ניתוח שחזור רצועה UCL בכף היד

דיון מתוך פורום  אורתופדיה - כירורגיה של היד

10/01/2019 | 20:01 | מאת: מקס

שלום וברכה , לפני מספר שנים נפגעתי בתאונה וספגתי קרע מלא ברצועה האולנרית UCL באגודל שמאל . לאחר מספר שנים ולאחר ייעוץ הבנתי כי הפתרון היחיד הוא ניתוח שחזור הרצועה כאשר. שאלותי 1. האם ניתן לבצע את הניתוח במידה ויד שמאל מלאה הקעקוע מהמרפק לכיוון כף היד ? 2.האם ניתן להשתמש בגיד/רצועה ממקור אחר ?

לקריאה נוספת והעמקה

מקס שלום, לאחר קרע של רצועת UCL באגודל יש חלון הזדמנויות של מסםפר שבועות בוא ניתן לתפור את הרצועה המקורית שנקרעה. מאחר ועברו מספר שנים, הרצועה הקרועה הצטלקה ואינה יעילה יותר. הדרך היחידה הינה ע"י שימוש בתחליף. התחליף המקובל ביותר הינו שימוש בגיד מאמה שהינו חסר תפקוד, כך שעצם השימוש בו לא מותיר חסך, אך הוא כרוך במספר צלקות קטנות (כ-3-4 צלקות באורך 1 ס"מ כל אחת לאורך האמה). אין מניעה מלנתח ע"ג קעקוע, אך הצלקות בחתכים עשויות לפגום בשלמות הקעקוע. באופן עקרוני ניתן להתשמש גם מגיד זה מהאמה השניה, אך הדבר אומר כי לאחר הניתוח היד עם האגודל הפגוע תהיה מנוטרלת וגם היד השניה תהיה בחמישה לכשבועיים עם מגבלה שמירה הגיינה (הרטבה של חתכי הניתוח) למספר ימים. צריך לדעת כי כ-15% מהאוכלוסיה חסרים את הגיד המדובר ואז קיימות אפשרויות נוספות, חלקן מהאמה עצמה, מה שלא מונע את הנזק לקעקוע וחלקן מהרגליים. באופן עקרוני ניתן גם לשית שתל גיד אלוגנאי (גיד שנקצר מגופה), אך זה כרוך בחשיפה לחומר ביולוגי זר ולכן פחות מקובל לשימוש. אופציה אחרונה הינה שימוש בתכשיר סינתטי, מעין תפר המהווה תחליף מלאכותי לגיד, אך הינו הוצאה כספית גדולה, שמתגלגלת למנותח במידה והניתוח במסגרת פרטית ולהערכתי לא קיים באופן שגרתי בארץ. לסיכום, האופציה הראשונה הינה המקובלת ביותר עם נסיון רב בשימוש ותוצאות טובות, המשאירה צלקות מינימליות.

10/01/2019 | 20:34 | מאת: מקס

תודה רבה על התשובה המהירה והמפורטת ! האם המנותח יכול לקבל את ההחלטה מאיזה יד לקחת את הגיד ? האם מגבלת ההיגיינה הנה המגבלה היחידה על היד ממנה מוצאים את הגיד ? שוב תודה על התגובה העניינית!

זה כבר תלוי בשיחה בינך בין המנתח. רק שקול שוב את נושא ההגיינה - כאשר יד אחת בגבס לאחר הניתוח באגודל והשנייה בחבישה, לא הכי נוח להסתדר בשירותים או להתקלח

מנהל פורום אורתופדיה - כירורגיה של היד