תזונה: חשיבותו של ויטמין C

(3)
לדרג

ויטמין C ממלא תפקיד חשוב בשמירה על בריאותנו. ד"ר אסנת רזיאל ממליצה לצרוך ויטמינים המצויים בפירות וירקות יותר מאשר בקפסולות

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

עוד בנושא: תוספי תזונה, b12 נמוך

תזונה נכונה ועשירה בוויטמין C יכולה להיות הנשק במלחמה נגד מספר רב של תחלואים. אנחנו מרבים לדבר על חשיבותם של הוויטמינים כתוספי תזונה לשמירה על בריאותנו ושוכחים לעיתים שאנחנו יכולים לשלוט בכמויותיהם במזון שלנו ולתעל אותם לשמירה על בריאותנו. מערכת החיסון, בשילוב עם מערכות נוספות בגוף, אמורה לשמור עלינו. כיצד נטפח אותה בעזרת תזונה נכונה? הגוף לא מקבל תמיד את כל ההזנה המגוונת שהוא זקוק לה, או שההזנה שהוא כן מקבל אינה איכותית במיוחד.

מתח בעבודה, מצבי פציעות, עישון, ניתוחים ומחלות שונות - גם הם מחלישים את המערכת החיסונית ומאתגרים אותה בכל יום מחדש. במצבים כאלו יש לגוף צורך מוגבר בחומרים מזינים ובוויטמינים. נכון, אפשר לקחת תוספי ויטמינים ומינרלים מן המוכן על ידי נטילת קפסולות, אבל מומלץ לבחור במקור הבסיסי והטוב ביותר: מזון מן הטבע שבו נמצא את קבוצות הוויטמינים שלהם אנו זקוקים. במקרה זה מדובר בוויטמין C, אשר יעילותו בחיזוק המערכת החיסונית בפני התקררות אינה מוטלת בספק.

חשיבותו של ויטמין C

ויטמין C מסייע ביצירת רקמות ועצמות. הוא שומר על נימי הדם והשיניים, מחזק את המערכת החיסונית נגד דלקות, ולעתים ממלא תפקיד בצמצום סכנה של מחלות לב וסרטן. הוא עוזר להגן מפני זיהומים וסרטן בגלל התכונות האנטי-חמצוניות שבו, מה שחשוב גם למעשנים. הוא חשוב בייצור הקולגן, החלבון העיקרי ברקמת החיבור העוזר לאיחוי רקמות ופצעים, מונע דימומים, חשוב למצבי סטרס, עוזר בפירוק כולסטרול ובשמירה על גמישות כלי הדם ובכך מגן על הלב. ויטמין C חשוב לעצמות ועוזר להטמיע סידן בגוף ומשפר את ספיגת הברזל בגופנו. הוא עוזר למנוע קטרקט ודלקות חניכיים, מוריד את רמת ההיסטמין ולכן מפחית תסמיני אלרגיות. רשימת היתרונות ארוכה ונמשכת עוד ועוד. שלא במפתיע, האופציה של מזון טבעי עדיפה על תוספים מוכנים וגם זולה יותר מהם.

היכן מוצאים אותו? הוויטמין החשוב הזה נמצא בשפע בפלפלים אדומים וירוקים, בברוקולי, בכל פירות ההדר, עגבניות, ירקות ירוקים עליים, תפוחי אדמה ותות שדה.

כל מה שנותר עכשיו הוא להביט סביבנו ולנצל את המשאבים הזמינים כל כך בפירות ובירקות לטובתנו. אל תתעצלו וחשבו על התמורה המגיעה לעברנו, חורף שבו חיזקנו במו ידינו את המערכת החיסונית שלנו, ובקלות!

מתכון לסלט פירות עם הרבה ויטמין C

שני קיווי קלופים ומפולחים לרבעים
תפוז אחד
לימון קטן
פומלית או אשכולית
תות שדה
סירופ גרנדין
מעט סוכר או אבקת סוכר

משרים את כל הפירות במשך כשעה במקרר ברוטב הגרנדין. בוזקים את אבקת הסוכר או הסוכר ומגישים.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, המנהלת הרפואית של מלב"י, המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום