הפרעות בדיבור ילדה בת 4
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
הבת שלי טופלה מגיל 3 אצל קלינאית תקשורת,אבל היא לא ממש שיתפה פעולה (כל הזמן כעסה כשמדברים על ההיגוי) עכשיו הסתיימו המפגשים ואני מחכה לחידוש המפגשים לשנה החדשה. לפני כחודש הבת שלי אמרה לי "שלא משחקים איתה בגן שאלתי למה? והיא אמרה "כי אף אחד לא מבין אותה". הבת שלי חסרות לה אותיות ח,כ,ש,ס,ג,ר,ק -היא אומרת למשל:טוטו במקום שוקו אומרת עם האות ט'. התחלתי לעבוד איתה בבית: והיא התחילה להגיד קצת מאות ש ו-ח,כ למשל: יש, חתול, הלך, חגורה וכו' אבל פתאום יש לה נסיגה היא שוב פעם מדברת הרבה עם אות ט' שאלות: מה לעשות ע"מ שלא תחזור אחורה? באיזה דרכים כדאי לעזור לה : לעבוד איתה שלא תכעס או תחסום את עצמה האם יש דרכים יצירתיות כדי לעבוד על ההיגוי בשיתוף פעולה, קצת מדאיג אותי שכולם בגן מדברים ועכשיו היא עוברת לגן גדולים יותר אני יודעת שיש לה את התנועות והצלילים. והאם פוליפים באף משפיעים על הדיבור שלה? תודה מראש,
שלום לך, לא ציינת בת כמה הבת שלך כיום, אבל אני מרשה לעצמי להניח שהיא קרובה לגיל 5, על פי התאור שנתת. ראשית, נראה לי שחשוב לטפל בנושא ההיגוי שלה ובעובדה ששיבושי ההיגוי מפריעים לתקשורת שלה עם הילדים האחרים בגן. חבל שהיא תתחיל לפתח קשיים חברתיים בגלל נושא שכזה. יש דרכים רבות לסייע לילדה בגיל זה לשפר את ההיגוי שלה, ולכן נראה שאם הייתם בטיפול ממושך עד כה, ועדיין לא חל שיפור משמעותי בדיבור שלה, כדאי לפנות לאבחון מחודש אצל קלינאית תקשורת נוספת/אחרת, כדי לבחון אם הגישות שנבחרו לעבודה איתה זקוקות ל"רענון". בד"כ, טיפול בהיגוי אמור להיות חוויה חיובית לילדה בגיל זה, וחבל שהיא תחוש תסכול ושיתרחשו נסיגות על רקע של ירידת מוטיבציה. כאשר בוחרים את איש/אשת המקצוע איתם מתחילים את הטיפול, כדאי לוודא שנוצרת "כימיה" טובה בין הילדה למטפל/ת, כיוון שפעמים רבות - זה המפתח להצלחת הטיפול. בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת
שוב שלום, רק עתה הבחנתי שציינת בכותרת השאלה שהבת שלך היא בת 4. לכן, אני רוצה להוסיף הסתייגות קטנה. בד"כ, אנחנו מעדיפים להתחיל טיפול היגוי בקרבת גיל 4, כיוון שלפני גיל זה, מרבית הילדים אינם בשלים מספיק לטיפול יעיל (מוטורית או רגשית). לכן, כדאי לחשוב (אולי יחד עם המטפל/ת שלכם) אם יתכן שהתחלתם הטיפול ההיגוי מוקדם מידי (בגיל 3), ובהתאם לכך - לתכנן את הטיפלו החדש, באופן כזה שלא ישחוק את הילדה ולא יפגע במוטיבציה שלה לשיפור הדיבור. שוב, בהצלחה, ד"ר עופר אמיר קלינאי תקשורת