שיני בינה

(5)
לדרג

מהן שיני בינה ומה עושים איתן, למה לעיתים ממליצים על עקירת מנע והאם כדאי דווקא לשמר אותן? על תבונה ורגישות

מאת: סוגיית שיני הבינה הינה סוגיה שמטרידה הן את רופאי השיניים והן את החולים מזה שנים. האם יש לעקור את שיני הבינה כטיפול מנע ? האם לשמרן בכל מקרה ? לד"ר עמרי אמודי כל התשובות.

פה האדם הבוגר מכיל 32 שיניים קבועות שמחליפות 20 שיניים חלביות. שיני הבינה הן השיניים האחרונות הבוקעות בחלל הפה, בחלקו האחורי ביותר ונקראות גם השיניים הטוחנות האחרונות. הן צומחות בין גיל 17 ועד לגיל 50. האמונה הטפלה אומרת, כי הן מוסיפות חוכמה לאדם, אולם מקור השם קשור לזמן צמיחתן של השיניים, סביב גיל 20 בממוצע, עת בה האדם הגיע לבגרות.

צמצום ממדי הלסת וחוסר מקום לשיני הבינה

האדם הקדמון השתמש בשיניו ללעיסת מזון בלתי מעובד, כדוגמת בשר וככלי עבודה לעיבוד עורות ושבירת ענפים. כיום בעולם המערבי לא נעשה שימוש בשיניים ככלי עבודה (למרות שעדיין יש מספר אנשים שפותחים בקבוקי בירה בעזרת שיניהם...). הקידמה והשינויים בהרגלי התזונה הביאו לכך שהאדם המודרני לועס מזון מעובד ורך יותר. השיניים הטוחנות האחרונות (שיני הבינה) הפכו כך למיותרות, ולראיה, ישנם יותר ויותר מקרים של אנשים אשר נולדו ללא הנבטים האמורים להתפתח לשיני בינה.

השינויים הסביבתיים ובעקבותיהם השינויים בצרכים האנושיים הביאו גם לצמצום ממדי הלסת התחתונה, כך שלעיתים לא נותר מקום לשיני הבינה (התופעה בולטת בעיקר בלסת התחתונה). חוסר המקום גורם לשיני הבינה להתפתח לכיוונים בלתי רצויים, לעיתים בצורה אופקית ביחס לשאר השיניים.

לעיתים שיני הבינה בוקעות חלקית בלבד, תוך שהן יוצרות כיסים (רווחים) ביניהן לבין השיניים שלפניהן. בכיסים הללו מצטברים שיירי מזון העלולים לגרום לדלקות המלוות בכאבים הבאים וחולפים, קשיי אכילה ונפיחות.

ייעוץ וטיפול

עם הופעת כאבים בשיני הבינה (לעיתים מדובר בכאבים קלים בלבד כתוצאה מן הצמיחה התקינה של השיניים), מומלץ לפנות לרופא השיניים לקבלת ייעוץ. בכל מקרה מומלץ לפנות לרופא השיניים בגיל 18 לשם קבלת ייעוץ מקדים. רופא השיניים יפנה לצילום פנורמי של הפה על מנת להחליט על אפשרויות הטיפול, ביניהן: עקירה, עקירה כירורגית (עקירת שן, אשר בה מתבצע חיתוך החניכיים וחשיפת העצם.

עקירה זו מבוצעת כאשר לא ניתן לבצע עקירה רגילה) או אבחנה כי יש די מקום לשן הבינה לצמוח. יש לציין, כי בעוד שהגישה בעבר היתה לעקור את שיני הבינה בשל העדר הצורך בהן, הרי שכיום הגישה הינה אבחון מדוייק וביצוע עקירה אך ורק אם קיים צורך רפואי לכך.

בשל העובדה כי בעיות חניכיים גורמות לאובדן שיניים עם ההתבגרות (על כך ארחיב בכתבה הבאה), הרי שאובדן של שיניים כצעד מניעתי, אפילו אם הן אינן הכרחיות, הינו מיותר ועלול להתגלות כטעות מרה בעתיד. במידה ונעקרה שן בינה בלסת אחת מומלץ לבצע עקירה בשן הבינה בקשת שמנגד, זאת משום שהשן שלא נעקרה משתתפת בתהליך הלעיסה ועלולה להמשיך לבקוע מחוץ לקשת השיניים.

סיכום

לא כל האנשים סובלים מבעיות בצמיחת שיני הבינה. אצל רבים שיני הבינה גדלות באופן תקין או שאינן גדלות כלל. רוב הבעיות הן בשל חוסר מקום בלסת התחתונה, אולם לא נמצא קשר ברור בין יציאת שיני הבינה לצפיפות השיניים בלסת התחתונה. חשוב להקפיד ולהיוועץ ברופא שיניים, ולהשתמש בצילום רנטגן עדכני על מנת לקבל את ההחלטה הטיפולית הנכונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום