגרים רבים, שמסיבות שונות לא עברו את ההליך האורתודונטי בצעירותם, מחליטים יום אחד שהגיע הזמן לשפץ את החיוך.

"בעקבות התפתחות טכנולוגיות חדשות ושיטות מוסתרות ליישור השיניים, ישנם קהלים הולכים וגדלים בגילאים מבוגרים יותר, שיכולים להרשות לעצמם ליישר את השיניים מבלי שכולם ידעו", מסביר ד"ר איל אורן, מומחה ליישור שיניים ולסתות. "עם זאת, התקופה המועדפת לטיפול האורתודונטי הינה גיל ההתבגרות, שבו מתקיימת הגדילה, וכך ניתן לנצל את ההתפתחות של עצמות הפנים והלסתות לטובת תיקון עמדת השיניים והסגר וליצור שיפור אסתטי ותפקודי".

טיפול אורתודונטי כדאי לבצע אצל אורתודונט מומחה, אשר התמחה במוסד אקדמי מוכר ועמד בדרישות ובבחינות של משרד הבריאות - זאת על מנת למנוע נזקים העלולים להגרם כתוצאה מטיפול שאינו מקצועי. לעומת העבר, כעת ניתן לבצע את הליך יישור השיניים בתקופה קצרה יותר, בשיטות חדשניות יותר וללא כאבים. "כיום יש טכנולוגיות מתקדמות לטיפול יישור השיניים", אומר ד"ר אורן. "ה'ברזלים' של היום, להם אנחנו קוראים בשפה המקצועית 'סמכים', שונים מהטבעות הקלאסיות שאנחנו זוכרים מעשורים קודמים. הטכנולוגיה העכשווית מאפשרת לנו להגיע מהר יותר לתוצאה איכותית יותר".

לשבת על הברזלים

ב"שוק" האורתודונטיה ניתן למצוא סוגים שונים של סמכים ליישור שיניים. יש סמכים שעשויים מחומרים שקופים, והיתרון המובהק שלהם הוא שהם כמעט ולא נראים, וכך מקטינים את נראות הטיפול מבחוץ. לצדם ישנם סמכים שמודבקים על השיניים בצדן האחורי, ונקראים סמכים לינגואליים: המכשור מוסתר מאחורי השיניים אך מצליח לייצר תוצאות טובות ביישור השיניים, שלא נופלות מאיכותו של הגשר החיצוני. בנוסף, קיימות גם קשתיות שקופות שמתאימות למקרים ספציפיים, ומתלבשות על טור השיניים כולו לטובת יישורו. מכשירים חיצוניים כגון "רסן" שמתלבש על הפנים ועל השיניים מבחוץ, כמעט לא קיימים היום בשוק הטיפולים. "כיום יש תחליפים נעימים יותר ובולטים הרבה פחות שבעזרתם ניתן ליישר את השיניים", אומר ד"ר אורן.

זה תהליך כואב?

"הטיפול בכללותו אינו כואב. יש שלבים מסוימים בטיפול, בעיקר בתחילתו, שמלווים ברגישות קלה וחולפת באזור השיניים והחניכיים, בעקבות הלחץ שהטבעות מפעילות על השיניים ושמכוון כדי לגרום להן לזוז. אך הטיפול נעשה בצורה מבוקרת והדרגתית, ולכן תחושת הלחץ והרגישות חולפת בהדרגה, ובדרך כלל אינה דורשות טיפול תרופתי משום סוג. זאת אחת הסיבות שהטיפול נמשך פרק זמן של כשנה וחצי בממוצע, על מנת לא לגרום לנזק ולכאבים".


לדברי ד"ר אורן, פגישה ראשונה עם האורתודונט רצוי לערוך בגיל 8. "במקרים מסוימים רצוי לבצע טיפול אורתודונטי כבר בגיל צעיר כדי לטפל בבעיות הנובעות מבקיעה לקויה של השיניים הקבועות, בהפרעות תפקודיות של הלסתות, בבליטה מוגזמת של השיניים שעלולה לגרום לשברים עקב נפילה או חבלה ועוד", הוא מסביר. "בהמשך, בגיל ההתבגרות, יבוצע בדרך כלל טיפול נוסף עם החלפת המשנן החלבי במשנן קבוע, כדי להביא את השיניים לשלמות אסתטית ותפקודית".

במקרים אחרים, ליישור השיניים בגיל המבוגר עשוי להתווסף טיפול כירורגי, שנקרא טיפול אורתו-כירורגי, שמשלב, ביחד עם טיפול יישור השיניים, גם ניתוח לשינוי עמדת הלסתות. "טיפול זה מתבצע בדרך כלל במוסד רפואי", מבהיר ד"ר אורן, "בשילוב של האורתודנט המטפל וצוות כירורגי שמתמחה בנושא, ולפי תוכנית טיפול שהוכנה מראש".


ליישר קו: איך לשמור על השיניים בזמן הטיפול

טיפול יישור השיניים כולל בתוכו אביזרים רבים שמותאמים לכל מטופל על פי מצבו, כמו גומיות, קפיצים, ברזלים וחוטים. בעקבות הימצאותם של אלה בחלל הפה, יש נטייה גבוהה להצטברות של פלאק ושאריות מזון על השיניים, ולכן חשוב להקפיד הקפדה יתרה על נקיון השיניים, שהוא חלק בלתי נפרד מהצלחת הטיפול. "במרפאה שלנו אנחנו מנחים את המטופלים כיצד לצחצח שיניים באופן נכון בכל מהלך הטיפול", אומר ד"ר אורן, "וכן ממליצים לבקר אצל שיננית ורופא השיניים המטפל באופן קבוע, כדי לשמור על בריאות השיניים והחניכיים".

בואו לדבר על זה בפורום יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום