ציסטה גנגליונית בשורש כף היד

דיון מתוך פורום  אורתופדיה - כירורגיה של היד

16/01/2021 | 18:26 | מאת: אודי

שלום ד"ר אני גבר בן 28 ובריא לגמרי. כבר זמן רב שאני סובל מציסטה גנגליונית בשורש כף היד, בצד הגבי. למרבה המוזרות, יש לי שתיים: אחת בכף יד שמאל (גדולה) ואחת בימין (קטנה, אבל עמוקה קצת יותר). זה עניין ישן, וזה כך לפחות 10 שנים. הן יכולות לגדול ולקטון, בהתאם למאמץ. בצבא, למשל, הן היו גדולות כל הזמן... לפני כשנה הלכתי לבדוק זאת, ואחרי US קיבלתי אבחנה רפואית ("גנגליון ציסט עם צוואר אינטר קרפלי" גם בימין וגם בשמאל), אך לא פיתרון של ממש. שאלתי היא: האם יש דרך להיפטר מזה? לכל הפחות, מיד ימין - שם הוא עמוק יותר וכואב? האם יש ניתוח לכריתה כזו, האם ניתן לעשותו דרך קופ"ח, והאם הוא עלול לגרום נזק? אני חושש מניתוח כזה, משום שאני חושש שהמנתח יפגע בטעות בגידים או בעצבים, וכמתמטיקאי, אני כותב לא מעט - על דף ובמחשב... מלבד זאת, אני חושש מפגיעה בקרום שמכסה את המפרק. אם הנוזל לא יוצא לציסטה, האם משמעות הדבר שהוא "נשפך" לחלל כף היד? אשמח מאוד לתשובה ותודה רבה לך! נ.ב. האם ידוע על משהו גנטי בנושא? איך ייתכן שיש לאדם אחד ציסטה באותו מקום, ובשני הידיים?

אודי שלום, ציסטה גנגליונית הינה תוצאה של חולשת מעטפת מפרק שורש היד ו"דליפה" של נוזל מפרקי לתוך כיס (ציסטה). רוב הציסטות קטנות ואינן מורגשות. לעיתים הינן גדולות ויוצות הפרעה שעיקרה אסתטית, אך לעיתים רחוקות יוצרות כאב ומגבלה בתנועה. במקרים אלו ההמלצה היא ניתוח. אין רקע גנטי. מדובר בניתוח די שכיח באיזור בו לא עוברין כלי דם ועצבים חשובים. אכן עוברים בו גידים (מיישרי האצבעות ושורש היד), אך הינן מבנים בולטים שהסיכוי לפגיעה בהם הינו נדיר. הסיבוך הנפוץ ביותר של ניתוח זה הינו שיעור חזרה בסך 15% של הגנגליון (למרות הניתוח). אני חושב שמאחר שאתה סובל מכף מעל עשור, אין אופציה טיפולית אחרת והשיקול לפגיעה בתפקוד לאחר הניתוח (ותקופת ההחלמה, כחודש) מתגמד לעומת הסימפטומים כיום. בברכה, ד"ר יהודה

29/01/2021 | 19:50 | מאת: חלי

שלום ד"ר, מצטרפת לשאלה של אודי. גם אני סובלת מציסטה בשורש כף יד ימין באזור הגבי. האזור אכן כואב מדי פעם, אבל לא בתדירות גבוהה. אין מגבלה של ממש בתנועה. האם ניתן לבצע ניתוח מטעמים אסתטיים?

שלום חלי, בוודאי. זו הסיבה השיחה ביותר לניתוח גנגליון, לרוב המטופלים זה לא מאוד כואב או מגביל. בברכה, ד"ר יהודה

17/02/2021 | 11:19 | מאת: אביתר

שלום ד''ר כמה זמן האחלמה לאחר ניתוח לכריתת ציסטה גנגליונית? אני מדבר על חזרה לכושר נורמלי, שאפשר להתגייס ללוחמה בצבא?

לרוב חדושיים-שלושה

מנהל פורום אורתופדיה - כירורגיה של היד